Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 19:52
  #1
Medlem
Funderar på att skaffa en beg husvagn till hösten när utbudet är lite större, en del byter upp sig, en del lägger av. Kort sagt när utbudet är lite större.

Jag/vi har följande krav:

* 5,5- 6.5 m längd
* 5-6 sovplatser
* Våningssäng för barn
* Dubbelsäng för vuxna
* Skall klara av -20 grader på vintern. Mindre "skidort" i mellansverige 3-4 veckor på vintern
* Vattenburen värme
* Våningssäng för barn
* Dusch ej nödvändigt
* Lätt för att kunna dras av en VW Golf kombi
* Har ej råd med Kabe, Polar el Solifer
Citera
2024-07-26, 20:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
Funderar på att skaffa en beg husvagn till hösten när utbudet är lite större, en del byter upp sig, en del lägger av. Kort sagt när utbudet är lite större.

Jag/vi har följande krav:

* 5,5- 6.5 m längd
* 5-6 sovplatser
* Våningssäng för barn
* Dubbelsäng för vuxna
* Skall klara av -20 grader på vintern. Mindre "skidort" i mellansverige 3-4 veckor på vintern
* Vattenburen värme
* Våningssäng för barn
* Dusch ej nödvändigt
* Lätt för att kunna dras av en VW Golf kombi
* Har ej råd med Kabe, Polar el Solifer

Där gick dom bästa bort, jag hade en gammal kabe diamant med vatten buren värme och golvvärme och tom värmepump, försök hitta en sådan lite äldre men dom var kända för att få fuktskador, ihopp skruvade med icke rostfria skruvar
Citera
2024-07-31, 07:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Där gick dom bästa bort, jag hade en gammal kabe diamant med vatten buren värme och golvvärme och tom värmepump, försök hitta en sådan lite äldre men dom var kända för att få fuktskador, ihopp skruvade med icke rostfria skruvar

En nyare Adria, exv. 563 el 663 med Alde-panna och vattenburen värme fungerar alltså inte då menar du ?
Citera
2024-07-31, 08:53
  #4
Medlem
Lillreds avatar
Om du ska bo i husvagn i fjällen när det är -20 så har du fyra tillverkare att välja mellan.
Kabe, Polar, Cabby, Solifer

Fundera inte ens på någon annan vagn framförallt om du har barn.
__________________
Senast redigerad av Lillred 2024-07-31 kl. 08:55.
Citera
2024-07-31, 09:02
  #5
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
En nyare Adria, exv. 563 el 663 med Alde-panna och vattenburen värme fungerar alltså inte då menar du ?

Mycket sämre isolering i den jämför med en husvagn tillverkad för nordiskt klimat, räkna med få köra extra värmekälla och iskallt golv.
Då kan du lika gärna köpa en Hobby, LMC eller annan "sommar vagn" att frysa i efter en kall dag i backen. Sen Adria är det vagn på marknaden som har bottenlöst andrahandsvärde.
Citera
2024-07-31, 21:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Mycket sämre isolering i den jämför med en husvagn tillverkad för nordiskt klimat, räkna med få köra extra värmekälla och iskallt golv.
Då kan du lika gärna köpa en Hobby, LMC eller annan "sommar vagn" att frysa i efter en kall dag i backen. Sen Adria är det vagn på marknaden som har bottenlöst andrahandsvärde.

Oki !
Även om den har tillägget "Nordic Edition" , har vattenburen värme, elektrisk golvvärme etc. ?
Citera
2024-07-31, 22:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
En nyare Adria, exv. 563 el 663 med Alde-panna och vattenburen värme fungerar alltså inte då menar du ?
Gör den säkert men de tre du räknade bort är de som är bästisolerade
Citera
2024-08-01, 00:03
  #8
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
Oki !
Även om den har tillägget "Nordic Edition" , har vattenburen värme, elektrisk golvvärme etc. ?

Du pratade ju "billig" husvagn?
Adria ju hur som lite av en budgetvagn och i den prisklassen som "Nordic Edition" är skulle jag alla dagar då hellre titta på en äldre Kabe, Polar etc.

Har vattenburen OCH elektrisk golvvärme?
Tjae att behöva köra två värmekällor, vattenburen värme och elektrisk golvvärme tycker jag säger allt.

Sen hur mycket drar el-golvvärmen och hur mycket får du ut?
l stolpen har du inte mer säkring än 10A så du kan ta ut 2300Watt. På den ska du även köra kaffebryggare, micro, kyl etc.

Jag har bott alldeles för mycket i dåligt isolerade husvagnar för att jag ens skulle funderat på en sådan du pratar om.

I vår Kabe kör vi en värmekälla när det är riktigt kallt.
Gasol pannan med sitt vattenburna system i golv och radiatorer räcker, vi har bott i vagnen med full komfort vid minus 35
Höst och mildvinter räcker el-patron (samma system som gasolen) mer än väl.
__________________
Senast redigerad av Lillred 2024-08-01 kl. 00:15.
Citera
2024-08-01, 13:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Du pratade ju "billig" husvagn?
Adria ju hur som lite av en budgetvagn och i den prisklassen som "Nordic Edition" är skulle jag alla dagar då hellre titta på en äldre Kabe, Polar etc.

Har vattenburen OCH elektrisk golvvärme?
Tjae att behöva köra två värmekällor, vattenburen värme och elektrisk golvvärme tycker jag säger allt.

Sen hur mycket drar el-golvvärmen och hur mycket får du ut?
l stolpen har du inte mer säkring än 10A så du kan ta ut 2300Watt. På den ska du även köra kaffebryggare, micro, kyl etc.

Jag har bott alldeles för mycket i dåligt isolerade husvagnar för att jag ens skulle funderat på en sådan du pratar om.

I vår Kabe kör vi en värmekälla när det är riktigt kallt.
Gasol pannan med sitt vattenburna system i golv och radiatorer räcker, vi har bott i vagnen med full komfort vid minus 35
Höst och mildvinter räcker el-patron (samma system som gasolen) mer än väl.


Jag ställer bara några enkla frågor och min budget tillåter INTE något över 120 - 130 k SEK
Jag söker det optimala alternativet helt enkelt och kan acceptera att det går åt mer el och gasol vintertid.

Med skidort tänker jag mig inte direkt fjälle utan mera typ Branäs eller Säfsen.

Vagnen skall dras av en V70 med minsta/svagaste dieselmotorn och familjen består av 2 vuxna och 2 barn på 12 o 9 år
__________________
Senast redigerad av Stortebeker 2024-08-01 kl. 14:06.
Citera
2024-08-01, 15:09
  #10
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
Jag ställer bara några enkla frågor och min budget tillåter INTE något över 120 - 130 k SEK
Jag söker det optimala alternativet helt enkelt och kan acceptera att det går åt mer el och gasol vintertid.

Med skidort tänker jag mig inte direkt fjälle utan mera typ Branäs eller Säfsen.

Vagnen skall dras av en V70 med minsta/svagaste dieselmotorn och familjen består av 2 vuxna och 2 barn på 12 o 9 år

Försöker bara ge råd då jag både har bott ute på jobb i husvagnar och dragit runt familjen vintertid.

För 120K köper du en fin barnkammarvagn Kabe eller Polar årsmodell runt 2000 men klart ska du absolut ha nyare så drar stålarna snabbt mot 300

V70 orkar då är det mer dragvikten/körkort? på "klen Volvon" som sätter begränsningen på en "barnkammarvagn" då dessa ofta är runt 590 och över 1500kg

Elförbrukningen är en sak, man brukar pröjsa en fast avgift för stolpen.
Det var mer belastningen jag pekade på. Du kan ta ut samma som en kupevärmare, typ 1200W plus lite till på 10 A säkring.
El-patron/golvvärme i husvagnar är därför sällan på mer än 1-1500W eftersom du har fler förbrukare på samma säkring.
Just my five cents.
Citera
2024-08-01, 15:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Försöker bara ge råd då jag både har bott ute på jobb i husvagnar och dragit runt familjen vintertid.

För 120K köper du en fin barnkammarvagn Kabe eller Polar årsmodell runt 2000 men klart ska du absolut ha nyare så drar stålarna snabbt mot 300

V70 orkar då är det mer dragvikten/körkort? på "klen Volvon" som sätter begränsningen på en "barnkammarvagn" då dessa ofta är runt 590 och över 1500kg

Elförbrukningen är en sak, man brukar pröjsa en fast avgift för stolpen.
Det var mer belastningen jag pekade på. Du kan ta ut samma som en kupevärmare, typ 1200W plus lite till på 10 A säkring.
El-patron/golvvärme i husvagnar är därför sällan på mer än 1-1500W eftersom du har fler förbrukare på samma säkring.
Just my five cents.

Hittar nog lite mera vagnar i september / oktober då säkert många vill byta upp sig alt. lägger av pga ålder och minskat intresse.
Men Polar då ! :-)
Citera
2024-08-01, 21:21
  #12
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stortebeker
Hittar nog lite mera vagnar i september / oktober då säkert många vill byta upp sig alt. lägger av pga ålder och minskat intresse.
Men Polar då ! :-)

Absolut och eftersom husbilar har blivit hetare än nånsin kommer det mest troligt hända rätt mycket på husvagns marknaden. Det finns mängder med fina begagnade vagnar till salu redan idag och tror priserna kommer gå ner nu mot hösten.

Polar är absolut en vagn du kan kika på. Kabe, Polar, Cabby och Solifer är alla fina vagnar byggda för nordiskt klimat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in