Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 21:08
  #1
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
God kväll!
Varje gång som jag ska svänga på den här vägen (https://postimg.cc/8sHcywJ9) slår det mig att:
1: Jag har aldrig sett någon liknande sväng (förutom en till som är likadan i samma område) någon annanstans i Sverige eller utomlands. En väg där man alltså i 70km/h svänger till höger/vänster till en väg samtidigt som en annan bil svänger höger/vänster från den vägen in på min.
2. Det är osäkert eftersom många svänger in på min väg utan att ta hänsyn till att jag behöver utrymme att svänga in på vägen de kom ifrån.

Frågor:
1. Har ni sett flera sådana här svängar?
2. Vad anser ni om logiken i svängen ur ett säkerhetsperspektiv?
Citera
2024-07-26, 21:18
  #2
Medlem
Har inte sett men fungerar väl som på/avfart på motorväg där många inte tar hänsyn till påfarten utan envisas och ligga i innerfilen?
Citera
2024-07-26, 21:25
  #3
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har inte sett men fungerar väl som på/avfart på motorväg där många inte tar hänsyn till påfarten utan envisas och ligga i innerfilen?

Ja, liknande scenario och problem. Men i trådens sväng är det ofta så att om jag ska svänga höger, och låter den som ska svänga vänster köra först, kanske det inte ens är möjligt att genomföra min högersväng. Eftersom det då finns en annan bil till höger och sen är det för sent för svängutrymmet är så begränsat.
Citera
2024-07-26, 21:33
  #4
Medlem
Åker man bara på Rv 34 förstår jag att man inte sett den där lösningen på så många andra ställen

Fungerar utmärkt. Ha framförhållning, planera din körning och hjälps åt i trafiken.
Citera
2024-07-26, 21:40
  #5
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Åker man bara på Rv 34 förstår jag att man inte sett den där lösningen på så många andra ställen

Fungerar utmärkt. Ha framförhållning, planera din körning och hjälps åt i trafiken.

Jag har haft körkort i 12 år och kört i majoriteten av landets större städer. Jag bor i en av Sveriges fem största städer. Jag har sett den svängen två gånger på exakt det området.

Anser du att det är rimligt att planera en sväng när du knappt hinner se en bil som kommer snett bakom dig och som ska svänga in på din väg? Jag anser utan att tveka att det är en dum väg.
Citera
2024-07-26, 21:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Jag har haft körkort i 12 år och kört i majoriteten av landets större städer. Jag bor i en av Sveriges fem största städer. Jag har sett den svängen två gånger på exakt det området.

Anser du att det är rimligt att planera en sväng när du knappt hinner se en bil som kommer snett bakom dig och som ska svänga in på din väg? Jag anser utan att tveka att det är en dum väg.

Hur har du i så fall missat exempelvis norra länken med gärdestunneln i Stockholm?

"Svängen" är ett filbyte. Vad bakomvarande har med saken att göra är oklart. Problem uppstår när två fordon befinner sig jämsides och löses återigen genom framförhållning, planering och att hjälpas åt i trafiken. Hur hanterar du alla andra filbyten, eller "svängar" som du kallar det?
Citera
2024-07-26, 21:48
  #7
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Hur har du i så fall missat exempelvis norra länken med gärdestunneln i Stockholm?

"Svängen" är ett filbyte. Vad bakomvarande har med saken att göra är oklart. Problem uppstår när två fordon befinner sig jämsides och löses återigen genom framförhållning, planering och att hjälpas åt i trafiken. Hur hanterar du alla andra filbyten, eller "svängar" som du kallar det?

Tack för exemplet, nej jag kan inte komma ihåg att jag har varit där.

Ok, visst kan vi kalla det filbyte. Även om man rent teoretiskt byter väg, och inte bara fil. Du menar väl inte att det är samma filbyte som man gör exempelvis inne på E4? En stor skillnad är att du har ett ytterst begränsat tids- och rumsutrymme att göra filbytet.
Citera
2024-07-26, 21:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Tack för exemplet, nej jag kan inte komma ihåg att jag har varit där.

Ok, visst kan vi kalla det filbyte. Även om man rent teoretiskt byter väg, och inte bara fil. Du menar väl inte att det är samma filbyte som man gör exempelvis inne på E4? En stor skillnad är att du har ett ytterst begränsat tids- och rumsutrymme att göra filbytet.

Jo, det är ett filbyte som vilket annat och du ska agera därefter. Kommer du på riksväg 34 får du titta till höger, se att du har fritt, signalera och byta fil. Har du inte fritt så får du anpassa hastigheten tills du får fritt. Kommer du från E4 gör du samma sak, fast du tittar åt vänster istället.

Edit: ett tips är att släppa förbi idioter som ska hävda sig.
Citera
2024-07-26, 22:02
  #9
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Jo, det är ett filbyte som vilket annat och du ska agera därefter. Kommer du på riksväg 34 får du titta till höger, se att du har fritt, signalera och byta fil. Har du inte fritt så får du anpassa hastigheten tills du får fritt. Kommer du från E4 gör du samma sak, fast du tittar åt vänster istället.

Du menar att det är lämpligt att, om nödvändigt, i praktiken stanna på 70-vägen för att hitta luckan att komma in till höger? Jag förstår dig och hur enkelt och smidigt det borde kunna gå till. Men det blir inte ofta så trots att man gör det man kan. Hursomhelst kan det inte vara en slump att just den trafiklösningen inte är så frekvent förekommande.
Citera
2024-07-26, 22:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Du menar att det är lämpligt att, om nödvändigt, i praktiken stanna på 70-vägen för att hitta luckan att komma in till höger? Jag förstår dig och hur enkelt och smidigt det borde kunna gå till. Men det blir inte ofta så trots att man gör det man kan. Hursomhelst kan det inte vara en slump att just den trafiklösningen inte är så frekvent förekommande.
Bättre att gasa in i luckor, om möjligt, än bromsa och riskera påkörning bakifrån och eller skapa "bromskö".
__________________
Senast redigerad av tjanska 2024-07-26 kl. 22:10.
Citera
2024-07-26, 22:11
  #11
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Bättre att gasa in i luckor, om möjligt, än bromsa och riskera påkörning bakifrån och skapa "bromskö".

Det roliga är att man inte alltid vet vilken av bilarna till höger som kommer att svänga vänster och ta bort ytan för mig.
Citera
2024-07-26, 22:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Du menar att det är lämpligt att, om nödvändigt, i praktiken stanna på 70-vägen för att hitta luckan att komma in till höger? Jag förstår dig och hur enkelt och smidigt det borde kunna gå till. Men det blir inte ofta så trots att man gör det man kan. Hursomhelst kan det inte vara en slump att just den trafiklösningen inte är så frekvent förekommande.

Stanna ska man inte behöva göra, blixtlåsprincipen ska tillämpas. Men är det väldigt mycket trafik bestående av trafikanter som fått körkortet i ett flingpaket så kan det ibland krävas, ja. Då går det i och för sig inte i högsta tillåtna hastighet.

Tänker främst på Linköping västra, där tar du hellre ett varv till än stannar om inte jag missminner mig, som det vore en rondell. Tar du mitt exempel med gärdestunneln, E4 norrgående, också 70 som högst tillåtna hastighet, så får man åka en väldig omväg om man inte stannar. Men när det väl krävs så går trafiken betydligt långsammare än 70 och rätt snart har man en annan svensk förare i filen bredvid som snällt släpper fram en i utbyte mot den plats man själv har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in