Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-30, 11:30
Medlem
HumanStews avatar
Boxning. En boxare vinner mot alla andra kampsporter alla gånger.
2024-07-30, 11:37
Medlem
kaerakels avatar
Du måste tycka det är kul å träna också. Personligen föredrar jag muay thai — armbågar, knän, sparkar och hur man skyddar sig mot dito. Boxning är så enformigt.

Vad gäller självförsvar är väl en mix av Muay Thai och BJJ att föredra. Brottare är uthålliga vider. Krav Maga har jag aldrig provat, men det ska vara brutalt med fokus på pung-, strup- och ögonslag. Shoot to kill osv.
2024-07-30, 11:37
Medlem
Gridiots avatar
Irländs eller finsk knivteknik, gära den en gömd stil där kniven blottas i tät närkamp
2024-07-30, 11:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Tänkte på Kraw Maga men får lite Aikido vibba aka Steven "Fiskmås" Segal! Och det är som jag förstår det totalt värdelöst i en fight! Ligger i nivå med Capoeira typ!

Exakt. Ska vara totalt värdelöst enligt expertisen. Rent farligt tom sett till dessa grepp om att "ta" en pistol osv.

Tror nog det bästa är boxning. Det viktiga för en fighter borde vara detta att kunna ta smällar. Inte få en chock när man får en. Sedan hoppas då man inte har en glaskäke får då är der ju bara bäst att träna löpning så man kan springa ifrån den andra 😀
2024-07-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Beror nog på vilken klubb man tränar.

Många är tyvärr skit men vi sparrade rätt så mycket och minst lika hårt som på vilken MMA klubb som helst minus fultekniker som av naturliga skäl hade varit farliga att använda.

Simplare system än MMA dock och mycket av markkampen var bortplockad då man inte vill ligga på backen i ett riktigt slagsmål utan upp på fötterna fort som fan om man inte vill bli söndersparkad.

Jag vill påstå att det är lättare för tex en boxare att lära sig det som är intressant i Krav Maga, än vad det är för en KM-utövare att lära sig boxning.

Eller för att säga samma sak på ett annat sätt: Vill du bli bra på självförsvar så är det bättre att träna boxning i fem år och KM i ett år, istället för tvärtom.

Till syvende och sist faller man alltid tillbaka på det absolut mest grundläggande. Och det är min erfarenhet att KM inte fokuserar tillräckligt på just grunden.
2024-07-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
BJJ

Att snabbt få ner någon och låsa deras armar och ben är ett bra sätt att försvara sig.

Sämst sätt är väl Akido ā la steven seagal
Ja Aikido är nog klart sämst tillsammans med Capoeira men BJJ funkar inte heller i ett riktigt slagsmål om det inte är 1 vs 1 och du är riktigt skicklig och har lite flyt och underlaget på backen inte är asfalt.

90 % av tiden läggs på grappling (markamp) och kanske 10 % av tiden på kast och andra former av nedtagningar.

Då skulle jag hellre välja Judo eller Sport Jutsu (så får du med lite slag och sparkar ifrån Karate också plus nedtagningar och markamp men ingen realistisk sparring då det mer eller mindre är touchkontakt som gäller precis som i 99 % av tex alla Karatestilar).

Mina tre personliga favoriter är dock MMA, Krav Maga och Thaiboxning av de stilar jag har tränat där man har de bästa förutsättningarna för att styra upp ett slagsmål på riktigt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-30 kl. 11:53.
2024-07-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag vill påstå att det är lättare för tex en boxare att lära sig det som är intressant i Krav Maga, än vad det är för en KM-utövare att lära sig boxning.

Eller för att säga samma sak på ett annat sätt: Vill du bli bra på självförsvar så är det bättre att träna boxning i fem år och KM i ett år, istället för tvärtom.

Till syvende och sist faller man alltid tillbaka på det absolut mest grundläggande. Och det är min erfarenhet att KM inte fokuserar tillräckligt på just grunden.
Nu blir jag nyfiken vad menar du med grunden?

Jag gillar boxning annars och har tränat det i flera år men hellre KM för ett riktigt slagsmål men klart som fasen att boxning är bättre än ingenting alls 🙂 Problemet är bara att man blir så låst till så få tekniker.
2024-07-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Du måste tycka det är kul å träna också. Personligen föredrar jag muay thai — armbågar, knän, sparkar och hur man skyddar sig mot dito. Boxning är så enformigt.

Vad gäller självförsvar är väl en mix av Muay Thai och BJJ att föredra. Brottare är uthålliga vider. Krav Maga har jag aldrig provat, men det ska vara brutalt med fokus på pung-, strup- och ögonslag. Shoot to kill osv.
Mixen av Muay Thai, BJJ och brottning blir ju MMA 🙂
2024-07-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Irländs eller finsk knivteknik, gära den en gömd stil där kniven blottas i tät närkamp
De Filipinska kampstilarna vi hade i Sverige förr lärde ju ut sådant.

Kan säkert finns en och annan Kali eller Escrima klubb kvar dock som lär ut hur man slåss och dödar med kniv bland mycket annat men mycket fokus på knivar och bambupinnar som tillhyggen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-30 kl. 11:54.
2024-07-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel

Du behöver inte Krav Maga för att det ska vara brutalt. Du lärde dig förmodligen pungsparkar redan i skolan?

Sparkar i skrevet är i alla fall en av de första sparkarna du lär dig i karate. Slag mot ögon och hals är vanliga slag, du håller bara handen på ett annat sätt.
2024-07-30, 11:57
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Känns som att brottning eller BJJ skulle vara bäst eftersom det oftast slutar med att man ligger på marken.
2024-07-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Du behöver inte Krav Maga för att det ska vara brutalt. Du lärde dig förmodligen pungsparkar redan i skolan?

Sparkar i skrevet är i alla fall en av de första sparkarna du lär dig i karate. Slag mot ögon och hals är vanliga slag, du håller bara handen på ett annat sätt.
Det finns en del roliga Karatestilar som tex Kyokushin som är fullkontakt där du både lär dig att ge och ta stryk på riktigt samt den stilen vars namn jag inte kommer på just nu som enbart fokuserar på att slå ut folk med alla till buds stående medel och som mer räknas som kampkonst än kampsport i min värld och som det inte arrangeras tävlingar i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in