Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-24, 16:44
  #1
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Av grundkänslorna är äckel/avsmak den jag har lättast att framkalla hos mina närmast sörjande anhöriga. Därför vill jag pröva min tanke här istället för att gå direkt och berätta för släkt och vänner och alla andra som jag känner.

Njursten har slipats till kristaller av kroppen självt och ser enormt läckra ut. Om vi en stund glömmer att de kommit ut ur snoppen borde de betraktas som dyrbara dyrgripar till krimskrams. De går i brunt till rött och gult och skimrar i ett vackert ljusspel. När ljuset träffar glittrande guldsten är det svårt att inte falla pladask. Kärleken förblindar många men guldet förblindar alla.

Vad skulle du/din bättre hälft ge för:
Örhängen med 2 njurstenar på
Vigselring med njursten
Halsband med njursten i istället för en hajtand.

I och med att njurstenar är en biprodukt från kroppen är materialkostnaderna låga om vårdcentralen kan leverera.

Vad tror du?
Citera
2024-07-24, 17:10
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Vad tror du?

Att du har stora problem och bör lägga om din kost. Det är inte vanligt att gemene man/kvinna pissar ut njurstenar.
Citera
2024-07-24, 17:37
  #3
Medlem
Dishys avatar
Njurstenar är jättefula. Annars var det bra idé.
Citera
2024-07-24, 18:39
  #4
Medlem
Paddan1000s avatar
Är det inte gallstenar du tänker på som kan se ut som ädelstenar?

Annars ser njurstenar mest ut som en cementklump.
Citera
2024-07-24, 18:44
  #5
Medlem
För att den stenbrabbade själv skall märka av tydlig smärta så bör stenen på väg ut genom urinledaren vara ca 4 mm.
I annat fall blir det bara lite lite grus som kommer ut med urinen ibland.

Runt 8-9 mm börjar urologerna bli tveksamma att den kommer ut av sig själv och då kan det bli stötvågsbehandling eller än mer invasiva ledtider att dela upp den.
Så TS har stenar stora som dyrare halvädelstenar att arbeta med (4-7 mm).

https://www.internetmedicin.se/urolo...-njursten-esvl
Citera
2024-07-24, 19:22
  #6
Medlem
Halsband är väl alltid fint om det kan vara lite dainty och elegant. Skulle nog dock helst uppskatta om det också hade typ förseglats med någon hinna innan, typ resin eller liknande. Annars hade det varit ganska äckligt
Citera
2024-07-24, 19:41
  #7
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Är det inte gallstenar du tänker på som kan se ut som ädelstenar?

Annars ser njurstenar mest ut som en cementklump.

Ja de är jättefina.
Citera
2024-07-24, 22:11
  #8
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Är det inte gallstenar du tänker på som kan se ut som ädelstenar?

Annars ser njurstenar mest ut som en cementklump.

Att jag inte tänkt på gallsten! Påminner något om bärnsten till form och yta, men i en mindre skala. Snyggt värre.
Citera
2024-07-24, 22:18
  #9
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
För att den stenbrabbade själv skall märka av tydlig smärta så bör stenen på väg ut genom urinledaren vara ca 4 mm.
I annat fall blir det bara lite lite grus som kommer ut med urinen ibland.

Runt 8-9 mm börjar urologerna bli tveksamma att den kommer ut av sig själv och då kan det bli stötvågsbehandling eller än mer invasiva ledtider att dela upp den.
Så TS har stenar stora som dyrare halvädelstenar att arbeta med (4-7 mm).

https://www.internetmedicin.se/urolo...-njursten-esvl

Får ta ett snack med husläkaren om möjligheten att få ur lite grus för att sätta ihop kornen till något större. Swarovskikristallerna är också oerhört puttinuttiga egentligen men de många pärlorna bildar en glimrande helhet. Tydligen går det att få ut ett helt pärlband små njurstenar med en ny stötvågsbehandling.

Varför inte ett diadem med små små njur-/gallstenspärlor? Vilket glittrande vackert diadem du bär, kan en anhörig till bäraren säga. Sen svarar bäraren med: ja, glittret har inte pressats genom ett urinrör för ingen nytta, haha.

Mitt hantverk väntar jag mig blir kontroversiellt, jag är ensam i min nisch. Kanske bäst att låta bli trots allt.
Citera
2024-07-24, 22:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Får ta ett snack med husläkaren om möjligheten att få ur lite grus för att sätta ihop kornen till något större. Swarovskikristallerna är också oerhört puttinuttiga egentligen men de många pärlorna bildar en glimrande helhet. Tydligen går det att få ut ett helt pärlband små njurstenar med en ny stötvågsbehandling.

Varför inte ett diadem med små små njur-/gallstenspärlor? Vilket glittrande vackert diadem du bär, kan en anhörig till bäraren säga. Sen svarar bäraren med: ja, glittret har inte pressats genom ett urinrör för ingen nytta, haha.

Mitt hantverk väntar jag mig blir kontroversiellt, jag är ensam i min nisch. Kanske bäst att låta bli trots allt.


Varför inte epoximåla kånkelbär och polera.

Där bör du nog vara ganska ensam i din nisch och storlek bestämmer du helt utan läkares inblandning.
Citera
2024-07-25, 08:21
  #11
Medlem
Stark-Senaps avatar
OT
Hade en granne som fick benet amputerat efter en bilolycka. Efteråt låg han i fejd med myndigheterna om att få sitt ben. Han skulle nämligen göra en flöjt av lårbenet.

Myndigheterna vann.

Ja, han var en hippie!

Själv hade jag gärna haft en jude-förhud ingjuten i epoxy.
Citera
2024-07-25, 12:40
  #12
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Varför inte epoximåla kånkelbär och polera.

Där bör du nog vara ganska ensam i din nisch och storlek bestämmer du helt utan läkares inblandning.

Avföring är ändå farligare än urin och luktar fränare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in