Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-25, 13:47
  #1
Medlem
Bartman777s avatar
När man läser regel 0.02 går det att läsa:
Citat:
En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.

Jag ser ofta inlägg i trådar där en användare endast skickat en länk och inte skrivit något informativt kring det. På sin höjd kan personen ibland ha skrivit "Där ser man" (eller liknande) och sen en länk.

Det är inte informativt, och jag behöver ändå då klicka på länken för att förstå vad användaren pratar om.

Är det inte dags att applicera den delen av regel 0.02 även på inlägg?

Om regeln redan appliceras på inlägg idag så har då inte jag märkt av det. Jag ser många inlägg med enbart en länk, alternativt en icke-informativ kommentar tillagd, som då tvingar mig att hämta information från en extern källa för att förstå vad inlägget handlar om.
Citera
2024-07-25, 13:57
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Om regeln redan appliceras på inlägg idag så har då inte jag märkt av det. Jag ser många inlägg med enbart en länk, alternativt en icke-informativ kommentar tillagd, som då tvingar mig att hämta information från en extern källa för att förstå vad inlägget handlar om.
Har du rapporterat de inläggen?
Citera
2024-07-25, 13:59
  #3
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har du rapporterat de inläggen?
Så du menar att inlägg ingår i den regeln alltså?
Isåfall borde det skrivas ut tydligare under "regler".
Citera
2024-07-25, 14:01
  #4
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Så du menar att inlägg ingår i den regeln alltså?
Isåfall borde det skrivas ut tydligare under "regler".
Det kan jag hålla med om, men att rapportera för 0.03 funkar.
Citera
2024-07-25, 14:11
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan jag hålla med om, men att rapportera för 0.03 funkar.

Skulle inte skada att göra det tydligt i reglerna (om det nu är så som TS vill att det ska vara). Det skulle tvinga alla att tänka till i det avseendet när man skapar inlägg. Något jag tycker att jag gör, men jag kan nog brista i det och skulle inte förvåna mig om någon kan plocka fram såna inlägg som jag gjort.
Citera
2024-07-25, 14:34
  #6
Medlem
Strychnos avatar
Sådant är inom 0.03 regeln, och ska rapporteras för 0.03.
0.02 är endast för trådstarter.

Det spelar ingen större roll om du rapporterar ett inlägg i en tråd för 0.02 eller 0.03, enstaka inlägg blir sällan/aldrig flyttade någon annanstans ändå, synnerligen inte om det bara är en länk med en kort beskrivning.

Har du synpunker på ett inlägg som bör flyttas till en annan tråd får du rapportera för 0.03 och skriva ett meddelande i rapporten om vad du tycker och var du anser att inlägget ska flyttas.
Citera
2024-07-25, 14:48
  #7
Medlem
franges avatar
Håller med, inte sällan är det ju något miffo som då (enbart) länkar ett tvåtimmarsklipp där nån jävla tomte sitter och har motsvarande en doktorsavhandling med dravel som "argument" till varför Jorden är platt, varför det var onda rymdödlor som fått Trump till att försöka skjuta sig själv, eller liknande.
Citera
2024-07-25, 15:01
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
När man läser regel 0.02 går det att läsa:


Jag ser ofta inlägg i trådar där en användare endast skickat en länk och inte skrivit något informativt kring det. På sin höjd kan personen ibland ha skrivit "Där ser man" (eller liknande) och sen en länk.

Det är inte informativt, och jag behöver ändå då klicka på länken för att förstå vad användaren pratar om.

Är det inte dags att applicera den delen av regel 0.02 även på inlägg?

Om regeln redan appliceras på inlägg idag så har då inte jag märkt av det. Jag ser många inlägg med enbart en länk, alternativt en icke-informativ kommentar tillagd, som då tvingar mig att hämta information från en extern källa för att förstå vad inlägget handlar om.

Då är det ju 0.03.
Citera
2024-07-25, 15:03
  #9
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då är det ju 0.03.
Isåfall borde denna del skrivas in i 0.03 under regler:
Citat:
Ett inlägg måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in