Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-27, 10:02
  #1
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Hej alla glada!

I veckan satt jag och funderade på den sjungande samen, Jon-Henrik Fjällgren.

Min fråga är kort och koncis. Blir man same även om man är adopterad som Jon-Henrik faktiskt är, från Colombia.

Det låter så enkelt att bli upptagen i gruppen.
Citera
2024-07-27, 10:11
  #2
Medlem
Ne, han är inte same. Det är blod som gäller.
Citera
2024-07-27, 11:30
  #3
Moderator
Hobbybondes avatar

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi -> Socialantropologi, etnologi och sociologi

/Mod
Citera
2024-07-27, 12:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrvalpen
Hej alla glada!

I veckan satt jag och funderade på den sjungande samen, Jon-Henrik Fjällgren.

Min fråga är kort och koncis. Blir man same även om man är adopterad som Jon-Henrik faktiskt är, från Colombia.

Det låter så enkelt att bli upptagen i gruppen.

Mitt svar är liksom din fråga kort och koncis... Nej!

Nu är du gissningsvis efterbliven men först och främst ska du känna identitet och förutom det ha en grund, adopterad eller ej. Det handlar inte om blod som andra påstår utan om genuina känslor och gemenskap blodsband Elle ej.
Citera
2024-07-27, 12:10
  #5
Medlem
f30malmos avatar
Inte ens samer som har blodsband räknas som samer bland renskötande samer, om de inte lever som samer.
Citera
2024-07-27, 14:42
  #6
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ne, han är inte same. Det är blod som gäller.
Faktiskt inte. Det är en yrkeskategori. Du kan inte flytta till Stockholm och bli börsmäklare, eller skjuksköterska i Göteborg. Då förlorar du din rösträtt i sametinget.

Naturligtvis är det en etnisitet men enligt svensk lag behandlas de som en yrkesgrupp.

Så lever han på fiske och rennäring är han same.
Citera
2024-07-27, 16:45
  #7
Medlem
Det gick ett program på P1 för ett par år sedan där reportern undersökte om det gick att bli same eller rom. Rom var han välkommen att bli om han lärde sig deras seder etc. enligt ett samtal med en zigenarhövding.
Same var tvärstopp.
Citera
2024-07-28, 11:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Inte ens samer som har blodsband räknas som samer bland renskötande samer, om de inte lever som samer.
Hårt men, om man tänker efter lite, rättvist.
Citera
2024-07-28, 11:55
  #9
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hårt men, om man tänker efter lite, rättvist.

Det vet jag inte om jag håller med om. Tycker det är märkligt att vissa familjemedlemmar eller släktingar inte räknas som samma folk, när man faktiskt är det. Det är inte ett frivilligt val utanför en sådan familj att bli en renskötande same eller inte.
Citera
2024-07-29, 03:56
  #10
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Du är nog inte den som bör kalla mig för efterbliven.

Var noga med den du skriver till innan jag väljer att sticka pennan jag fick för nobelpriset i din feta nacke.

https://www.youtube.com/watch?v=U68B0MW4GIA

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Mitt svar är liksom din fråga kort och koncis... Nej!

Nu är du gissningsvis efterbliven men först och främst ska du känna identitet och förutom det ha en grund, adopterad eller ej. Det handlar inte om blod som andra påstår utan om genuina känslor och gemenskap blodsband Elle ej.
__________________
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2024-07-29 kl. 04:22.
Citera
2024-07-29, 23:38
  #11
Medlem
Finns väl en lag som reglerar vem som får rösta i Sametinget. Sen kan man vara same men för den sakens skull ha noll renar. För att äga ren tror jag man måste vara medlem i en sameby. Renägande samer är en privilegierad grupp som ofta inte gillas av någon annan grupp som haft med dem att göra.
Citera
2024-09-28, 20:40
  #12
Medlem
Ja, man kan bli same genom adoption eller ingifte.

Jon Henrik Fjällgren blev utsedd till Årets same 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in