Jag hånar kristna av samma anledning som kristna brukade håna hedningarna de ville konvertera:"Ni ska inte tro på såna där gamla vidskepligheter, det leder er ingen vart. Kan ni inte tro på någonting vettigt istället?
Ni ser ju löjliga ut när ni håller på med era gamla riter och rabblar era ramsor."
Vi som hånar vill helt enkelt sprida budskapet att det är tramsigt att tro på gamla myter.
Vi gör alltså samma sak som kristna missionärer gjort i århundraden.
Jag hånar kristna av samma anledning som jag hånar de som tror på tarotkort, seanser med döda, astrologi o.dyl.
Faktum är att jag föraktar s.k. "nyandlighet" mycket mer än religiösa (som oftast inte är så fanatiska i sin tro).
Citat:
Ursprungligen postat av
Signalsanning
Det kommer leda till gränslöshet, kontroll, millitär industriell komplex, korruption, övervakningskultur och så när man vill radera nyfikenheten till kristendom eller andra religioner.
Varför har Sverige, ett av världens mest sekulära länder,
färre mord och
lägre brottslighet än USA, ett av västvärldens mest kristna länder?
Sverige måste väl vara i toppen av länder som "raderar nyfikenheten till kristendom" som du kallar det?
Varför är vi då inte
värst i världen, vad det gäller brottslighet, korruption och övervakningskulturer?
Varför är många mer religiösa länder mycket värre än oss i sekulära Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Samma måste väl gälla Islam då den står emot allt som väst står för. Gå ut och håna dem och visa att du är en man, eller böj dig för religionen. Det är lätt att slå mot de som inte slår tillbaka.
Hånfullheten håller jag till internet eftersom jag besitter ett visst mått av social kompetens.
Givetvis hånar jag även muslimer. Alla religioner förtjänar att hånas i någon mån men jag fokuserar på de som är värst, och påverkar min del av världen mest.