Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 09:51
  #1
Medlem
Såhär är det...

Jag har jobbat sedan i December inom en restaurangkoncern. Anställningen fick ett väldigt abrubt slut på grund av personliga problem. Jag sade alltså upp mig på direkten.

Nu betalar inte chefen ut min lön, cirka 200 timmar för Juni.

Jag förstår att jag har satt honom i skiten och att han är förbannad, men har han rätten på sin sida, att inte betala ut min lön?
Citera
2024-07-26, 09:56
  #2
Medlem
sebastian66s avatar
Om du säger upp dig på detta viset Kan företaget hålla in din lön naturligtvis. Sedan kan man gå vidare till kronofogden för att få en del av lönen. Däremot kan man inte ta hela lönen
Det känns som att du sitter på röven när det gäller detta.
Jag tror att du måste förstå arbetsgivarens frustration också. Hur kan det komma sig att du bara fick dra iväg. Ibland måste man tänka lite med hjärnan så att man inte förlorar.
Kan du inte göra någon form av förlikning med företaget.
Citera
2024-07-26, 10:12
  #3
Medlem
Utan kontext så förstår jag att det ser helt bedrövligt ut...

För att förklara lite närmare, inte för att få medhåll, utan för att att visa på att det inte bara är en "fuck it, jag är less jag drar" - pryl.

Bodde i en stad, 120 mil från min hemstad. Inga vänner, ingen familj utöver bonusbarn och sambo.
Min sambo var otrogen mot mig, i vårat kök, när jag var i rummet bredvid. Jag drog därifrån på stört.

Så jag "fick inte" bara dra därifrån. Jag ringde chefen och sa att jag inte kommer tillbaka.
Citera
2024-07-26, 10:14
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandetvarasa
Utan kontext så förstår jag att det ser helt bedrövligt ut...

För att förklara lite närmare, inte för att få medhåll, utan för att att visa på att det inte bara är en "fuck it, jag är less jag drar" - pryl.

Bodde i en stad, 120 mil från min hemstad. Inga vänner, ingen familj utöver bonusbarn och sambo.
Min sambo var otrogen mot mig, i vårat kök, när jag var i rummet bredvid. Jag drog därifrån på stört.

Så jag "fick inte" bara dra därifrån. Jag ringde chefen och sa att jag inte kommer tillbaka.
Det låter väldigt konstigt Du säger att du ringde chefen och sa att jag inte kommer tillbaka.
Det innebär att du inte har varit kvar på din uppsägning. Det innebär att han kan hålla inne lönen på grund av att du skiter i vilket.
Det kan inte vara arbetsgivarens problem att du bor långt hemifrån. Det kanske är någonting som man måste tänka på innan man tar ett beslut.
Nu känns det som att du sitter där med röven i brevlådan. Hur kommer du att göra med a-kassa eller Alfakassa. Du vet om att du kommer att bli avstängd minst 45 dagar eller 90 dagar. Jag har dålig koll på hur reglerna gäller idag.
Det känns som att det är du som är den stora förloraren i detta läge.
Citera
2024-07-26, 10:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandetvarasa
Utan kontext så förstår jag att det ser helt bedrövligt ut...

För att förklara lite närmare, inte för att få medhåll, utan för att att visa på att det inte bara är en "fuck it, jag är less jag drar" - pryl.

Bodde i en stad, 120 mil från min hemstad. Inga vänner, ingen familj utöver bonusbarn och sambo.
Min sambo var otrogen mot mig, i vårat kök, när jag var i rummet bredvid. Jag drog därifrån på stört.

Så jag "fick inte" bara dra därifrån. Jag ringde chefen och sa att jag inte kommer tillbaka.

Är din sambo också din chef, annars förstår jag inte varför du behöver lämna stan för att din man är otrogen
Citera
2024-07-26, 10:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandetvarasa
Jag har jobbat sedan i December inom en restaurangkoncern. Anställningen fick ett väldigt abrubt slut på grund av personliga problem. Jag sade alltså upp mig på direkten.

Du skriver inte vad det var för anställning. Om man säger upp sig och inte fullföljer uppsägningstiden så kan man bli skadeståndsskyldig. Fast på en del anställningar finns ingen uppsägningstid när den anställde säger upp sig, därför är det svårt att säga något utan att veta mer om anställningsavtalet.
Citera
2024-07-26, 10:27
  #7
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Är din sambo också din chef, annars förstår jag inte varför du behöver lämna stan för att din man är otrogen
Du utgår alltså från att TS är tjej. Du har säkert rätt. Men jag tänkte tvärt om.
Citera
2024-07-26, 10:27
  #8
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det låter väldigt konstigt Du säger att du ringde chefen och sa att jag inte kommer tillbaka.
Det innebär att du inte har varit kvar på din uppsägning. Det innebär att han kan hålla inne lönen på grund av att du skiter i vilket.
Det kan inte vara arbetsgivarens problem att du bor långt hemifrån. Det kanske är någonting som man måste tänka på innan man tar ett beslut.
Nu känns det som att du sitter där med röven i brevlådan. Hur kommer du att göra med a-kassa eller Alfakassa. Du vet om att du kommer att bli avstängd minst 45 dagar eller 90 dagar. Jag har dålig koll på hur reglerna gäller idag.
Det känns som att det är du som är den stora förloraren i detta läge.
Du skriver som om han skulle ha laga stöd att inte betala ut lön i detta fall - du verkar snarast lite blåst? Arbetade timmar ska avbetalas oavsett om man skadat företaget. En enkel stämning så är saken klar och som plåster på såren så får TS sannolikt extra cash av AG p.g.a. deras tjuvaktiga beteende.
__________________
Senast redigerad av daf66 2024-07-26 kl. 10:30.
Citera
2024-07-26, 10:28
  #9
Medlem
Ganonitos avatar
Ja, du är skyldig att jobba uppsägningstiden ut. Gör du inte det kan företaget hålla inne din lön.
Citera
2024-07-26, 10:30
  #10
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Du skriver som om han skulle ha laga stöd att inte betala ut lön i detta fall - du verkar snarast lite blåst? Arbetade timmar ska avbetalas oavsett om man skadat företaget.
Vilken sten har du legat och ruvat under? Jag förutsätter att du vet vad du snackar om.
Ibland kan det vara bättre att hålla käften om man inte har koll på läget.
Företaget kan hålla inne lönen om du inte håller ditt avtal. Om man inte håller avtal så skulle alla kunna skita i att arbeta och drar när man vill eller hur.
Dra täcket över huvudet funkar nog bättre för dig.
Hur skulle vädret se ut om man skulle kunna göra vad man vill när man har ett kontrakt på ett arbete.Är du dum på riktigt eller spelar du bara dum.
Citera
2024-07-26, 10:31
  #11
Medlem
Att betala ut lön för utfört arbete är en arbetsgivares viktigaste plikt.

Men som arbetstagare har man också skyldighet att följa regler om uppsägningstid och inte överge sin anställning hux flux i strid med vad som står i kontraktet. Du har väl ett kontrakt?

När det nu var personliga skäl/kris kunde du ha sjukskrivit dig så länge istället, tänk på det till en annan gång. Man får vara borta 5 dagar utan VC/ läkarintyg.

I detta läget borde man be facket om hjälp så de kan medla mellan dig och chefen, men då måste man klart vara med i facket.

Så det näst bästa vore väl att du ber om ett möte.
Förklara att du ber om ursäkt och är hemskt ledsen att du lämnade dem i skiten men att du var helt förtvivlad och att du verkligen verkligen behöver pengarna för de timmar du jobbat.

Håll dig till fakta (du har ju jobbat de timmarna), hota inte med något i det samtalet.
Var lugn men envis och ge arbetsgivaren en chans att ändra inställning till dig och det som hände.

Ibland är det enklast att svälja sin stolthet lite och få ut det någon är skyldig en.
Citera
2024-07-26, 10:31
  #12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Du skriver som om han skulle ha laga stöd att inte betala ut lön i detta fall - du verkar snarast lite blåst? Arbetade timmar ska avbetalas oavsett om man skadat företaget.

Nej. Säger du upp dig utan att jobba uppsägningstiden ut så har arbetsgivaren rätt att hålla inne din lön. Såvida inte annat framgår av anställningsavtalet. Jag har slutat ett jobb samma dag som jag sa upp mig, men då var det ok för chefen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in