• 1
  • 2
2024-07-24, 14:56
Medlem
HBTKuks avatar
Gumman tyckte jag var för långsam med att montera våra nya persinner i ek ovanför fönstrena, så hon tog saken i egna händer och använde dubbelhäftande tejp. Öppensinnad och hjärtlig som jag är tänkte jag "varför inte" - vi testar. Än så länge har de suttit bra i cirka två veckor och jag tänker mer och mer sjävlaste Jesus arbetsskrå är kraftigt överskattat. Nu sparade jag in på massa trist arbete under semestern och kan i stället laga mat och lata mig, som sig bör på ledigheten. Moderna dubbelhäftande är så starka att det kanske kan funka hyfsat.

Snart kommer sannolikt borrmaskinslobbyn in och gastar om att det är så viktigt med borrar och hål överallt.

Men ni har tur: ni ska få följa med på denna rafflande resa i min bonings innersta - kanske även du vänder dig mot borrmaskinslobbyn och i stället börjar spara tid på att slänga hammaren all världens väg och i stället plocka in dubbelhäften från avbytarbänken. Vi får se, helt enkelt.

Jag kommer uppdatera med persinnernas status ibland för att dela med mig till er som antagligen kommer sitta som på nålar ute i stugorna. Jag uppdaterar även om det inträffar något större i persiennvärlden, som mystiska ljud och ovanliga påfrestningar som kan spela in på hållfastheten.

Status just nu:
Sitter bra. Använder persiennerna dagligdags utan bekymmer.
Citera
2024-07-24, 15:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad väger de, 2-3 kg (ser att tex https://www.bauhaus.se/trapersienn-sunfun-ek-100x130-cm har som väger 2.3 kg). Kan nog funka tills de trillar ner och blir buckliga. Extra spännande vid årstidsväxlingar, eller när ni drar i dem (hissar upp dem).
Citera
2024-07-24, 15:16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad väger de, 2-3 kg (ser att tex https://www.bauhaus.se/trapersienn-sunfun-ek-100x130-cm har som väger 2.3 kg). Kan nog funka tills de trillar ner och blir buckliga. Extra spännande vid årstidsväxlingar, eller när ni drar i dem (hissar upp dem).
Det är precis såna som på bilden. Nu är frågan vad för dubbelhäftande som använts.
Citera
2024-07-24, 16:41
Medlem
killawifes avatar
Det kan sitta bra med tejp faktiskt. Problemet visar sig inte förrän den dagen nån lägger lite mer tyngd bakom sitt dragande i persiennsnöret och får en persienn i ögat som tränger in bakom och fastnar mellan skallbenet och främre hjärnhalvan. Då blir det riktigt dålig stämning.
Ett annat problem man kan stöta på är om man ska flytta och vill ta ner persiennerna så följer halva innerväggen med när man drar. Och den är ju bärande ju och hela skiten rasar som ett tändstickshus.
Citera
2024-07-24, 18:18
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det kan sitta bra med tejp faktiskt. Problemet visar sig inte förrän den dagen nån lägger lite mer tyngd bakom sitt dragande i persiennsnöret och får en persienn i ögat som tränger in bakom och fastnar mellan skallbenet och främre hjärnhalvan. Då blir det riktigt dålig stämning.
Ett annat problem man kan stöta på är om man ska flytta och vill ta ner persiennerna så följer halva innerväggen med när man drar. Och den är ju bärande ju och hela skiten rasar som ett tändstickshus.
Det är fäst i en metallram som omgärdar fönstret, så ingen skada bör behöva åsamkas väggar och andra bärande anordningar. Som ju faller som ett korthus av tejp
Citera
2024-07-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är precis såna som på bilden. Nu är frågan vad för dubbelhäftande som använts.

Ja vad är det för tejp?
Citera
2024-07-24, 18:49
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ja vad är det för tejp?
En av Tesas dubbelhäftande tejper.
Citera
2024-07-24, 18:52
Medlem
Citat:
En av Tesas dubbelhäftande tejper.

Vilken?

Själv är jag inne på att göra något liknande med gardinfästen/Kirschfästen mot vägg, men då med kardborrband - modell extra stark.
Citera
2024-07-24, 18:52
Medlem
isgetens avatar
Härligt. Nu när du fått lite blodad tand tycker jag du ska överväga att gå över till epoxy. Problemen kommer i första hand uppstå när du vill ha bort skiten.
Citera
2024-07-24, 18:56
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Vilken?

Själv är jag inne på att göra något liknande med gardinfästen/Kirschfästen mot vägg, men då med kardborrband - modell extra stark.
Citat:
Expertlösningar när du vill hänga upp och montera, fästa och vidfoga, sammanföra och binda.
Jag är visst expert på detta, enligt Tesa själva.

Tesa dubbelhäft
Citera
2024-07-24, 18:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Tesa dubbelhäft

Jag har använt dessa och det mesta har hängt uppe i flera år De är faktiskt bra. Man ska dock läsa instruktionerna på hur man ska ta av dem. Om man gör som man ska är det lätt. Om man inte läser följer delar av väggen med jag är dålig på att läsa instruktioner så lärde mig det den hårda vägen.
Citera
2024-07-24, 19:10
Medlem
Citat:

Tesa dubbelhäft

Hmm, kanske bättre än kardborre. Men en nackdel är att när det tas bort så blir det fulare där det har suttit, än några små hål. Men smidigare än att borra är det.

Den där listen som sitter längst upp på persiennen och fästs med kardborre, se till att den sitter! Efter några år trillade min ner, rätt ner i blomkrukor och prydnader och så klart mitt i natten. Behöver jag säga att jag vaknade - he.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in