Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-25, 06:32
  #1
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jag bor i en liten ort nu hyfsat nära Stockholm men Strängnäs är närmare. Anledningen till att jag snöat in på just Strängnäs är för att det verkar lätt att få hyresrätt där (jag ska förmodligen sälja min bostadsrätt) men då blir man ju fundersam på varför det är så lätt att få just där?

Hur ser det ut med invandrare?
Kan ta där jag bor nu som exempel. Bor mest ungdomar och barn som är utlänningar och massa svenska gamlingar som är pensionerade och många är nära döden. Så ser framför mig om hur det kommer vara kaos här om typ 10år. De gamla lugna gummorna och gubbarna är döda och invandrare är kring 20 och kommer nog vara massa gäng. För bara två 15år sen fanns knappt invandrare här, nu är det halva stan.

Men mer on topic. Hur är det annars då i Strängnäs? Har varit där och åkt runt lite och tycker väl det ser trevligt ut. Ser att de har några barer och många olika restauranger, där jag bor nu är det pizza som gäller enbart och dricka öl finns det inte ett enda ställe i "stan" Sen bara 40min till Stockholm är ju trevligt.

Vad tycker ni som bor i Strängnäs om Strängnäs? Och varför tror ni det är så lätt att få lägenhet där jämfört med andra ställen?
Citera
2024-07-25, 06:37
  #2
Medlem
Strängnäs är inte direkt känt för invandare som minskar efterfrågan bland invandrarna medan svenskarna efterfrågan riktas mot skärgården och innanför tullarna.
Att bo med svenskar är ungefär som valfritt placera sitt vardagsrum och toalett inuti nobelstiftelsen utan att få betalt.
Citera
2024-07-25, 06:41
  #3
Medlem
Kan bero på just avståndet till det större utbudet av nöjen, affärer, folklivet som yngre i konsumerande ålder värderar högt. Där de konsumerande människorna finns är dessa restauranger och pubar tätare. Det lockar de i familjebildande åldrar. Mindre orter faller i sömn och passar de äldre individer som har en betydligt lägre konsumtion. Detta ger också lägre priser på bostäder.
Heta studentstäder har också höga bostadspriser.
Bodde ett tag i Tranås. En helt otroligt vacker stad. Köpte ett vackert hus i stan för typ en fjärdedel av priset i Stockholm. Tranås vimlar av pensionärer och är mycket stilla.
Citera
2024-07-25, 07:18
  #4
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Kan bero på just avståndet till det större utbudet av nöjen, affärer, folklivet som yngre i konsumerande ålder värderar högt. Där de konsumerande människorna finns är dessa restauranger och pubar tätare. Det lockar de i familjebildande åldrar. Mindre orter faller i sömn och passar de äldre individer som har en betydligt lägre konsumtion. Detta ger också lägre priser på bostäder.
Heta studentstäder har också höga bostadspriser.
Bodde ett tag i Tranås. En helt otroligt vacker stad. Köpte ett vackert hus i stan för typ en fjärdedel av priset i Stockholm. Tranås vimlar av pensionärer och är mycket stilla.
Men jag vet mindre byhålor än Strängnäs som det är svårare att få lägenhet till.

Kollade upp några av lägenheterna snabbt. Var väl 90% utländska namn bland grannarna. Fy fan. Vilka områden ska jag till för att slippa det?
Citera
2024-07-25, 07:27
  #5
Medlem
Det blir lite svårare. Inre norrland där ingenting av service eller pubar finns?
Bara flytta in och bli vän med alla så får du ett intressant liv.
Citera
2024-07-25, 07:51
  #6
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag bor i en liten ort nu hyfsat nära Stockholm men Strängnäs är närmare. Anledningen till att jag snöat in på just Strängnäs är för att det verkar lätt att få hyresrätt där (jag ska förmodligen sälja min bostadsrätt) men då blir man ju fundersam på varför det är så lätt att få just där?

Hur ser det ut med invandrare?
Kan ta där jag bor nu som exempel. Bor mest ungdomar och barn som är utlänningar och massa svenska gamlingar som är pensionerade och många är nära döden. Så ser framför mig om hur det kommer vara kaos här om typ 10år. De gamla lugna gummorna och gubbarna är döda och invandrare är kring 20 och kommer nog vara massa gäng. För bara två 15år sen fanns knappt invandrare här, nu är det halva stan.

Men mer on topic. Hur är det annars då i Strängnäs? Har varit där och åkt runt lite och tycker väl det ser trevligt ut. Ser att de har några barer och många olika restauranger, där jag bor nu är det pizza som gäller enbart och dricka öl finns det inte ett enda ställe i "stan" Sen bara 40min till Stockholm är ju trevligt.

Vad tycker ni som bor i Strängnäs om Strängnäs? Och varför tror ni det är så lätt att få lägenhet där jämfört med andra ställen?

Jag har bott i strängnäs men flyttat därifrån men det var absolut inte för att vi inte trivdes. Strängnäs är en mysig ort som iallafall när jag bodde där fortfarande hade ett levande centrum men det var för drygt 10 år sen. Nu har man byggt mera butiker i ett mindre köpcentrum utanför så kanske har även strängnäs dött.
När vi bodde där så var det väldigt lugnt och förutom något mindre område så fanns det få invandrare och då lite problem.

Ska du bo i strängnäs så är mitt råd att försöka hitta något rätt centralt eller längs vattnet, det finns mängder med hyreslägenheter i centrum och det har byggt mycke längs vattnet som vanligt. Vet inte hur tosterösidan är nu då de gjorde hotellet solablick (eller vad det nu hette) till invandrarförläggning ett tag och mycket väl kan ha fortsatt och i så fall är den sidan inte bra.

Sommaren är riktigt trevlig i staden med mysiga restauranger och mycket vimmel i stan som tyvärr dör ut lite på vintern som alltid i en stad nära vatten.

Vill du ha ännu vitare så är det mariefred som gäller men där är det säkert inte lika lätt att få lägenhet.
Citera
2024-07-25, 08:18
  #7
Medlem
Sök på Strängnäs här på Flashback vetja
Citera
2024-07-25, 08:44
  #8
Medlem
Strängnäs hör till en av de städer vi funderar att flytta till så småningom då den verkar gullig och ej alltför infesterad. Tyvärr finns det väl knappt en stad i Sverige där man kan undvika invandrare ( utom Djursholm o Saltsjöbaden o andra miljardärdsställen).

Vad jag förstått av en väninna som bor i Strängnäs ska man undivika Finningeområdet och hyresrätterna på Björkvägen samt de äldre höghusen i korsningen Skogsvägen/Regementsvägen ( trist för de måste ha en vidunderlig utsikt över Mälaren)
Bäst är att bo centralt och nära vattnet. Det byggs just nu fina hyresrätter nära Ulvhäll som vi kikade på men hyran är i mastigaste laget för oss. Kanske även avskräckande för invandrare? Det finns också hyfsat billiga bostadsrätter i staden om det kan vara aktuellt( billiga jämfört med Stockholm menar jag). Tyvärr har utbudet med små affärer krympt rejält men så är ju fallet i alla småstäder.
Citera
2024-07-25, 10:38
  #9
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Strängnäs hör till en av de städer vi funderar att flytta till så småningom då den verkar gullig och ej alltför infesterad. Tyvärr finns det väl knappt en stad i Sverige där man kan undvika invandrare ( utom Djursholm o Saltsjöbaden o andra miljardärdsställen).

Vad jag förstått av en väninna som bor i Strängnäs ska man undivika Finningeområdet och hyresrätterna på Björkvägen samt de äldre höghusen i korsningen Skogsvägen/Regementsvägen ( trist för de måste ha en vidunderlig utsikt över Mälaren)
Bäst är att bo centralt och nära vattnet. Det byggs just nu fina hyresrätter nära Ulvhäll som vi kikade på men hyran är i mastigaste laget för oss. Kanske även avskräckande för invandrare? Det finns också hyfsat billiga bostadsrätter i staden om det kan vara aktuellt( billiga jämfört med Stockholm menar jag). Tyvärr har utbudet med små affärer krympt rejält men så är ju fallet i alla småstäder.
Hyresrätterna som är lätta att få är nästan exklusivt på de ställen du nämner. Så kanske inte så konstigt att man lätt få lägenhet där. Bara invandrare som bor där nästan.

Mitt utbud här är en ICA. Det är allt. Finns inte en enda pub här. Jag dricker inte mycket (särskilt inte sen jag flyttade hit) men kom igen!

Ang. bostadsrätter ligger de på runt 30% för högt i pris med vad jag har råd med här och nu. Får se om det blir nån ändring i framtiden.
Citera
2024-07-25, 12:00
  #10
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Hyresrätterna som är lätta att få är nästan exklusivt på de ställen du nämner. Så kanske inte så konstigt att man lätt få lägenhet där. Bara invandrare som bor där nästan.

Mitt utbud här är en ICA. Det är allt. Finns inte en enda pub här. Jag dricker inte mycket (särskilt inte sen jag flyttade hit) men kom igen!

Ang. bostadsrätter ligger de på runt 30% för högt i pris med vad jag har råd med här och nu. Får se om det blir nån ändring i framtiden.

Det är väl ett rätt klart samband med billiga bostads-/hyresrätter som är lätta att få tillgång till och infesterade områden? I varje kommun idag? Om du ska välja och har parametrar som
1. Billigt
2. Snabbt
3. Oinfesterat
så kan nu nog få ihop två - men aldrig tre. Någonstans.
Citera
2024-08-21, 19:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag bor i en liten ort nu hyfsat nära Stockholm men Strängnäs är närmare. Anledningen till att jag snöat in på just Strängnäs är för att det verkar lätt att få hyresrätt där (jag ska förmodligen sälja min bostadsrätt) men då blir man ju fundersam på varför det är så lätt att få just där?

Hur ser det ut med invandrare?
Kan ta där jag bor nu som exempel. Bor mest ungdomar och barn som är utlänningar och massa svenska gamlingar som är pensionerade och många är nära döden. Så ser framför mig om hur det kommer vara kaos här om typ 10år. De gamla lugna gummorna och gubbarna är döda och invandrare är kring 20 och kommer nog vara massa gäng. För bara två 15år sen fanns knappt invandrare här, nu är det halva stan.

Men mer on topic. Hur är det annars då i Strängnäs? Har varit där och åkt runt lite och tycker väl det ser trevligt ut. Ser att de har några barer och många olika restauranger, där jag bor nu är det pizza som gäller enbart och dricka öl finns det inte ett enda ställe i "stan" Sen bara 40min till Stockholm är ju trevligt.

Vad tycker ni som bor i Strängnäs om Strängnäs? Och varför tror ni det är så lätt att få lägenhet där jämfört med andra ställen?

Statsministern bor där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in