Citat:
Ursprungligen postat av
Korvfan
Som en 19 årig tjej här i Sverige, utan en så stor kompiskrets, känns det väldigt svårt att hitta vänner med mina politiska åsikter, speciellt nu när politik har blivit så otroligt centralt i många personer i min ålder känns det som.
Jag har mer konervativa åsikter, därmed valde jag detta ämne, och har inga problem med att ha vänner med olika politiska åsikter (jag tycker att variation i åsikter är väldigt viktigt även i det vardagliga livet). Problemet är att när jag försöker skaffa vänner, har än så länge alla varit politiskt vänster, och ingen av dem verkar vara villiga att vara kompis med någon med olika poltiska åsikter. Det är ganska irriterande.
Dessutom hittar jag absolut ingen i min ålder, eller i alla fall tjejer, som är konservativa. vet inte om det är fel på mig och om jag letar på fel ställen.
Känner någon annan igen sig? Finns det någon typ av lösning? Jag vill gärna inte vara ensam och jag vill gärna inte låtsas vara någon annan heller. Fattar inte heller varför politiken ska vara en så viktig del i vänskapliga relationer så länge det inte är någon extremist.
Känner mig träffat av olika anledningar.
Jag var själv den där kritiske liberalen bland min vänsterkompisar på 80-talet. Jag umgicks med dom för att jag tyckte att det fanns många stråk av positiv framåtanda, samt roliga fester och söta pinglor jag drogs till. Medans alla liberaler var lillgamla stela tråkmånsar (på den tiden)
Man insåg att man blev indragen i en del politiska diskussioner som blev lite Noréndrama över det hela ibland.
Men det är ingenting jag ångrar. Ibland är en knagglig resa betydligt mer viktigare (för den personliga utvecklingen) än att hamna i en sort jäkla ekokammare där ens åsikter till slut bara blir en röst i mängden.
Tycker du ska ta utmaningen. Finns ju inget skäl egentligen att ta andras avvikande politiska åsikt mot din personligt ?