Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-29, 09:17
Medlem
Slaskmedias avatar
Jag startade en tråd igår i ”Kändisskvaller”, som sedermera blev papperskorgad. Problemet var att moderator Evilhoney inte ansåg personen vara en kändis, utan hänvisade mig till sportforumet.

Problemet är att min tråd specifikt rör skvaller och inte sport. Jag ville veta mer om en mycket känd tränares faiblesse för att ragga på och utnyttja unga tjejer.

Personen i fråga är tränare i en av Sveriges största största klubbar, i den absolut största idrotten i världen, och det är på den manliga sidan. Han rankades högt inför valet av ny förbundskapten i vintras, och har tidigare tränat en annan av Sveriges absolut största klubbar i Stockholm.

Denne tränare förekommer på sportsidorna flera gånger varje vecka, och när han nyligen tog över ett lag på västkusten så gjordes åtskilliga reportage och porträtt på de största kvällstidningarnas sportsidor.

Googlar man namnet så får man upp tusentals träffar under ett tidsspann på fem år.

Om jag tittar snabbt i ”Kändisskvaller” får jag upp för mig totalt okända namn som My Martens, Sandra Beijer, Satu Nordling Gonzales, Matilda Boza, Linn Andersson mfl mfl

Så mina frågor är då:

Vad är kriterierna för att person inom sport ska räknas som en kändis?

Är ”kändis” inkompatibelt med en person som verkar inom sport?

Om jag vill ha skvaller om hur en av Sveriges mest profilerade fotbollstränare utnyttjar unga tjejer, var finns det plats för en sån tråd?
Citera
2024-07-29, 09:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Jag startade en tråd igår i ”Kändisskvaller”, som sedermera blev papperskorgad. Problemet var att moderator Evilhoney inte ansåg personen vara en kändis, utan hänvisade mig till sportforumet.

Problemet är att min tråd specifikt rör skvaller och inte sport. Jag ville veta mer om en mycket känd tränares faiblesse för att ragga på och utnyttja unga tjejer.

Personen i fråga är tränare i en av Sveriges största största klubbar, i den absolut största idrotten i världen, och det är på den manliga sidan. Han rankades högt inför valet av ny förbundskapten i vintras, och har tidigare tränat en annan av Sveriges absolut största klubbar i Stockholm.

Denne tränare förekommer på sportsidorna flera gånger varje vecka, och när han nyligen tog över ett lag på västkusten så gjordes åtskilliga reportage och porträtt på de största kvällstidningarnas sportsidor.

Googlar man namnet så får man upp tusentals träffar under ett tidsspann på fem år.

Om jag tittar snabbt i ”Kändisskvaller” får jag upp för mig totalt okända namn som My Martens, Sandra Beijer, Satu Nordling Gonzales, Matilda Boza, Linn Andersson mfl mfl

Så mina frågor är då:

Om jag vill ha skvaller om hur en av Sveriges mest profilerade fotbollstränare utnyttjar unga tjejer, var finns det plats för en sån tråd?

Vad sa moderatorn i PM-konversationen?

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator
Citera
2024-07-29, 09:44
Medlem
Knotknets avatar
Citat:

Så mina frågor är då:

Eftersom du själv inte har en aning om namnet på kändisen så blir det omöjligt att få behålla tråden. Ingen kan diskutera helt okända människor.
Citera
2024-07-29, 09:45
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad sa moderatorn i PM-konversationen?

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Är tråden verkligen en klagomålstråd även om den ligger här?

Är det inte snarare så att det är en fråga om vart skvallertråden om tränaren skall skapas, och kriterier för hur en sportprofil ska rankas som 'kändis'?

Kanske har jag fel, men det ser ut så från mitt perspektiv.

/VV
Citera
2024-07-29, 09:52
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Eftersom du själv inte har en aning om namnet på kändisen så blir det omöjligt att få behålla tråden. Ingen kan diskutera helt okända människor.
Det är klart att jag vet namnet, men jag ville ha en mer allmän frågeställning här kring vem som är kändis eller ej.

Uppenbarligen anser modsen på Kändisskvaller att det föreligger nåt slags motsatsförhållande mellan sport och kändisar.
Citera
2024-07-29, 09:58
Medlem
Briasccas avatar
Intressant spörsmål. Men det är väl som alltid att det handlar om definitioner, och de är som bekant inte fasta utan kan röra sig.

Som jag uppfattar är ordet "kändis" så är det för mig kopplat till kulturens fält (t.ex musik, konst, författare, film, journalistik osv) medan kända idrottare är just idrottskändisar (t.ex de som är med i TV-lekprogram för idrottare där man ska göra en kroppsprestation). Kändisar (de kulturella) använder rösten och pratar, skojar, skämtar och är i bästa fall mer intellektuella. De uppträder inte i kroppspresterande program utan i skojprogram som Bäst i test, frågesporter som Alla mot alla och liknande. Begrepp som B-kändis och C-kändis tillhör den här kulturella kategorin, medan att säga B-idrottare och C-idrottare skulle kännas mer konstigt. En kändis är också en person som är egentligen bara är känd för att den är känd, medan en idrottare är känd för sina idrottsliga prestationer.

Möjligen skulle det här på Flashen kunna finnas en underkategori bland kändisar som heter "Skvaller om atleter, idrottare och tränare" eller liknande. Men en "profilerad fotbollstränare" som gör något som det skapas skvaller om skulle jag själv inte skriva om i "kändis"-mappen.
Citera
2024-07-30, 08:37
Moderator
evilhoneys avatar
Att man figurerat i media eller är känd inom sitt yrke gör en inte till en kändis. Personen det gäller är inte en kändis och TS hade inte heller något skvaller själv utan här rörde det sig om att försöka gräva fram skit på nån tränare, det är helt enkelt inte kändisskvaller.
Min uppmaning till TS var att ställa frågan i sport, framför allt om det redan finns trådar om honom där.
Citera
2024-07-30, 11:43
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Att man figurerat i media eller är känd inom sitt yrke gör en inte till en kändis. Personen det gäller är inte en kändis och TS hade inte heller något skvaller själv utan här rörde det sig om att försöka gräva fram skit på nån tränare, det är helt enkelt inte kändisskvaller.
Min uppmaning till TS var att ställa frågan i sport, framför allt om det redan finns trådar om honom där.
Fast nu har jag ju förstahandsuppgifter på hans Tinder-raggande under många år och det finns även en dom där han rånats under en av dejterna med en ung tjej, där de yngsta som dömdes var 17 år. Då kan det väl vara av stort intresse att få veta om det är ett mönster som fortsatt efter detta eller om det upphört.

Det finns dessutom trådstarter i Kändisskvaller totalt utan eget skvaller av typen ”Den här personen är kändis, vad finns det på honom/henne”.

Mina frågor kvarstår dessutom, vad måste en sportprofil åstadkomma för att räknas som kändis? Speciellt i jämförelse med diverse totalt obskyra Tiktok-influencers eller nyhetsuppläsare.

Fotboll är Sveriges största sport, personen tränar en av Sveriges största klubbar, har tränat en av Stockholms största klubbar, fanns länge med i diskussionen om ny förbundskapten för Sveriges herrlandslag i fotboll, och förekommer frekvent på sportsidorna i alla stora tidningar. Alla som intresserar sig för svensk fotboll vet vem det är.

Så återigen; när blir en person inom sport en kändis? Finns det en motsättning mellan att vara sportkändis och kändis?

Skulle det behövas ett subforum för sportkändisar, politiska kändisar etc?
Citera
2024-07-31, 01:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Som jag ser det är alla allsvenska huvudtränare tillräckligt offentliga för tråd i Kändisskvaller. När jag modererade där (flera år sedan) hade vi en ungefärlig tumregel att personen skulle vara huvudföremål för minst 2-3 artiklar i massmedia.

Det fungerar om alla tar ett visst mått av ansvar.
Citera
2024-07-31, 05:56
Medlem
Citat:

Nu är du väl ute och cyklar?

Kändis är väl en person som gjort sig känd för sin personlighet, yrkesutövning eller artisteri. Detta genom ett erkännande tillika trummande av media och / eller 'djungeltrumman' (förr i tiden).

Elitsport idag är en affärsverksamhet, således yrkesutövning både av tränare och spelare. Lägg till reklam och influenser på det. Är de omskrivna i massmedia i avseende på detta är de solklart kändisar.

Citat:
..utan här rörde det sig om att försöka gräva fram skit på nån tränare, det är helt enkelt inte kändisskvaller.
Är det verkligen din uppgift att gräva fram dolda agendor att moderera?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2024-07-31 kl. 05:59.
Citera
2024-07-31, 12:46
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Som jag ser det är alla allsvenska huvudtränare tillräckligt offentliga för tråd i Kändisskvaller. När jag modererade där (flera år sedan) hade vi en ungefärlig tumregel att personen skulle vara huvudföremål för minst 2-3 artiklar i massmedia.

Det fungerar om alla tar ett visst mått av ansvar.
Jag har därför bett moderator Evilhoney att ta upp detta i Outlaw, vilket hen vägrat.
Citera
2024-07-31, 14:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Så mina frågor är då:

Det är oerhört märkligt att inte se SB som en kändis. Felaktig moderering imo.

Hur SB utnyttjade tjejer och föll på eget grepp finns ju tråd i ABoK:

(FB) Man ("fotbollsprofil") kidnappad och rånad under flera timmar, Strängnäs, april 2019
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in