Citat:
Ursprungligen postat av Antant
a4swe, Tackar!
Happy_Seashell, Själv har jag faktiskt ingen som helst aning. Vad jag förstått av farsan så är universitetsmatematiken lite annorlunda från den man läser om man direkt ger sig på ett tekniskt program på så sätt att den man läser på universitetet är väldigt mycket från scratch, eller hur man nu skall säga. Det är allmänt tänkande osv. Medans den man läser på något tekniskt program på högskolan går in mer eller mindre endast på de detaljer som har med ens eget ämne att göra.
Åter igen. Detta var dock väldigt många år sedan och saker och ting lär ha ändrats inte bara en eller två gånger sen dess.
Det där sista med att man bara går in på detaljer som har med ens egna ämne är nog inte så vanligt. Snarare att man får lära sig grunderna och lite till, det som har med ens program att göra. På programkurserna får man också lära sig från scratch.
Det kan såklart vara olika böcker och innehåll även om kursen heter samma. Jag förstår vad du menar, kurserna på programmen är anpassade till den specifika utbildningen, men det finns också kurser som läses gemensamt av olika program.
Min kille har läst matte både på program och fristående, han säger att det kan vara olika men att kursen på programmet kan vara större fastän det är samma poäng. Han har läst både fristående och på program.
Hoppas att du får det roligt med matten!