Väldigt skumt, begpriserna. Min bror köpte precis en beg bil. Han tänkte som vanligt köpa en 5-6 år gammal, brukar kosta 40-50% av nypris. Men han kunde lika bra köpa en 1 år gammal, kostade ungefär samma 150k.
Han köpte en extremt snål Peugeot 208. ÄNDÅ fick han 5000 kr i bilskatt. Bonus malus är den sjukaste beskattning jag sett, har enbart med bilhat att göra.
Jag sålde min fina BMW X3 för 3 år sedan på blocket. Nu kostar den nästan samma så den som köpte har kört gratis.
Detta är inte hållbart, det är bara svenskar och amerikaner som har en kort period av hjärntvätt "en begbil ska kosta 150k och en ny 500k" och när raset i priser kommer så förlorar många svenskar 100.000 kr
Jag tror inte bonusmalus är det som pressat upp priserna. Det är nya bilar som pressats upp 100.000 kr och då har begbilar följt med upp samma belopp. Detta är inte
Kan det ha med EVs att göra? Plötsligt ansågs Tesla vara en normal bil, och den kostar över 500k så det måste väl bilar kosta då. EVs sjunker f.ö. i värde som en sten.
I USA kostar snittbilen ny 470.000 kr vilket är ofattbart. Siffran inkluderar småbilar. Men prisraset är på gång, jag följer på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=YJl6...hannel=CarEdge