• 1
  • 2
2024-07-26, 10:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Är det rimligt att en bil som för sex år sedan kostade 300 tkr ny, idag säljs för 230-250 tkr med 5 - 10 tusen mil på mätaren?

https://www.blocket.se/annons/1001530993

Det här är bara ett exempel, men det kvittar egentligen vilken bilmodell man väljer. Den gamla sanningen att bilar tappar 50% i värde vart tredje år är sedan länge överspelad. Eller att det innebär ekonomisk katastrof att köpa ny bil, samt att man förlorat jättemycket bara man kört hem den nya bilen från bilhandlaren.

Det känns verkligen som ockerpriser för begagnat. Samtidigt har då nya bilar rusat i pris och är pestsmittade av hög fordonsskatt de tre försa åren.

De som köpte ny bil strax innan coronan och bonus malus gjorde en kanonaffär. Det kan man konstatera så här i efterhand.
Citera
2024-07-26, 10:54
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är lika orimligt som huspriserna.
Citera
2024-07-26, 11:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Min bil som jag köpte för 9000:- för sju år sedan får jag lätt minst 25000:- för idag. Under de sju åren har jag lagt totalt 2000:- på delar(en yttre drivknut plus lite smådelar), har fixat allt själv. Man kan tycka att jag borde vara nöjd men jag skulle gärna byta upp mig och då kostar en något nyare och bättre bil också typ tre gånger så mycket som den borde.

Jag tror inte att bilar kommer återgå till de gamla nivåerna, greedflationen har slagit för många spikar i kistan för det. Förbränningsbilar tror jag kommer kunna öka ännu mer allteftersom elbilarnas skrotiga värde uppenbaras.
Senast redigerad av VoktorDodka 2024-07-26 kl. 11:14.
Citera
2024-07-26, 11:09
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det rimligt att en bil som för sex år sedan kostade 300 tkr ny, idag säljs för 230-250 tkr med 5 - 10 tusen mil på mätaren?

https://www.blocket.se/annons/1001530993

Det här är bara ett exempel, men det kvittar egentligen vilken bilmodell man väljer. Den gamla sanningen att bilar tappar 50% i värde vart tredje år är sedan länge överspelad. Eller att det innebär ekonomisk katastrof att köpa ny bil, samt att man förlorat jättemycket bara man kört hem den nya bilen från bilhandlaren.

Det känns verkligen som ockerpriser för begagnat. Samtidigt har då nya bilar rusat i pris och är pestsmittade av hög fordonsskatt de tre försa åren.

De som köpte ny bil strax innan coronan och bonus malus gjorde en kanonaffär. Det kan man konstatera så här i efterhand.

Så är det. Det är bara att glömma marknaden innan corona, känns som ett helt annat liv när man kunde köpa en riktigt bra relativt ny kombi för 70-90 tusen med 7-10 tusen mil på mätaren.

Minns en artikel där en dieselägare intervjuades och var rätt nöjd över faktumet att han fick samma pris för sin XC70 som när han köpte den. Men sen är Volvo ett jävla övervärderat objekt i detta land, lojaliteten mot det märket är bisarr för mig.

Som med allt annat dock - detta är den nya marknaden och allt är relativt. Den gäller för alla. Även de som ska nu byta in sin bil som de köpt innan corona. De kommer också ut på en marknad där de får leta och sålla precis som vi alla andra. De har bara ett lite bättre utgångsläge med sitt inbyte.

Precis som det äldre paret som ska sälja sin villa i någon förort och flytta in i något enklare. De har varit så begeistrade över att villan har stigit till skyarna i värde men inser plötsligt att även BR har ökat något enormt i pris också.
Citera
2024-07-26, 11:31
Medlem
Eponumoss avatar
Marknaden är väl vad marknaden är?
Menar ni att någon politiker eller institution håller uppe begagnatpriserna?
Citera
2024-07-26, 12:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det där är en riktigt bra fråga. Vem är det som tjänar på detta? För någon håvar in pengarna!
Citera
2024-07-26, 12:55
Medlem
321js avatar
Bilhandlarna går i konkurs ändå.

https://www.svd.se/a/1MMg3Q/konkurse...nd-bilhandlare

– De som har störst problem är de som säljer de mindre nybilsmärkena till privatkunder och som inte kunnat ställa om till mer begagnatförsäljning, säger vd:n Tommy Letzén till DI.
Senast redigerad av 321j 2024-07-26 kl. 12:57.
Citera
2024-07-26, 14:05
Medlem
Detta är inget konstigt alls. Tillgång och efterfrågan styr. Marknaden bestämmer priset.
En bidragande faktor är också den svaga svenska kronan som driver upp priserna i SEK.
Citera
2024-07-26, 19:03
Medlem
godhetsapostelns avatar
Har funderat på om inte en ny mindre bil är mer ekonomisk nu om man klarar sig med en mindre.
Citera
2024-07-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailordude
Detta är inget konstigt alls. Tillgång och efterfrågan styr. Marknaden bestämmer priset.
En bidragande faktor är också den svaga svenska kronan som driver upp priserna i SEK.

Jag köpte en begagnad bil för inte så länge sedan. En tio år gammal Volvo med 22k mil på mätaren, fick ändå ge 70 papp för den. Handlaren hade nästan inget inne, det gapade tomt i stora hallen. Jag frågade om han haft bra åtgång. Han svarade att det var både dåligt inflöde (folk håller hårt i sina avbetalda bilar just nu) och att det finns många intresserade utländska köpare. Han hade nyligen sålt tio bilar på ett bräde till en litauisk handlare som senare skulle sälja dem vidare till FAKKING VITRYSSLAND.

Jag visste att vår valuta gått fullständigt åt helvete när vitryssar tycker det är prisvärt att köpa begagnade svenska bilar med minst tre mellanhänder.
Citera
2024-07-26, 19:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Finns ju flera faktorer som påverkat prisbilden. Vissa är politiska. Andra är det inte. Bonus Malus trycker upp beg.värdet på bilarna, pga att det blir dyrare att äga en ny bil. Riksbankens saktfärdighet med att höja räntan gjorde kronan svag, vilket också gjorde bilarna dyrare. Den globala inflationen och coronan är däremot svårare att skylla på svenska institutioner. Sammantaget blir det dock en smått otrevlig mix.
Citera
2024-07-26, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag köpte en begagnad bil för inte så länge sedan. En tio år gammal Volvo med 22k mil på mätaren, fick ändå ge 70 papp för den. Handlaren hade nästan inget inne, det gapade tomt i stora hallen. Jag frågade om han haft bra åtgång. Han svarade att det var både dåligt inflöde (folk håller hårt i sina avbetalda bilar just nu) och att det finns många intresserade utländska köpare. Han hade nyligen sålt tio bilar på ett bräde till en litauisk handlare som senare skulle sälja dem vidare till FAKKING VITRYSSLAND.

Jag visste att vår valuta gått fullständigt åt helvete när vitryssar tycker det är prisvärt att köpa begagnade svenska bilar med minst tre mellanhänder.

Jag gillar att byta bil lite då och då. De två senaste jag sålt har gått på export. En såldes på KVD. En annan lämnades som inbyte hos handlaren. Den ena var i 70 tkr klassen. Den andra i 220 tkr klassen. Pallar inte med att sälja privat längre. Det är för mycket puckon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in