2024-07-29, 22:42
Medlem
Vilka motiv har man när man vill håna kristendomen?

Kan man inte respektera kristendomen?

Jag skiter fullständigt i om politiska krafter eller någon elitgrupp vill punktmarkera något gentemot kristna människor eller kristna länder.

Vilka motiv är bakom hånandet för individen. För mig är förakt kanske en av de djupare synderna en människa kan begå. Då man genom förakt vill ändra på människors identitet och beteenden.

Vad är problemet med att en religion har gränser. Varför kan man inte respektera vissa gränser?
Man kan fortfarande vara öppen men respektera gränserna.

Problemet jag ser när vi håller på såhär är att vi förlorar nyfikenheten till det sakramentala. Det kommer leda till gränslöshet, kontroll, millitär industriell komplex, korruption, övervakningskultur och så när man vill radera nyfikenheten till kristendom eller andra religioner.
Citera
2024-07-29, 22:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning

Jag skiter fullständigt i om politiska krafter eller någon elitgrupp vill punktmarkera något gentemot kristna människor eller kristna länder.

Vilka motiv är bakom hånandet för individen. För mig är förakt kanske en av de djupare synderna en människa kan begå. Då man genom förakt vill ändra på människors identitet och beteenden.

Vad är problemet med att en religion har gränser. Varför kan man inte respektera vissa gränser?

Problemet jag ser när vi håller på såhär är att vi förlorar nyfikenheten till det sakramentala. Det kommer leda till gränslöshet, kontroll, millitär industriell komplex, korruption, övervakningskultur och så när man vill radera nyfikenheten till kristendom eller andra religioner.
En del har inget liv. Därför.
Citera
2024-07-29, 23:00
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:

Kristendomen och dess utövare har aldrig respekterat någon annan. Det är en förtryckarlära som måste utrotas.
Citera
2024-07-29, 23:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Man gör det för att de inte slår tillbaka. Om man gjort samma sak i OS, mot muslimer, hade det exploderat i våld. Det vågar man inte. Man försöker framställa sig som kontroversiella normbrytare, men är egentligen bara fega.
Citera
2024-07-29, 23:05
Medlem
Sefiruzs avatar
Man hånar kristendomen eftersom det ledde till världens rikaste och stabilaste länder, t.ex USA för 200 år sedan, nu vill man bara ha ett gäng slavar istället utan moral som bara litar på staten.
Citera
2024-07-29, 23:07
Medlem
Citat:

Motivet är att avkristna den västliga världen. Utan en tro och starka familjeband är det mycket lättare att besegra fienden. Vem fienden till fienden är får du själv räkna ut? Hint: Det är den enda religion du inte får kritisera.
Citera
2024-07-29, 23:23
Medlem
Bone Collectors avatar
Jag hånar kristna av samma anledning som kristna brukade håna hedningarna de ville konvertera:
"Ni ska inte tro på såna där gamla vidskepligheter, det leder er ingen vart. Kan ni inte tro på någonting vettigt istället?
Ni ser ju löjliga ut när ni håller på med era gamla riter och rabblar era ramsor."

Vi som hånar vill helt enkelt sprida budskapet att det är tramsigt att tro på gamla myter.
Vi gör alltså samma sak som kristna missionärer gjort i århundraden.

Jag hånar kristna av samma anledning som jag hånar de som tror på tarotkort, seanser med döda, astrologi o.dyl.

Faktum är att jag föraktar s.k. "nyandlighet" mycket mer än religiösa (som oftast inte är så fanatiska i sin tro).
Citat:
Det kommer leda till gränslöshet, kontroll, millitär industriell komplex, korruption, övervakningskultur och så när man vill radera nyfikenheten till kristendom eller andra religioner.
Varför har Sverige, ett av världens mest sekulära länder, färre mord och lägre brottslighet än USA, ett av västvärldens mest kristna länder?

Sverige måste väl vara i toppen av länder som "raderar nyfikenheten till kristendom" som du kallar det?
Varför är vi då inte värst i världen, vad det gäller brottslighet, korruption och övervakningskulturer?
Varför är många mer religiösa länder mycket värre än oss i sekulära Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Samma måste väl gälla Islam då den står emot allt som väst står för. Gå ut och håna dem och visa att du är en man, eller böj dig för religionen. Det är lätt att slå mot de som inte slår tillbaka.
Hånfullheten håller jag till internet eftersom jag besitter ett visst mått av social kompetens.

Givetvis hånar jag även muslimer. Alla religioner förtjänar att hånas i någon mån men jag fokuserar på de som är värst, och påverkar min del av världen mest.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-07-29 kl. 23:48.
Citera
2024-07-29, 23:33
Medlem
Det är djävulska krafter bakom detta hån!
Citera
2024-07-29, 23:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag hånar kristna av samma anledning som kristna brukade håna hedningarna de ville konvertera:
"Ni ska inte tro på såna där gamla vidskepligheter, det leder er ingen vart. Kan ni inte tro på någonting vettigt istället?
Ni ser ju löjliga ut när ni håller på med era gamla riter och rabblar era ramsor."

Vi som hånar vill helt enkelt sprida budskapet att det är tramsigt att tro på gamla myter.
Vi gör alltså samma sak som kristna missionärer gjort i århundraden.

Jag hånar kristna av samma anledning som jag hånar de som tror på tarotkort, seanser med döda, astrologi o.dyl.

Faktum är att jag föraktar s.k. "nyandlighet" mycket mer än religiösa (som oftast inte är så fanatiska i sin tro).

Varför har Sverige, ett av världens mest sekulära länder, färre mord och lägre brottslighet än USA, ett av västvärldens mest kristna länder?

Sverige måste väl vara i toppen av länder som "raderar nyfikenheten till kristendom" som du kallar det?
Varför är vi då inte värst i världen, vad det gäller brottslighet, korruption och övervakningskulturer?
Varför är många mer religiösa länder mycket värre än oss i sekulära Sverige?
Samma måste väl gälla Islam då den står emot allt som väst står för. Gå ut och håna dem och visa att du är en man, eller böj dig för religionen. Det är lätt att slå mot de som inte slår tillbaka.
Citera
2024-07-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Kristendomen och dess utövare har aldrig respekterat någon annan. Det är en förtryckarlära som måste utrotas.

Vad är ditt motiv?
Du kan förtrycka människor med allt. Så att det är en förtryckarlära är inget bra argument.
Citera
2024-07-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
En del har inget liv. Därför.

Haha förstår…
Citera
2024-07-29, 23:46
Medlem
zombie-nations avatar
Vi som går vänstra handens väg har en fiende i dem som känner sig djupt kristna. Vi är inte alls lika triggade av kristna janushuvuden. Vi ser de kristna som spridande av lögn. Den största är att jesus är guds son eftersom jesus är satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in