Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-26, 17:51
  #1
Medlem
Min mamma har dött och testamenterat vår arvslott med ”fri förfoganderätt” till sin man, med vilken hon inte har några gemensamma barn, endast särkullbarns.
Gubbjäveln är opålitlig och jag och mina syskon är övertygade att han kommer ge så mycket han kan till sina egna barn (och göra slut på ”våra” pengar).
”Fri förfoganderätt ” ska innebära att han i princip kan göra vad han vill UTOM att testamentera eller ge bort vår arvslott.
Vilken typ av insyn har vi rätt att kräva för att säkerställa att pengarna hanteras på rätt sätt?
Citera
2024-07-26, 18:08
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskhofeber
Vilken typ av insyn har vi rätt att kräva för att säkerställa att pengarna hanteras på rätt sätt?

Noll, han har fritt förfogande.
Citera
2024-07-26, 18:12
  #3
Medlem
Om du är särkullsbarn (vilket jag tolkar som du är) så har ni väl rätt till 50% av arvet direkt? (laglott)
Citera
2024-07-26, 18:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskhofeber
Min mamma har dött och testamenterat vår arvslott med ”fri förfoganderätt” till sin man, med vilken hon inte har några gemensamma barn, endast särkullbarns.
Gubbjäveln är opålitlig och jag och mina syskon är övertygade att han kommer ge så mycket han kan till sina egna barn (och göra slut på ”våra” pengar).
”Fri förfoganderätt ” ska innebära att han i princip kan göra vad han vill UTOM att testamentera eller ge bort vår arvslott.
Vilken typ av insyn har vi rätt att kräva för att säkerställa att pengarna hanteras på rätt sätt?

Hanteras på rätt sätt? Det innebär att han gör något annat än att testamentera bort eller ge bort er arsvslott - även om det sistnämnda är jag tveksam att det finns något hinder för.

Det är ju nämligen så att du som sagt inte har rätt till så speciellt mycket insyn i hans ekonomi och hans förehavanden. Det enda ni kan se är ju publika fakta och det som framkommer vid bouppteckningen. Därför kan det ju inte kontrolleras om han har gett bort pengarna eller om han bara satt sprätt på dem.
Citera
2024-07-26, 18:40
  #5
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om du är särkullsbarn (vilket jag tolkar som du är) så har ni väl rätt till 50% av arvet direkt? (laglott)
Ja, precis. Skulle just påpeka detta.

Har du undersökt detta TS?
Citera
2024-07-26, 18:49
  #6
Medlem
Han kan mer eller mindre göra vad han vill med pengarna. Glöm dom. Ni ungar har väl fått eran del (den andra hälften av arvet) redan?
Citera
2024-07-26, 19:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskhofeber
Min mamma har dött och testamenterat vår arvslott med ”fri förfoganderätt” till sin man, med vilken hon inte har några gemensamma barn, endast särkullbarns.
Gubbjäveln är opålitlig och jag och mina syskon är övertygade att han kommer ge så mycket han kan till sina egna barn (och göra slut på ”våra” pengar).
”Fri förfoganderätt ” ska innebära att han i princip kan göra vad han vill UTOM att testamentera eller ge bort vår arvslott.
Vilken typ av insyn har vi rätt att kräva för att säkerställa att pengarna hanteras på rätt sätt?
Ni har rätt till eran laglott. Hon kan inte testamentera bort den (eller hon kan skriva vad hon vill, men det är inte bindande). Resten kan hon göra vad hon vill med, och då har ni 0 rätt till nånting.
Citera
2024-07-26, 19:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Ni har rätt till eran laglott. Hon kan inte testamentera bort den (eller hon kan skriva vad hon vill, men det är inte bindande). Resten kan hon göra vad hon vill med, och då har ni 0 rätt till nånting.

TS skriver ju att modern testamenterat med "fri förfoganderätt" - då är ju inte arvet helt fritt - t ex om det istället skulle testamenterats som "full äganderätt".

Att modern valde "fri förfoganderätt" tyder ju på att hon hade en vilja om att hennes barn skulle få resten av arvet sen när styvpappan avlider.
Citera
2024-07-27, 14:03
  #9
Medlem
Kräv din laglott omedelbart. Som särkullbarn kan du alltid göra det, oavsett vad som står i testamentet. Om du inte kräver den nu kommer du i teorin få din andel när den mannen dör, men eftersom han i så fall haft fri förfoganderätt har han kunnat spendera/slösa bort alla pengar då, precis som du misstänker att han skulle komma att göra, och du kan ingenting göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in