2024-07-27, 10:46
Avstängd
ManicToos avatar
Väldigt skumt, begpriserna. Min bror köpte precis en beg bil. Han tänkte som vanligt köpa en 5-6 år gammal, brukar kosta 40-50% av nypris. Men han kunde lika bra köpa en 1 år gammal, kostade ungefär samma 150k.

Han köpte en extremt snål Peugeot 208. ÄNDÅ fick han 5000 kr i bilskatt. Bonus malus är den sjukaste beskattning jag sett, har enbart med bilhat att göra.

Jag sålde min fina BMW X3 för 3 år sedan på blocket. Nu kostar den nästan samma så den som köpte har kört gratis.

Detta är inte hållbart, det är bara svenskar och amerikaner som har en kort period av hjärntvätt "en begbil ska kosta 150k och en ny 500k" och när raset i priser kommer så förlorar många svenskar 100.000 kr

Jag tror inte bonusmalus är det som pressat upp priserna. Det är nya bilar som pressats upp 100.000 kr och då har begbilar följt med upp samma belopp. Detta är inte

Kan det ha med EVs att göra? Plötsligt ansågs Tesla vara en normal bil, och den kostar över 500k så det måste väl bilar kosta då. EVs sjunker f.ö. i värde som en sten.

I USA kostar snittbilen ny 470.000 kr vilket är ofattbart. Siffran inkluderar småbilar. Men prisraset är på gång, jag följer på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=YJl6...hannel=CarEdge
Citera
2024-07-27, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vänta till det bara finns elbilar att köpa nya, då skall ni få se på dyra begagnade bensinbilar. Det lönar sig förmodligen fortfarande att köpa en helt ny bensinbil, om det nu finns några kvar utan hybridteknik. Diesel vore ännu bättre men det är väl för sent nu.

Ja, om dagens skatteregler står sig så. Köp en ny bensinare så sitter du på något mycket eftertraktat den dagen då du ska sälja den. Men då ska man trotsa malus och det svider en del.
Citera
2024-07-27, 10:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Väldigt skumt, begpriserna. Min bror köpte precis en beg bil. Han tänkte som vanligt köpa en 5-6 år gammal, brukar kosta 40-50% av nypris. Men han kunde lika bra köpa en 1 år gammal, kostade ungefär samma 150k.

Han köpte en extremt snål Peugeot 208. ÄNDÅ fick han 5000 kr i bilskatt. Bonus malus är den sjukaste beskattning jag sett, har enbart med bilhat att göra.

Jag sålde min fina BMW X3 för 3 år sedan på blocket. Nu kostar den nästan samma så den som köpte har kört gratis.

Detta är inte hållbart, det är bara svenskar och amerikaner som har en kort period av hjärntvätt "en begbil ska kosta 150k och en ny 500k" och när raset i priser kommer så förlorar många svenskar 100.000 kr

Jag tror inte bonusmalus är det som pressat upp priserna. Det är nya bilar som pressats upp 100.000 kr och då har begbilar följt med upp samma belopp. Detta är inte

Kan det ha med EVs att göra? Plötsligt ansågs Tesla vara en normal bil, och den kostar över 500k så det måste väl bilar kosta då. EVs sjunker f.ö. i värde som en sten.

I USA kostar snittbilen ny 470.000 kr vilket är ofattbart. Siffran inkluderar småbilar. Men prisraset är på gång, jag följer på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=YJl6...hannel=CarEdge

Sjukt ja. Den där 208an är ett bra exempel.
Jag tror malus är en komponent. Det är helt enkelt brist på bensinare/diesel from årsmodell 2018 och framåt. Då ökar priserna på äldre bilar. Lägg sedan till svag krona, vilket trissat upp nybilspriser och leder till omfattande export av bättre bilar ur landet. Sedan global inflation och komponentbrist.
Tror även covid i sig bidrog ett tag. Plötsligt skulle alla ha två bilar. Färre åkte kommunalt. Håll avstånd m.m.
Citera
2024-07-27, 11:34
Medlem
Nybilspriserna har ökat med ca 70% sedan Covid, 2020 kunde man köpa en ny XC40 för 225 000 kr, idag finns det knappt en enda för det priset på blocket oavsett årsmodell och mil.

Kom ihåg att en V90 annonserades för 250 000 kr ny år 2018 eller 2019. Toyota Yaris 1,5 kostade 139900 år 2017, i år kostar en ny Yaris 250+.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2024-07-27 kl. 12:19.
Citera
2024-07-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailordude
Detta är inget konstigt alls. Tillgång och efterfrågan styr. Marknaden bestämmer priset.
En bidragande faktor är också den svaga svenska kronan som driver upp priserna i SEK.

Delvis sant (det finns ingen marknad, därav alla konkurser). Fenomenet Riddermarks bil, köper allt, och säljer dyrare har ändrat begagnatmarknaden. Finns ett antal av dessa men Riddermarks har väll vart mest aggressiva. Man kan också notera en viss ökning av bilhandlare med koppling till den kriminella världen som jobbar på snarlikt sätt. Priserna sätta inte efter bilens världen utan från den förtjänst man vill ha. Likaså köper man bilar utifrån de lån säljaren har, inte bilens värde. Men förutom valuta som gör oss köp svaga så driver handlarna upp priserna när de säljer Volvo 360s för 100 000..
Citera
2024-07-27, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det där är en riktigt bra fråga. Vem är det som tjänar på detta? För någon håvar in pengarna!
Håvar in eller tillverkar? (FB) Inflation är ett monetärt fenomen
Citera
2024-07-27, 12:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är lika orimligt som huspriserna.

Om huspriserna vore orimliga så skulle det inte gå att sälja hus? Samma med bilarna.
Det är ju en fri marknad.

Vi kan ju lagstifta om halverade huspriser men då är det åratal i kö för att få köpa ett hus istället.
Citera
2024-07-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om huspriserna vore orimliga så skulle det inte gå att sälja hus? Samma med bilarna.

Vi kan ju lagstifta om halverade huspriser men då är det åratal i kö för att få köpa ett hus istället.

Däremot är politikerna orsaken till svag krona, svag ekonomi, att de driver upp priserna med bonus malus, att de driver upp priserna på hus med räntesubventionerna osv.

Samt att kommunerna inte säljer många billiga och bra tomter (trots enorm mängd mark i detta land)
Senast redigerad av nyfikenskribent 2024-07-27 kl. 12:30.
Citera
2024-07-27, 12:30
Medlem
Framförallt inflationen. En ny Golf kostade för 10 år sedan runt 160000 i grundpris. Idag 335000.
Klart begagnade bilar följer med upp då.
Citera
2024-07-27, 12:55
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Nej det har du förvisso rätt i. Men det känns fel, det kan inte hjälpas.
Citera
2024-07-27, 12:55
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du menar att du får ut samma summa som du betalade har den väl snarare tappat runt 10% i värde!?

Tror jag kommer få rätt exakt 10% mer nu, så det går väl jämnt ut med ditt tankesätt.

Grejen är att jag använt bilen i jobbet och det har genererat mycket mer pengar än så, så jag är helnöjd.

Inte värt att köpa ny bil med sjuk värdeförminskning och hög skatt, efter år 3 blir skatten bra och värdet rätt stabilt.
Citera
2024-07-27, 13:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Nej det har du förvisso rätt i. Men det känns fel, det kan inte hjälpas.

Problemet med bostadsmarknaden i Sverige är hyresregleringarna som gör att priset på bostadsrätter och villor / småhus drivs upp men det är nog OT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in