• 4
  • 5
2024-07-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Problemet med bostadsmarknaden i Sverige är hyresregleringarna som gör att priset på bostadsrätter och villor / småhus drivs upp men det är nog OT

Det är inte problemet, priserna hade gått upp ännu mer utan hyresrelgleringar.

Kolla på oss, 75 tusen efter skatt i månaden, bor i billig hyresrätt, tror du vi hade bott kvar om vi fick 100% höjd hyra? vi hade köpt och drivit upp priserna på hus...

Det är räntesubventioner, dålig byggmarknad och att kommunerna håller på mark som hade kunnat bebyggas som driver upp priserna.
Citera
2024-07-27, 13:22
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Problemet med bostadsmarknaden i Sverige är hyresregleringarna som gör att priset på bostadsrätter och villor / småhus drivs upp men det är nog OT

Ja det är nog en del av problemet.
Man tycker synd om yngre som ska in på marknaden.
Citera
2024-07-27, 13:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Det är inte problemet, priserna hade gått upp ännu mer utan hyresrelgleringar.

Kolla på oss, 75 tusen efter skatt i månaden, bor i billig hyresrätt, tror du vi hade bott kvar om vi fick 100% höjd hyra? vi hade köpt och drivit upp priserna på hus...

Det är räntesubventioner, dålig byggmarknad och att kommunerna håller på mark som hade kunnat bebyggas som driver upp priserna.

Tror du inte många hellre skulle betala 12k i månaden i hyra för en tvårummare än att köpa samma lägenhet för 8,5 miljoner med 70% lån?
Citera
2024-07-27, 20:36
Medlem
Cameltotems avatar
Tror folk inte förstår hur mycket inflationen slagit till.

En passat från 2020 kostade 349k ny.
Nu kostar den 445k ny. Det är 100k på 4 år!
Citera
2024-07-27, 22:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tror folk inte förstår hur mycket inflationen slagit till.

En passat från 2020 kostade 349k ny.
Nu kostar den 445k ny. Det är 100k på 4 år!

Jag har för mig att en 1,4 TSI med automatlåda och standardutrustning gick att köpa flång ny år 2020 för 299.000:- på kampanj.
Citera
2024-07-29, 08:59
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Skulle du jublat om de istället infört en skatt som blev högre och högre på bilar ju äldre de blev?

Man skall inte införa någon skatt öht! Vi har redan nog med skatter i landet. Man skall skära i bidragen istället!
Citera
2024-08-01, 16:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, om dagens skatteregler står sig så. Köp en ny bensinare så sitter du på något mycket eftertraktat den dagen då du ska sälja den. Men då ska man trotsa malus och det svider en del.

Inte alls, köp en subaru outback 2020- med OEM etanol konvertering så har du 1000 spänn i årsskatt och du kan gladeligen fortsätta köra runt på bensinen. Fast å andra sidan, vem fan vill köra runt i en subaru med differentaloljor,växellådsoljor och gud vet vad som ska bytas varje år, dessutom är boxerfyran väääldigt törstig.
Citera
2024-08-01, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Väldigt skumt, begpriserna. Min bror köpte precis en beg bil. Han tänkte som vanligt köpa en 5-6 år gammal, brukar kosta 40-50% av nypris. Men han kunde lika bra köpa en 1 år gammal, kostade ungefär samma 150k.

Han köpte en extremt snål Peugeot 208. ÄNDÅ fick han 5000 kr i bilskatt. Bonus malus är den sjukaste beskattning jag sett, har enbart med bilhat att göra.

Jag sålde min fina BMW X3 för 3 år sedan på blocket. Nu kostar den nästan samma så den som köpte har kört gratis.

Detta är inte hållbart, det är bara svenskar och amerikaner som har en kort period av hjärntvätt "en begbil ska kosta 150k och en ny 500k" och när raset i priser kommer så förlorar många svenskar 100.000 kr

Jag tror inte bonusmalus är det som pressat upp priserna. Det är nya bilar som pressats upp 100.000 kr och då har begbilar följt med upp samma belopp. Detta är inte

Kan det ha med EVs att göra? Plötsligt ansågs Tesla vara en normal bil, och den kostar över 500k så det måste väl bilar kosta då. EVs sjunker f.ö. i värde som en sten.

I USA kostar snittbilen ny 470.000 kr vilket är ofattbart. Siffran inkluderar småbilar. Men prisraset är på gång, jag följer på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=YJl6...hannel=CarEdge

Problemet är snarare att jänkarna har noll och ingenting i räntor på sina billån och byter bilar som det vore underkläder. Lägg därtill en värdelös kronkurs och sjukligt höga räntor på privatlånen så är det uppdukat för prishysteri sen. Vi har också lägre reallöner än jänkarna så i praktiken betalar vi i princip det dubbla mot vad de gör på sina bilar (exklusive räntan).
Citera
2024-08-01, 22:18
Medlem
Inflationen har slagit hårt, kommer ihåg 2016 var jag och provkörde en Dacia duster för jag var lite sugen och basversionen(2 hjulsdrift) med 90hk kostade bara 99k, nu kostar den 215k.

Sandero i basversionen kostade bara 69k och den kostar nu 185k !!

Köpte 2018 en ny Mazda 3 för ca 220k och i dagsläget ligger liknande begagnade (samma år/mil) på blocket ute för 180k.

De enda bilarna som verkar bli billigare begagnat är iaf elbilar t,ex Jaguar i pace https://blocket.se/annons/1001657536

400k för en bil från 2020 som gått 5k och kostade runt en mille ny :O

Var lite sugen på en sån mest för att kunna säga "I drive a Jaaaaaag" och att den lär ju inte kunna sjunka så mycket mer i pris hoppas man :S
Citera
2024-08-02, 00:23
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Marknaden är väl vad marknaden är?
Menar ni att någon politiker eller institution håller uppe begagnatpriserna?

Politiska beslut och styrmedel påverkar marknaden så indirekt kan den förda politiken (på såväl nationellt som internationellt plan) ha inverkan på situationen som råder.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in