Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-05, 12:11
  #13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Har män med sex appeal karisma? Könet är väsentligt då det brukar vara män som flockas och uppvaktar. Så nånting extra måste gälla för mannen.
Jag är som heterosexuell man dålig på att avgöra sex appeal hos män, men spontant skulle jag säga att karisma kan, men behöver inte, vara en viktig del av en mans sex appeal, på samma sätt som kvinnor med sex appeal ofta är charmiga, men inte behöver vara det.
Citera
2024-08-05, 12:16
  #14
Medlem
Dranghoffs avatar
Farliga typer, båda två.
Citera
2024-08-05, 12:17
  #15
Moderator
Hamilkars avatar
I den här tråden är vi nog en bit utanför språkforumets kärnkompetens. Vi ser om psykologiforumet kan tillföra lite mer sakkunskap.

Språk --> Psykologi
/Moderator
Citera
2024-08-05, 14:03
  #16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Vad är skillnaden mellan en karismatisk och charmig person?
En charmig person fångar individen som står framför denne på något sätt, en karismatisk person fångar hela rummet.
Citera
2024-08-05, 14:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
En charmig person fångar individen som står framför denne på något sätt, en karismatisk person fångar hela rummet.

Så en inåtvänd person kan aldrig sägas vara karismatisk? På sin höjd charmig?
Citera
2024-08-08, 02:43
  #18
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Är det ledaregenskaperna som den karismatiska har som får folk att slå följe jämfört med en blott charmig person eller hur ser ni på begreppet karisma?

Vad betyder det när någon hävdar att X är karismatisk?
Charmig.
Citera
2024-08-08, 08:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
En charmig person fångar individen som står framför denne på något sätt, en karismatisk person fångar hela rummet.
Mycket träffande beskrivning.
Karisma:Energiutstrålning gånger närvaro. En karismatisk person glömmer du inte.
En charmig person minns du som behaglig, trevlig, tilltalande, attraktiv.
Citera
2024-08-08, 12:55
  #20
Medlem
Karismatisk får mig att tänka på en god talare, som kan påverka andra människor. En karismatisk person kan få andra att tro det hen säger, trots att det saknar substans. Det är en person som väcker intresse, respekt och kanske åtlydnad.

En charmig person gör andra positivt inställda genom sitt sätt. Men man kan vara charmig utan att vara karismatisk. Jag kan tänka mig en person som är väldigt charmig genom att vara snäll och trevlig, och genom sitt utseende och sätt att prata - men som inte väcker samma respekt som en karismatisk person.
Citera
2024-08-14, 22:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar
Karismatisk får mig att tänka på en god talare, som kan påverka andra människor. En karismatisk person kan få andra att tro det hen säger, trots att det saknar substans. Det är en person som väcker intresse, respekt och kanske åtlydnad.

.

Jag tror du är något på spåren där.

Tänkt lite på alfabegreppet Men det är inte samma som alfa. Alfan kan leda i osynlighet. Det kan räcka att killen i klassen är störst och har starkast psyke, så han är alfan. En karismatisk person leder och lyser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in