2024-08-04, 09:40
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag ska kolla källorna du angav, tack. Populärkultur är absolut inget krav. Jag har försökt läsa Foucault vid några tillfällen, och helst får det vara snäppet mindre tungläst bara.

Har du något annat begrepp snarare än konservativ, som jag och TS enligt din mening hellre bör använda, nu när du kanske fått en bättre bild av vad vi försöker säga?

Det är inte speciellt lätt att läsa Foucault bara sådär. The Order of Things och Discipline and Punish är väl de verk han skrev som är förhållandevis enkla att bara sätta sig och läsa, men han var en yrkesfilosof och förutsätter att läsaren har en akademisk grundutbildning i filosofi. Sedan räcker inte det hela vägen, utan han uppfann för tiden nya sätt att skriva historia genom sitt filosoferande och skrev dessutom på franska. Att läsa The History of Sexuality direkt kräver en del engagemang, s a s. Skulle personligen säga att det är värt ansträngningen, samma med en del andra s.k. poststrukturalister och postmodernister.

In the Shadow of Silent Majorities av Baudrillard är förhållandevis lättläst, och har du inte läst debatten mellan Derrida och Searle så är det rekommenderat. Ingendera behandlar transfrågor direkt men gör att man blir bättre på att leva under nutida politisk kommunikation.

I just det här fallet verkar det handla om en person som föredrar en estetik från samtida höger. Jag blir gärna rättad på detta, men jag får intrycket att TS inte har ett politiskt intresse så mycket som en estetisk smak. Det är därför, tror jag, som det är så lite av politiska resonemang kring det där med att skaffa vänner i tråden, och när jag föreslår att det finns en traditionell ram för hur kvinnor ska leva och ha väninnor som man kan följa verkar inte TS känna igen den. När jag var ung kallade man personer som tog till sig den ytliga estetiken men inte var "trve" för posörer. Eventuellt kan det passa även här, eller så kan man hänföra det till ungdom. Jag är inte ung och har inte varit det på länge, det kanske är så här ungdomar förstår politik numera, som ett "brand" man identifierar sig med, som att föredra iPhone över Samsung utan att kunna något om teknik.
Citera
2024-08-07, 22:07
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Pfp - Profile pic
vet inte om det är profilbild det är men det är en bild som du har på Momo
Jag förstår nu. Jag har tänkt att byta bild.
Citera
2024-08-09, 10:40
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Som en 19 årig tjej här i Sverige, utan en så stor kompiskrets, känns det väldigt svårt att hitta vänner med mina politiska åsikter, speciellt nu när politik har blivit så otroligt centralt i många personer i min ålder känns det som.

Jag har mer konervativa åsikter, därmed valde jag detta ämne, och har inga problem med att ha vänner med olika politiska åsikter (jag tycker att variation i åsikter är väldigt viktigt även i det vardagliga livet). Problemet är att när jag försöker skaffa vänner, har än så länge alla varit politiskt vänster, och ingen av dem verkar vara villiga att vara kompis med någon med olika poltiska åsikter. Det är ganska irriterande.
Dessutom hittar jag absolut ingen i min ålder, eller i alla fall tjejer, som är konservativa. vet inte om det är fel på mig och om jag letar på fel ställen.

Känner någon annan igen sig? Finns det någon typ av lösning? Jag vill gärna inte vara ensam och jag vill gärna inte låtsas vara någon annan heller. Fattar inte heller varför politiken ska vara en så viktig del i vänskapliga relationer så länge det inte är någon extremist.
Sitt inte och prata politik med dina vänner så skaffar du vänner. Dom flesta är ändå i pålästa babblar bara skit dom läst i median som papegojor och ofta helt omöjliga att rädda.
Citera
2024-08-09, 20:13
Medlem
Citat:
Som en 19 årig tjej här i Sverige, utan en så stor kompiskrets, känns det väldigt svårt att hitta vänner med mina politiska åsikter, speciellt nu när politik har blivit så otroligt centralt i många personer i min ålder känns det som.

Jag har mer konervativa åsikter, därmed valde jag detta ämne, och har inga problem med att ha vänner med olika politiska åsikter (jag tycker att variation i åsikter är väldigt viktigt även i det vardagliga livet). Problemet är att när jag försöker skaffa vänner, har än så länge alla varit politiskt vänster, och ingen av dem verkar vara villiga att vara kompis med någon med olika poltiska åsikter. Det är ganska irriterande.
Dessutom hittar jag absolut ingen i min ålder, eller i alla fall tjejer, som är konservativa. vet inte om det är fel på mig och om jag letar på fel ställen.

Känner någon annan igen sig? Finns det någon typ av lösning? Jag vill gärna inte vara ensam och jag vill gärna inte låtsas vara någon annan heller. Fattar inte heller varför politiken ska vara en så viktig del i vänskapliga relationer så länge det inte är någon extremist.

Problemet är att du bor i ankdammen sverige, det finns inget utrymme att avvika från normen i det här landet. Även om det i själva verket är du som är frisk och resterande är sjuka. Ja, majoriteten i detta landet är sjuka, detta gäller i större grad kvinnor då de har en större tendens att anamma subversiva agendor (som splittrar och försvagar folket) så länge det är normen, men majoriten männen är även de sjuka eller svaga som tillåter fördärvet, även om spannet hos männen generellt är bredare. Kom ihåg att det är du som är frisk och stå för dina ideal. Ett tips, beroende på var du bor är att söka dig till alternativa miljöer eller föreningar, det kan vara allt från subkulturer till politisk eller religiös verksamhet, beroende på vad du nu har för intressen. Annars är ju bästa rekommendationen att lämna landet snarast möjligt, även om du kanske är något för ung för det. Det räcker att åka över sundet till Danmark så har du en helt annan social miljö.
Senast redigerad av nidbilden 2024-08-09 kl. 20:17.
Citera
2024-09-05, 23:25
Medlem
Bergatroll1s avatar
Gå med i något konservativt parti t.ex Alternativ för Sverige eller något lokalt konservativt parti om sådant finns.
Eller gå med i mormonkyrkan. Du kan också gå med i Det Fria Sverige eller t.ex republikanska föreningen. Vet inte hur du är lagd därav lite olika typer av alternativ att botanisera emellan.
Senast redigerad av Bergatroll1 2024-09-05 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in