Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-26, 13:15
  #1
Medlem
Regeringen valdes på löften om att vara de enda som kunde stävja gängkriminaliteten, återstarta kärnkraftverk och få ekonomin i ordning. Föga förvånande har resultatet av det utlovade "paradigmskiftet" i kriminalpolitiken visat sig vara ingenting, utöver att nu 2024 även småflickor kastar granater och skjuter varandra på gatorna. Att det är rätt och slätt var omöjligt att avbryta nedläggningen av de uttjänta kärnkraftsreaktorerna och göra dem produktiva igen visste vi alla, eftersom både forskare och branschen inför valet berättat detta i otaliga debatt- och nyhetsartiklar. När valet väl var vunnet och ett tafatt försök till utredning hade tillsatts fick vi höra var vi redan visste: Det går verkligen inte att avbryta avvecklingen av de uttjänta reaktorerna. Detta blev även dödsstöten för regeringens klimatpolitik, då den i princip enbart byggt på fria fantasier om ökad kärnkraft, och nu kritiseras Sverige av EU för sina svikna klimatlöften. Att de gängkriminella numera tar elsparkcykeln från mordplatsen, istället för bilen som tidigare, verkar inte räcka. Böter och indragna bidrag är att vänta.

Men en framgång har regeringen proklamerat! I Moderaternas egen paradgren Ekonomi har fokus legat på att bekämpa inflationen, och bland annat utlovade skattesänkningar har fått vänta på att svångremspolitiken i kombination med höga räntor ska få fason på kronans värdeminskning. I juni, vältajmat inför semester den stundande semestern meddelade Kristersson och Svantesson triumfatoriskt "Inflationen är besegrad", till följd av regeringens skickliga hantering.

Jag var inte sämre än att glädjas med dem, men glädjen blev kortvarig. Idag kan vi läsa att sedan regeringen, likt en segerrusig George Bush på en kryssare utanför Irak 2003, proklamerade "Mission accomplished" har kronan tappat 5% på både Euron och Dollarn. Aftonbladet rapporterar: Sedan mitten av juni har kronan försvagats med runt 5 procent mot euron och runt 4 procent mot dollarn. På torsdagen nådde den svenska valutan tillfälligt sitt årslägsta gentemot euron. Enligt Karl Steiner, analyschef på SEB, beror de senaste dagarnas fall gentemot dollarn på en lägre riskaptit på marknaden. Stora bolag som Tesla och Alphabet har gjort marknaden besviken med sina rapporter. Utöver det har USA:s president Joe Bidens besked att han inte ställer upp för omval skapat ovisshet.

Nu är utlovade framtida räntesänkingar osäkra igen, och matpriserna fortsätter stiga i oförändrad takt. Fortsättning följer.


Att diskutera:

Varför är det regeringens förtjänst när inflationen bromsar, men yttre faktorer som styr när inflationen går upp?

Hur påverkas förtroendet för de politiska företrädarna när det sätts i system att lova saker som vi alla vet att de kommer kunna genomföra?

Hur påverkas ditt förtroende för regeringen när de ytterligare en gång lovat sig uppnå verklighetsfrånvända resultat och inte verkar veta vad de sysslar med?

Källor:
https://www.expressen.se/debatt/stri...t-inflationen/

https://www.aftonbladet.se/minekonom...ka-rantebeslut
__________________
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2024-07-26 kl. 13:48.
Citera
2024-07-26, 13:30
  #2
Medlem
Det är skojigt att tala om kronras när det inte är valutan som faller utan Sverige som raseras till fattigdom. Sverige borde ha knutit kronan till Euron så hade vi sluppit allt mygel inom politiken eftersom det då hade det blivit mer uppenbart för väljarna.
Citera
2024-07-26, 14:40
  #3
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Varför är det regeringens förtjänst när inflationen bromsar, men yttre faktorer som styr när inflationen går upp?

Det gängse politiska spelet. Man har behov av att visa upp en mindre framgång när ekonomin är i recession och man inte får bukt med kriminaliteten.

Det är den självständiga Riksbanken som bedriver penningpolitik för att hantera inflationen, eftersom regimens tidigare hantering av penningpolitiken resulterade i just inflation när man utställde vidlyftiga vallöften och ständigt devalverade för att uppfylla dem.

Men regimen kan förstås påverka inflationen, exempelvis genom den ytterligt skadliga skatt som föreligger på energi. Eftersom all produktion kräver energi, är sådan skatt en hämsko som driver inflation. Men i den frågan har regimjävlen varit helt passiv, och det är således inte regimens förtjänst att inflationen har fallit.

Svantesson har inte lyft ett finger för att underlätta för näringslivet eller medborgarna, ytan sitter passivt med armarna i kors, på samma sätt som den flegmatiske Strömmer, som ju inte får något uträttat mot brottsligheten.

Kronkursen har inte med inflationen att göra. Däremot ser vi breda prishöjningar bland livsmedelsoligarkerna just nu.
Citera
2024-07-26, 14:49
  #4
Medlem
Det är regeringens förtjänst pga av att man inte utlovar bidrag som vänstern gör. Högern måste alltid städa upp efter sossarna då sossarna mutar folket med bidrag för att fiska efter röster.
Vänstern röstar för att stympa ekonomi medans högern försöker räddas det som kan.

Min ekonomi hade också varit urholkad om mina barn fick sätta agendan för hur ekonomin ska skötas. Vänstern är som barn. Nu flummar vänstern om arbetstidsförkortning när ekonomin är som sämst! Man flyttar fokus från den grupp som lever på bidrag och kriminalitet, det är ett smidigt sätt att undvika migrationsfrågor!

Svensk ekonomi går sämst i hela EU, kan vi klandra andra länder som inte vill investera i Sverige? Det finns ingen vettig människa som medvetet går in för att stympa sin ekonomi!


Om det inte blir räntesänkningar inom närtid så får vi bita i det sura äpplet för att man röstar med hjärtat och inte hjärnan. Men det hjälper desto mindre att införa vårdstrejker och tesla strejker när ekonomin är som sämst. Att ens föreslå arbetstidsförkortning i en tid som denna visar på att vänsterblocket skiter fullständigt i hur det går för ekonomin.

Gällande energipolitiken kan man inte klandra högern för. Jag förstår mig inte på miljöpartiets existens, hur är det ens möjligt?! MP är en bidragande orsak till våra höga elpriser, sen är det högern som beskylls för att man inte gav tillräckligt mycket i kompensation…
Det är som att jag skulle kräva skadestånd från mina barn när jag har tillåtit barnen att fördärva ekonomin.

Jag slår mig för pannan…
Citera
2024-07-27, 04:19
  #5
Medlem
Ilimitados avatar
Inflation är ingenting man besegrar. Det är en felaktig utgångspunkt. Inflation är balansen mellan tillgång och efterfrågan, varken mer eller mindre. Om folk har stora pengar att spendera då kommer priserna att stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in