Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-26, 21:21
  #1
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...an-biblioteket


Hittade ingen tråd . Nästan imponerande hur man kan lyckas stjäla över 1000 böcker för att sedan bli påkommen i hemmet .


Senildement kärring?
Citera
2024-07-26, 21:21
  #2
Moderator
Parongatans avatar
Lägger till ett citat från artikeln TS hänvisar till.

Citat:
En kvinna i 80-årsåldern portas från biblioteket i Vetlanda efter att 1 200 stulna böcker tillhörande biblioteket hittats hemma hos henne, rapporterar P4 Jönköping. Endast två av dessa var böcker som kvinnan hade lånat.

/Moderator
Citera
2024-07-26, 21:26
  #3
Medlem
Litenhetens avatar
Hon har inte bevisats ha stulit dem, nota bene.
Citera
2024-07-26, 21:30
  #4
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...an-biblioteket


Hittade ingen tråd . Nästan imponerande hur man kan lyckas stjäla över 1000 böcker för att sedan bli påkommen i hemmet .


Senildement kärring?
Kleptoman skulle jag säga, oaktat hennes ålder.

Även om begagnade böcker är nästan värdelösa så upplever nog kleptomanen att den kommer över stora värden eftersom böcker kostar mycket pengar när de är nya.


För 1000 kr får man knappt tre böcker i bokhandel, och då kom hon på hur mycket pengar hon kunde "tjäna" genom att bara ta vad hon ville på biblioteket.

1200 böcker hade kostat flera hundra tusen att köpa nya i en bokhandel.
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Hon har inte bevisats ha stulit dem, nota bene.
Man har valt att inte polisanmäla. En viss skillnad.

Hade man valt att anmäla så hade man haft gott om bevis, ca 1200 st bevis.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2024-07-26 kl. 21:44.
Citera
2024-07-26, 21:33
  #5
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Hon har inte bevisats ha stulit dem, nota bene.

Nja.
Citat:
Även om hon visserligen inte dömts för stölderna är det enligt rätten uppenbart att böckerna inte kommits åt på laglig väg.

Inte dömd, men hon har bevisligen stulit dem enligt rätten
Citera
2024-07-26, 23:44
  #6
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Inte dömd, men hon har bevisligen stulit dem enligt rätten

Hon kanske köpte dem i god tro?
Citera
2024-07-26, 23:48
  #7
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Hon kanske köpte dem i god tro?

Går inte längre att köpa något i god tro, man måste ha kvitto på allt. 1000 biblioteksböcker dessutom, vem säljer om det inte är via en loppmarknad som biblioteket själv anordnar? Alla böcker dessutom från samma bibliotek...

Hade det varit pundar-frasse som stulit o sålt vidare så borde hon ha kunnat peka ut honom.
Citera
2024-07-27, 00:44
  #8
Medlem
Har de inte larmat böckerna? Larmar man inte av böckerna på de bibliotek jag lånar på tjuter det som tusan när man går ut. Verkar ju helt befängt att hon kunnat sno 1200 böcker utan upptäckt förrän nu.
Citera
2024-07-27, 01:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Har de inte larmat böckerna? Larmar man inte av böckerna på de bibliotek jag lånar på tjuter det som tusan när man går ut. Verkar ju helt befängt att hon kunnat sno 1200 böcker utan upptäckt förrän nu.

Mycket märkligt. Jag arbetar på ett bibliotek och där har vi larmbågar vid utgången. Råkar någon bok inte bli registrerad för utlån tjuter det i hela byggnaden.
Citera
2024-07-27, 02:31
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuxflickan
Mycket märkligt. Jag arbetar på ett bibliotek och där har vi larmbågar vid utgången. Råkar någon bok inte bli registrerad för utlån tjuter det i hela byggnaden.

Hon bor i glesbygden och det lokala biblioteket har förmodligen inga larmbågar.

Att hon inte dömts för stöld beror sannolikt på att hon har en diagnos. Eftersom den är obotlig så har man portar henne för att helt enkelt hindra henne att komma in på biblioteket.
Citera
2024-07-27, 03:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuxflickan
Mycket märkligt. Jag arbetar på ett bibliotek och där har vi larmbågar vid utgången. Råkar någon bok inte bli registrerad för utlån tjuter det i hela byggnaden.
Larmbågar är inte särskilt effektivt om man vet vad man plockar bort från boken för att inte larmet ska gå.
Citera
2024-07-27, 04:05
  #12
Medlem
Varför händer såna här skumma grejer alltid i Vetlanda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in