Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 20:11
  #1
Medlem
Detta var i December...
Ställde bilen i September 2023 på en parkering i boendeområdet, som inte tillhörde någon annan granne. Försökte hyra innan faktum men tog tid innan skrev kontrakt för parkeringen, några veckor senare. Så hann få på mig 5 böter på platsen jag ställt bilen på, innan den blev min boendeparkering.
Jag beslutade att inte röra bilen ur fläcken, därför att redan första natten fick jag ett däck punkterat ( det visade sig att det var en granne som trodde att det var deras parkering, men efter att saker rättats till ( först efter att skåpbilen försvann) så visade det sig att den grannen hade en parkering, med samma nummer fast 100nummer mer, dvs t.ex. om parkeringen hade nr 50, så hade grannen nr 150... och att den grannen parkerat fel i flera års tid) så efter den händelsen rörde jag inte skåpbilen ur fläcken och valde att vänta på att hyra parkeringen istället.

I väntan, på parkeringen, som sagt hann jag dra på mig 5böter, varav jag bara såg 2 gula lapparna för... så jag trodde inte den skulle bli rödlappad 2,5mån senare...
Tiden gick, jag tog ut ackumulatorn, laddade den, åkte på semester skrev kontrakt under semestern.
Kommer tillbaka från semestern, ser att den är rödlappad, tar bort lappen, några dagar senare är skåpbilen trasig, åter samma person har förstört mina sidospeglar och annat.... , dagen efter anmäler jag det till försäkringsbolaget, de godkänner det, dagen efter godkännandet är skåpbilen borta.....
Samma dag börjar jag leta efter den.. trodde det var min vilda granne som hittat på något... hittar den 2dagar senare, kommunen har hämtat den till sin uppställningsplats... de vill ha 2800kr från dag1... jag berättar att det är min parkering och frågar om de kan lämna tillbaka den och att jag inte har 2800kr... och att jag har ett halvt bohag i den...... kvinnan på trafikkotoret ska återkomma och sa även att en trafikingenjör skulle ringa upp mig...
Det gör varken hon eller trafikingenjören aldrig, jag ringer upprepade gånger, men får inga svar. De hinner byta ägare på skåpbilen och "återvinna" den 1 mån senare..... jag får återkoppling först efter att skrotning är ett faktum ...... jag blir mållös.... men denna gång har de ersatt kvinnan med en annan, som ger mig direkta och snabba svar, även hjälpsamma... men alldeles för sent.. den nya kvinnan L ser till att trafikingenjörerna ringer upp mig samma dag, redan inom 2h, när jag har fårgor..

Viktigast var att ta reda på vems begäran den hämtats på och på vilka grunder den flyttats......
Svar: parkeringsbolaget har begärt flyttning, och kommunen har hämtat på basis av ventilpositionerna......... !?!?!?!?! Att de var samma i September som i December...

Punktering, ställde av bilen, lät den stå........ trodde det var säkert och tyckte mig följa lagen om anvställda bilar...... men icke...

Transportstyrelsen, däremot säger att jag hade all rätt att ställa vad jag ville där, rent tekniskt kunde jag även "campa" på min egna boendeparkering..... de har däremot inte råd hela vägen till ersättning...

Inte kommit mycket längre med att fatta vem som är min motpart ...om jag skulle vilja ha ersättning..

Däremot, vad jag hunnit göra, är att på råd av försäkringsbolag, så anmälde jag den som försvunnen, rent ut sagt stulen... Då jag själv inte ville anmäla något, efter att jag fattat att det är kommunen s stulit den..... är stöld rätt ord i det här sammanhanget?? .... jag kan iallafall inte få stöldersättning via försäkringsbolaget eftersom det är kommunen som stulit den.... eller?!?

..... det verkar oklart vem som skulle vara min motpart... är lite seg att ta reda på sådant själv, då jag tror det kopplas till kostnader.... så tips vore uppskattat; på var jag kan vända mig eller vilket nästa steg bör vara...

... vem borde jag rikta ett kravbrev till?

Under tiden kommer jag att rikta förstq kravbrev till lapplisorna...

Synpunkter / brainstorming/ rådgivning ..snälla tack....
__________________
Senast redigerad av KatBos 2024-07-26 kl. 20:19. Anledning: Felstavat
Citera
2024-07-26, 21:32
  #2
Medlem
landet förfaller men undvik alltid p-böter
(FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)


antar att bilen inte var vvärde jättemkt annars hade de väl tvångsålt

Hur mkt ersättning ska du kräva? Vad var värdet på egendomen?

Vem anser du har gjort fel och exakt vad för fel?

se det som läropengar och gå vidare

Hoppas du kan skaffa ny bil , skaffa dashcam och sätt dit jäveln
Citera
2024-07-26, 21:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
landet förfaller men undvik alltid p-böter
(FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)


antar att bilen inte var vvärde jättemkt annars hade de väl tvångsålt

Hur mkt ersättning ska du kräva? Vad var värdet på egendomen?

Vem anser du har gjort fel och exakt vad för fel?

se det som läropengar och gå vidare

Hoppas du kan skaffa ny bil , skaffa dashcam och sätt dit jäveln

Ja, mekanikern föreslog, någon månad innan händelsen, att jag skulle sälja den rakt av för 29t utan att åtgärda småsakerna, eftersom det är lättare och billigare för ngn som är händig och kan något om.bilar..... så värd var den, och användbar s arbetstillsbil vid flera tillfällen....

... sakerna kan ev gå på hemförsäkring...

Gällande bilen... .. jag tycker ju det är konstigt att man tar någons egendom.. och tvingar personen att betala, framför allt när kan sa att jag inte hade dessa pengar då... ...annars jädrar ska vi mala ner den...
Man säger på kommunen att man ska återkomma men det gör man inte... och inte heller informerar man om rätten...

Trodde verkligen inte de skulle gå vidare utan att fråga..

Fel är ju att inte kolla upp dagens omständigheter eller att kontakta ägaren innan man hämtar den......... så vet ej riktningen på mitt krav... eller att man som parkeingsbolag inte uppdaterar sådana ordnar...

Vad vet jag... Kom gärna med förslag..

... jag har annan bil... men rädd att ställa den där...Dashcam, tänker du en kamera inne i bilen eller på trädet vid parkeringen ? Och filmar den på automatik ?
Citera
2024-07-26, 22:21
  #4
Medlem
hmm spännande om 30k stämmer
undra om de har nån gräns, hade de skrotat en bil med nybilsgaranti?

testae att googla kommunen skrotade bilen
https://lawline.se/answers/976

Det låter som om det har begåtts ett fel. Enligt förordningen om flyttning av fordon i vissa fall, se http://www.lagen.nu/1982:198, är det tillåtet att flytta och skrota fordonsvrak och detta på ägarens bekostnad. Jag vet inte hur bedömningen av "fordonsvrak" görs men om bilen var fungerande, besiktigad och registrerad låter det märkligt. Om du väcker talan om skadestånd så kommer du vid en eventuell vinst få skadestånd för bilen och olägenheter i samband med denna. Du kan inte få en semester i kompensation då svenska skadestånd syftar till att reparera skadan, dock är det möjligt att du kan få ersättning till att köpa en likvärdig bil. Tänk bara på att om det visar sig att det funnits stöd för att flytta bilen kan du bli ersättningsskyldig för hanteringen av bilen. Hör gärna av dig om du har fler undringar. Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare
__________________
Senast redigerad av usr1 2024-07-26 kl. 23:02.
Citera
2024-07-26, 22:29
  #5
Medlem
Kapuffs avatar
Varför går du inte bara dit? Varför pratar du inte med din granne?
Citera
2024-07-26, 23:50
  #6
Avstängd
Uncorruptables avatar
Du borde inte ställt skåpbilen där du inte har hyrt en parkering först. Men sedan måste ju kommunen gjort fel. Så jag antar det är dem du måste processa emot. Men ta kontakt med jurist är väl det enklaste i din sits. Men jag förstår inte varför någon granne skulle vandalisera din bil, jag är inte med på detta resonemag alls. Om det är en granne du känner till måste den ju betala för sina vandaliseringsrundor.
Citera
2024-07-27, 00:46
  #7
Medlem
Väldigt märklig historia. På dom där uppställningsplatserna brukar det stå riktigt gamla vrak som stått väldigt länge.
Citera
2024-07-27, 23:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
hmm spännande om 30k stämmer
undra om de har nån gräns, hade de skrotat en bil med nybilsgaranti?

testae att googla kommunen skrotade bilen
https://lawline.se/answers/976

Det låter som om det har begåtts ett fel. Enligt förordningen om flyttning av fordon i vissa fall, se http://www.lagen.nu/1982:198, är det tillåtet att flytta och skrota fordonsvrak och detta på ägarens bekostnad. Jag vet inte hur bedömningen av "fordonsvrak" görs men om bilen var fungerande, besiktigad och registrerad låter det märkligt. Om du väcker talan om skadestånd så kommer du vid en eventuell vinst få skadestånd för bilen och olägenheter i samband med denna. Du kan inte få en semester i kompensation då svenska skadestånd syftar till att reparera skadan, dock är det möjligt att du kan få ersättning till att köpa en likvärdig bil. Tänk bara på att om det visar sig att det funnits stöd för att flytta bilen kan du bli ersättningsskyldig för hanteringen av bilen. Hör gärna av dig om du har fler undringar. Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare


Tack, bra upplysningar där.. och terminologi... inget fordonsvrak var det frågan om.. och kommunen försöker slingra sig ur ansvaret, att de skickat brev etc... men jag har ju ringt dem stup i ett...för att få svar på fråga 1... men med deras personal då fick jag information svar i tid...

"Funnits stöd för att flytta bilen "... den var avställd, stod på sin boendeparkering, hade någon enstaka anmärkning från besiktningen men ingenting större, hade däre ot fått sidospeflarna sönderslagna precis innan hämtningen , så jag trodde att de tog den för att de tyckte att den såg oanvändbar ut i 2 dagar.... men varken övergiven eller oanvändbar var den... orsaken var ventilpositionerna...att de var de samma som i September....


"Väcka talan om skadestånd"..... mot vem? Det är ju den trixiga frågan.. ..bil o hemförsäkringen är inte heller säkra men om det går till tingsrätt då fungerar rättsskydd på bilen iaf...
__________________
Senast redigerad av KatBos 2024-07-27 kl. 23:22.
Citera
2024-07-27, 23:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Varför går du inte bara dit? Varför pratar du inte med din granne?


Tja, alltså.. vet ej vem grannen är , men vet var han/hon parkerar sin bil 😜... så kan lätt kolla upp det... men det hjälper ju lite... har dem inte på kamera.. men är de enda som hade motivationen att göra det......
.. hjälper nog lite att gå dit, knacka på, visa upp sitt ansikte så att de kan spana in nästa bil jag ställer där..... och säga.. hörde du, du jar slagit sönder min bil.... . och så är grannfejden igång... x)
Citera
2024-07-27, 23:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Du borde inte ställt skåpbilen där du inte har hyrt en parkering först. Men sedan måste ju kommunen gjort fel. Så jag antar det är dem du måste processa emot. Men ta kontakt med jurist är väl det enklaste i din sits. Men jag förstår inte varför någon granne skulle vandalisera din bil, jag är inte med på detta resonemag alls. Om det är en granne du känner till måste den ju betala för sina vandaliseringsrundor.

Jo, sant.. men ibland är det bara så... och det var väldigt många lediga platser, utanför stan.. det finns ju inge fri mark ens utanför... och parkera måste man ibland.. typ stup i kvarten..

.... vill helst inte processa mot kommunen... men om måste så måste... .. Får ta reda på det under nästa vecka.. ..


Hmm... ok låt oss säga att jag hittar grannen.... ... på under 1 dag..
Hur får jag dem att erkänna och därefter att ersätta? .. tänker .. att om det går vägen med ersättning ... så kan jag överleva grannens "fyllenatt" x 2 ?
__________________
Senast redigerad av KatBos 2024-07-27 kl. 23:40. Anledning: Skrivfel
Citera
2024-07-27, 23:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Väldigt märklig historia. På dom där uppställningsplatserna brukar det stå riktigt gamla vrak som stått väldigt länge.

Vet ej... det är ute i gladö... någon som har koll om det kan stå något användbart i t.ex ett skrotprotokoll ?


.... protokoll har jag ju fårn senaste besiktningen... men tänkte att ett utlåtande från skroten, vore intressant...
Citera
2024-07-28, 15:44
  #12
Medlem
Baalzamons avatar
Bilen stod felparkerad tillräckligt länge för att hinna bötfällas fem gånger, du flyttade den inte på flera månader. Till slut tröttnade parkeringsbolaget och lät bogsera bort den. Då var den avställd, hade punktering och var vandaliserad. Så förmodligen övergiven ut och vanprydde hela parkeringsplatsen.

Jag tror inte du kan kräva ut någon ersättning nu i efterhand. Ta det som lärpengar och agera lite snabbare och klokare nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in