Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-29, 20:25
Medlem
StudiumValors avatar
Nä svarar jag.
Men ändå tycker jag mig se att det händer ibland.
Har jag fel på synen eller vad annat?
2024-07-29, 20:38
Medlem
Tycker detsamma.

Men skulle nog bli väldigt långsam handboll om domaren hade möjlighet att kolla tv-inspelningar, innan han bestämmer sig
2024-07-29, 20:39
Medlem
Nej, det får man inte, som du själv skrev.

Men det sker hela tiden. Du har inte fel på synen.
2024-07-29, 21:21
Från kantspelarna är det i princip regel att sätta i foten först som stöd innan skottet. Särskilt när det gäller damerna som har mycket sämre hangtime. Herrarna har så bra spänst att de i princip kan hoppa in i målet med bollen. Som vän av ordning har jag alltid haft svårt för handboll på grund av detta. Plus det faktum att "försvar" i handboll innebär att rycka ner nån i marken. Ingen vidare finess alls om man jämför med exempelvis basket. Dock har basketen förstörts av den slappa regelhanteringen i USA där spelarna får ta tre, fyra eller till och med 5 steg numera. En riktig travesti. Plus bombandet från trepoängslinjen som gör det riktigt enformigt och tråkigt. Jag slutade titta på basket när Jordan la av i Bulls som tur är. Det mesta var verkligen bättre förr.
Senast redigerad av Juristen08 2024-07-29 kl. 21:35.
2024-07-29, 22:41
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Jag har också tänkt på detta fenomen. Varför liksom? Är det en regel att man inte får sätta ner foten i golvet i målgården så borde det efterlevas.

Det är ju heller inget nytt fenomen, känns som det alltid varit så.
2024-07-29, 22:57
Medlem
Fibululans avatar
Nej, men det tillåts ändå om det inte syns för tydligt.
2024-07-30, 00:16
Medlem
Kabeltattarens avatar
Nej, det är givetvis inte tillåtet men som domare är det jäkligt svårt att avgöra om bollen lämnade handen innan foten sattes ner eller inte. Oftast friar man hellre än man fäller.
2024-07-30, 17:44
Medlem
Eminente expertkommentatorn Claes Hellgren har under tidigare mästerskap varit inne på att någon borde uppfinna en sensor som känner av om en spelare är nere, så man slipper alla oklarheter och bara dömer regelrätta mål. Är som sagts mycket svårt för domare att göra korrekta bedömningar.
2024-07-31, 16:44
Moderator
Dretskols avatar
Finns en handbollstråd använd den.

Denna låser jag.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in