Citat:
Jag ska kolla källorna du angav, tack. Populärkultur är absolut inget krav. Jag har försökt läsa Foucault vid några tillfällen, och helst får det vara snäppet mindre tungläst bara.
Har du något annat begrepp snarare än konservativ, som jag och TS enligt din mening hellre bör använda, nu när du kanske fått en bättre bild av vad vi försöker säga?
Har du något annat begrepp snarare än konservativ, som jag och TS enligt din mening hellre bör använda, nu när du kanske fått en bättre bild av vad vi försöker säga?
Det är inte speciellt lätt att läsa Foucault bara sådär. The Order of Things och Discipline and Punish är väl de verk han skrev som är förhållandevis enkla att bara sätta sig och läsa, men han var en yrkesfilosof och förutsätter att läsaren har en akademisk grundutbildning i filosofi. Sedan räcker inte det hela vägen, utan han uppfann för tiden nya sätt att skriva historia genom sitt filosoferande och skrev dessutom på franska. Att läsa The History of Sexuality direkt kräver en del engagemang, s a s. Skulle personligen säga att det är värt ansträngningen, samma med en del andra s.k. poststrukturalister och postmodernister.
In the Shadow of Silent Majorities av Baudrillard är förhållandevis lättläst, och har du inte läst debatten mellan Derrida och Searle så är det rekommenderat. Ingendera behandlar transfrågor direkt men gör att man blir bättre på att leva under nutida politisk kommunikation.
I just det här fallet verkar det handla om en person som föredrar en estetik från samtida höger. Jag blir gärna rättad på detta, men jag får intrycket att TS inte har ett politiskt intresse så mycket som en estetisk smak. Det är därför, tror jag, som det är så lite av politiska resonemang kring det där med att skaffa vänner i tråden, och när jag föreslår att det finns en traditionell ram för hur kvinnor ska leva och ha väninnor som man kan följa verkar inte TS känna igen den. När jag var ung kallade man personer som tog till sig den ytliga estetiken men inte var "trve" för posörer. Eventuellt kan det passa även här, eller så kan man hänföra det till ungdom. Jag är inte ung och har inte varit det på länge, det kanske är så här ungdomar förstår politik numera, som ett "brand" man identifierar sig med, som att föredra iPhone över Samsung utan att kunna något om teknik.