• 1
  • 2
2024-08-02, 19:08
Avstängd
olasvenssons avatar
Jag tänker ofta på frasen "kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens?" och att det skulle gynna kvinnorna, vara en fördel. Att det skulle finnas en fördel av att hjärnor är färdigutvecklade tidigare än senare.

Om det nu är så att kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens så kan det också betyda att männens hjärnor blir utvecklade mer och därför också senare. Alltså att männens hjärnor utvecklas senare, tar längre tid, under en längre tid, men blir därför också smartare.

Vad jag försöker säga är att en hjärna som utvecklas under än längre tid (männens) kanske också blir en smartare hjärna?

Vad tycker ni?

Annat?
Citera
2024-08-02, 19:12
Avstängd
Xpander-s avatar
Att fastna i sina idoelogier, åsikter och värderingsgrund vid 15 års ålder är nog inte optimalt.
Citera
2024-08-02, 19:16
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tänker ofta på frasen "kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens?" och att det skulle gynna kvinnorna, vara en fördel. Att det skulle finnas en fördel av att hjärnor är färdigutvecklade tidigare än senare.

Om det nu är så att kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens så kan det också betyda att männens hjärnor blir utvecklade mer och därför också senare. Alltså att männens hjärnor utvecklas senare, tar längre tid, under en längre tid, men blir därför också smartare.

Vad jag försöker säga är att en hjärna som utvecklas under än längre tid (männens) kanske också blir en smartare hjärna?

Vad tycker ni?

Annat?

Givet alla fördelar/nackdelar mellan män och kvinnors fysiska/psykologiska utveckling så går det på ett ut.
Man kan påstå att evolutionen har gett båda könen ett slags beroende att endera kön finns och utvecklas i olika takt beroende på ålder.
En "smartare" hjärna är inte bunden till kön. Alla smarta hjärnor har fått en stark ärftlig del , och där är båda könen precis lika starkt representerade
Senast redigerad av Upplyften 2024-08-02 kl. 19:19.
Citera
2024-08-02, 22:27
Avstängd
alexxanderhamiltons avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Annat?
Det har gjorts forskning som visat att män och kvinnors hjärnor skiljer sig. Mäns hjärnor är mer sorterad i fack medan kvinnor kopplar ihop alla ämnen. Det torde göra det enklare för män att fokusera på en grej per enormt, medan svårare för kvinnor.

Sen har de mens också varje månad och allt det medför samt föder barn och dansar på tiktok och har sig.
Citera
2024-08-02, 22:30
Avstängd
Eftersom män styrs mer av reptilhjärnan så spelar det inte så stor roll. Den är färdigutvecklad redan vid födseln och vad den andra hjärnan pysslar med är i det stora hela betydelselöst.
Citera
2024-08-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Givet alla fördelar/nackdelar mellan män och kvinnors fysiska/psykologiska utveckling så går det på ett ut.
Man kan påstå att evolutionen har gett båda könen ett slags beroende att endera kön finns och utvecklas i olika takt beroende på ålder.
En "smartare" hjärna är inte bunden till kön. Alla smarta hjärnor har fått en stark ärftlig del , och där är båda könen precis lika starkt representerade

Vet inte riktigt om du menade IQ. Man hittar fler män än kvinnor som placerar sig såväl lägre som högre på normalfördelningskurvan. Därför som det finns fler manliga genier exempelvis men som sagt fler idioter också. Bara att googla med rätt sökord på ex google schoolar så finner du forskning som bekräftar detta. Har varit känt länge.
Citera
2024-08-02, 22:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Listar man alla dåtida eller nutida prominenta kvinnor så blir listan lie kort. Sen kan vänstern skylla på vad de vill men att det finns få moderna, kvinnliga schackspelare som är något att nämna faller totalt utanför ramen för vänsterns kvasi argument.
Citera
2024-08-03, 00:25
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Annat?

Din tes om att män på något sätt skulle mogna "mer" är felaktig dock. Låt oss använda en simpel 0 - 100 skala. Om kvinnorna går från 0 (födsel) till 100 när de är, säg 25, så når männen 100 när de är 28. De går inte över 100 utan landar på samma mål. Tar bara lite längre tid dit.

Vad tycker jag? Jag tycker att du ska läsa på fakta innan du frågar om åsikter. En åsikt har inget här att göra när man redan vet svaret. Man kan tycka att det är bra eller dåligt, men man kan inte "tycka" att det är fel. Precis som att jag kan tycka om att 2+2 blir 4 men jag kan inte ha en åsikt om det stämmer eller inte, för det gör det.

Sen är inte mognad och "smarthet" samma sak till att börja med. Mognad är bara när något vuxit färdigt. hur smart du är beror på andra faktorer och en som inte mognat än kan vara smartare på vissa områden. Precis som vissa geni barn. Deras hjärnor är inte färdigutvecklade men kan redan vara väldigt smarta. Mognaden kommer senare. Eller tvärtom. Helt unikt.
Citera
2024-08-03, 14:00
Citat:

Vad tycker ni?

Annat?

Mansgrisextrapolation som saknar stöd i vetenskapen.
Citera
2024-08-03, 14:02
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Listar man alla dåtida eller nutida prominenta kvinnor så blir listan lie kort. Sen kan vänstern skylla på vad de vill men att det finns få moderna, kvinnliga schackspelare som är något att nämna faller totalt utanför ramen för vänsterns kvasi argument.

Förväntar du dig många briljanta tänkare om ens liv bestått i att vara fastkedjad i köket? Hur kan en sån hjärna stimuleras? Intelligens är 50% miljöfaktorer.
Citera
2024-08-03, 15:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Finns det någon känd schackspelare som gjort något nyttigt för mänskligheten?
Citera
2024-08-03, 18:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Mäns hjärnor är större. Då tar det längre tid. Sen om det gör dem smartare vete fan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in