Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Jag tänker ofta på frasen "kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens?" och att det skulle gynna kvinnorna, vara en fördel. Att det skulle finnas en fördel av att hjärnor är färdigutvecklade tidigare än senare.
Om det nu är så att kvinnors hjärnor är färdigutvecklade tidigare än männens så kan det också betyda att männens hjärnor blir utvecklade mer och därför också senare. Alltså att männens hjärnor utvecklas senare, tar längre tid, under en längre tid, men blir därför också smartare.
Vad jag försöker säga är att en hjärna som utvecklas under än längre tid (männens) kanske också blir en smartare hjärna?
Vad tycker ni?
Annat?
Din tes om att män på något sätt skulle mogna "mer" är felaktig dock. Låt oss använda en simpel 0 - 100 skala. Om kvinnorna går från 0 (födsel) till 100 när de är, säg 25, så når männen 100 när de är 28. De går inte över 100 utan landar på samma mål. Tar bara lite längre tid dit.
Vad tycker jag? Jag tycker att du ska läsa på fakta innan du frågar om åsikter. En åsikt har inget här att göra när man redan vet svaret. Man kan tycka att det är bra eller dåligt, men man kan inte "tycka" att det är fel. Precis som att jag kan tycka om att 2+2 blir 4 men jag kan inte ha en åsikt om det stämmer eller inte, för det gör det.
Sen är inte mognad och "smarthet" samma sak till att börja med. Mognad är bara när något vuxit färdigt. hur smart du är beror på andra faktorer och en som inte mognat än kan vara smartare på vissa områden. Precis som vissa geni barn. Deras hjärnor är inte färdigutvecklade men kan redan vara väldigt smarta. Mognaden kommer senare. Eller tvärtom. Helt unikt.