2006-08-16, 20:09
Medlem
Jag börjar nu sista året i gymnasiet på NV/NV och har ingen aning om vad jag egentligen vill med mitt liv. Men så satte jag mig ner vid matbordet och började tala med far min. På något sätt kom vi in på spåret matematik och han berättade att han tog ett helt år ren matematik på universitetet. Detta är inte endast jäkligt bra träning för hjärnan, utan gav även "automatiskt" motsvarande högsta betyg i matematik från gymnasiet när han sökte in på teknis. Notera nu att han är ett köttberg. 40-talist med andra ord. Så detta var bra många år sedan. Till min första fråga då: Fungerar det fortfarande på liknande sätt än idag? Kommer jag ha lättare - rent betygsmessigt - att komma in på t. ex. teknis om jag läst ett år matematik på universitetet?

I villket fall som helst så hade jag ändå tänkt läsa det, då det ger ett år extra betänketid och sysslesättning och åter igen god hjärngymnastik. Inte bara skall jag läsa ett år på universitetet, utan jag hade tänkt fuska litegranna och börja kolla in det hela stora så snart som möjligt. Då kommer vi till mina nästa frågor.
Finns det några bra böcker om ämnet? Gärna de som de använder just på universitetets kurser, så jag kommer ha användning av dem senare också.
Något som också skulle uppskattas vore om det finns någon litteratur på nätet som även den motsvarar det som man läser på universitetet.
... är man snål så är man.
Citera
2006-08-16, 20:16
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Fungerar det fortfarande på liknande sätt än idag? Kommer jag ha lättare - rent betygsmessigt - att komma in på t. ex. teknis om jag läst ett år matematik på universitetet?

Nej.

Citat:
Finns det några bra böcker om ämnet? Gärna de som de använder just på universitetets kurser, så jag kommer ha användning av dem senare också.

I våran inledande kurs i matematik änvänder vi, liksom på många andra tekniska högskolor, Analys i en variabel Person och Böiers utgiven på studentlitteratur.

Edit: Ändrade lite vad gäller författarnas namn
Citera
2006-08-16, 20:25
Medlem
Jag kanske är dum men är det inte de kurser du kan läsa som fristående som sedan ingår i de tekniska programmen. Det här är exempel på grundkurser i matematik, kollar på Linköpings universitets hemsida:

Matematik 1, 22 p
Matematisk grundkurs, 4p
- Linjär algebra, 5p
- Envariabelanalys del 1, 4p
- Diskret matematik, 5p
- Matematisk fördjupning, 4p

De ingår sedan första året i de tekniska programmen, förutom diskmatten, men den kanske kommer in nånstans i en kurs lite dold.

t ex Y
1Ht0
TATM79 Matematisk grundkurs o 4

1Ht1
TATM87 Matematiska utblickar f 0 1
TATM18 Linjär algebra o 1 5
TATM79 Matematisk grundkurs o 4 4
TFYY51 Ingenjörsprojekt, Y o - 4
TSEA03 Digitalteknik o 3 3
TFFM25 Fysikaliska utblickar v 0 1

1Ht2
TATM87 Matematiska utblickar f 0 1
TATA41 Envariabelanalys 1 o 2 4
TATM18 Linjär algebra o 1 5
TFYY51 Ingenjörsprojekt, Y o 3 4
TATA14 Matematisk kommunikation v 2.5
TFFM25 Fysikaliska utblickar

Det går säkert att hitta kurser som inte förekommer på programmet, men de flesta dyker upp på de tekniska programmen igen. Då kanske du måste välja någon annan kurs ifall du inte får läsa samma mattekurs igen.

Lycka till!
Citera
2006-08-16, 20:41
Medlem
a4swe, Tackar!

Happy_Seashell, Själv har jag faktiskt ingen som helst aning. Vad jag förstått av farsan så är universitetsmatematiken lite annorlunda från den man läser om man direkt ger sig på ett tekniskt program på så sätt att den man läser på universitetet är väldigt mycket från scratch, eller hur man nu skall säga. Det är allmänt tänkande osv. Medans den man läser på något tekniskt program på högskolan går in mer eller mindre endast på de detaljer som har med ens eget ämne att göra.

Åter igen. Detta var dock väldigt många år sedan och saker och ting lär ha ändrats inte bara en eller två gånger sen dess.
Citera
2006-08-16, 20:48
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Happy_Seashell, Själv har jag faktiskt ingen som helst aning. Vad jag förstått av farsan så är universitetsmatematiken lite annorlunda från den man läser om man direkt ger sig på ett tekniskt program på så sätt att den man läser på universitetet är väldigt mycket från scratch, eller hur man nu skall säga. Det är allmänt tänkande osv. Medans den man läser på något tekniskt program på högskolan går in mer eller mindre endast på de detaljer som har med ens eget ämne att göra.

Liiite anorlunda är den som du säger, men inte nämnvärt.
Inte så att det verkligen ger något att läsa analys på teknisk först för att sedan köra på universitet.
Citera
2006-08-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antant
a4swe, Tackar!

Åter igen. Detta var dock väldigt många år sedan och saker och ting lär ha ändrats inte bara en eller två gånger sen dess.

Det där sista med att man bara går in på detaljer som har med ens egna ämne är nog inte så vanligt. Snarare att man får lära sig grunderna och lite till, det som har med ens program att göra. På programkurserna får man också lära sig från scratch.

Det kan såklart vara olika böcker och innehåll även om kursen heter samma. Jag förstår vad du menar, kurserna på programmen är anpassade till den specifika utbildningen, men det finns också kurser som läses gemensamt av olika program.

Min kille har läst matte både på program och fristående, han säger att det kan vara olika men att kursen på programmet kan vara större fastän det är samma poäng. Han har läst både fristående och på program.

Hoppas att du får det roligt med matten!
Citera
2006-08-16, 20:58
Medlem
okej. Ja. Man får tacka för svaren då. Bäst är väl att dra till syon så snart skolan börjat igen för att kolla in mer detaljerat på hur det ser ut här i krokarna.

Edit: Ja. Jag skall försöka ha det roligt åtminstonne. Så länge man gör någonting självmant så brukar det inte vara en plåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in