Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-27, 04:56
  #13
Medlem
Är det tänkbart att hon helt enkelt lånat böckerna, och biblioteket försummat att ge henne en påminnelse då lånetiden gått ut? (Detta har hänt mig, på ett flertal bibliotek.)

Misstänker att någon form av psykisk sjukdom (demens? samlarsjuka?) finns med i bilden. Hur många har tusentals böcker hemma, ens lagligt förvärvade?
__________________
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-07-27 kl. 04:58.
Citera
2024-07-27, 07:52
  #14
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Hon har inte bevisats ha stulit dem, nota bene.
Hon har tusentals stulna böcker hemma. Borde vara solklart att hon kvalar in för häleri.
Citera
2024-07-27, 08:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Går inte längre att köpa något i god tro, man måste ha kvitto på allt. 1000 biblioteksböcker dessutom, vem säljer om det inte är via en loppmarknad som biblioteket själv anordnar? Alla böcker dessutom från samma bibliotek...

Hade det varit pundar-frasse som stulit o sålt vidare så borde hon ha kunnat peka ut honom.

Bibliotek stämplar böcker som säljes med ”utrangerad” eller liknande, samt att de gallras ut bibliotekssystemet. Dessa stulna böcker fanns antagligen inlagda som försvunna i systemet, ”4 själv bibliotekarie.
Citera
2024-07-27, 08:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Är det tänkbart att hon helt enkelt lånat böckerna, och biblioteket försummat att ge henne en påminnelse då lånetiden gått ut? (Detta har hänt mig, på ett flertal bibliotek.)

Misstänker att någon form av psykisk sjukdom (demens? samlarsjuka?) finns med i bilden. Hur många har tusentals böcker hemma, ens lagligt förvärvade?

Endast två av de ca 1200 böckerna var böcker som kvinnan lånat från biblioteket.
Citera
2024-07-27, 08:24
  #17
Medlem
Hon lär ha läst djävla massa böcker eller sålt de på loppis för en slant
Citera
2024-07-27, 08:25
  #18
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Bibliotek stämplar böcker som säljes med ”utrangerad” eller liknande, samt att de gallras ut bibliotekssystemet. Dessa stulna böcker fanns antagligen inlagda som försvunna i systemet, ”4 själv bibliotekarie.

Självklart, svarade han som lekte djävulens advokat Klart som korvspad att hon stulit böckerna.
Citera
2024-07-27, 09:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Bibliotek stämplar böcker som säljes med ”utrangerad” eller liknande, samt att de gallras ut bibliotekssystemet. Dessa stulna böcker fanns antagligen inlagda som försvunna i systemet, ”4 själv bibliotekarie.

Då jag jobbade på antikvariat för några år sedan fick vi gratis in mängder av sådana böcker i vad man inom branschen kallar "biblioteksband", somliga stämplade "gallrad", andra inte, från nedlagda biblioteksfilialer.

Sådana böcker är praktiskt taget osäljbara, utom för ett litet fåtal särdeles gamla och/eller sällsynta titlar. Merparten fick vidarebefordras till pappersåtervinningen..!

(Jag räddade några ex. av vissa av mina favoritförfattare, till egen förnöjelse.)
Citera
2024-07-27, 12:40
  #20
Medlem
Om vi antar att böckerna i genomsnitt var 15 mm tjocka så handlar det om 18 m böcker. Intressant hobby.
Citera
2024-07-27, 12:57
  #21
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CancelColture
Hon lär ha läst djävla massa böcker eller sålt de på loppis för en slant
Inte säkert. Kleptomani och hoarding går hand i hand.

Hon kan ha hoardat böckerna, för att de var "värda pengar".
Citera
2024-07-27, 13:23
  #22
Medlem
Orm Ondes avatar
Sannolikt kleptomani och förklaringen på att saken inte gått till åtal är med största sannolikhet demens.
Undrar hur toktanten bar sig åt för att få ut böckerna förbi larmbågarna. Kastade hon ur dem genom fönstret?
Citera
2024-07-27, 14:23
  #23
Medlem
ColinBomberHarriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Då jag jobbade på antikvariat för några år sedan fick vi gratis in mängder av sådana böcker i vad man inom branschen kallar "biblioteksband", somliga stämplade "gallrad", andra inte, från nedlagda biblioteksfilialer.

Sådana böcker är praktiskt taget osäljbara, utom för ett litet fåtal särdeles gamla och/eller sällsynta titlar. Merparten fick vidarebefordras till pappersåtervinningen..!

(Jag räddade några ex. av vissa av mina favoritförfattare, till egen förnöjelse.)

I princip enda vettiga nästa steg för gallrade biblioteksböcker är depåbiblioteket i Umeå, i annat fall försäljning till allmänheten (direkt från biblioteket) eller helt enkelt pappersåtervinningen. Biblioteksböcker gallras av en anledning, och av samma anledning är de svårsålda. Fick ni de gallrade böckerna till er direkt från biblioteket (hoppas inte)?

Böcker på folkbibliotek är inte så ofta larmade som folk tror, så att folk helt sonika stjäl dem är inte så konstigt. Dock blir man ju nästan imponerad av mängden böcker den här kvinnan lyckats få med sig. Min stora fråga är hur det uppdagades. Det är ju inte som att bibliotekarier gör hembesök för att kolla att låntagarna verkligen lånat sina böcker.
Citera
2024-07-27, 14:32
  #24
Medlem
Hon är enligt artikeln portad från fler ställen än biblioteket , vilka framgår inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in