Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-09, 08:40
Medlem
Kan ingen förklara?

Är det så att det är större risk att just elbilar ska bli inblandade?
Citera
2024-08-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fy så hemskt. Med barn så tänker man ju ännu mer på sådant då man vet att de är helt beroende av att man kan rädda dem. Köpte faktiskt en sådan glashammare eller vad de kallas. Frågan är var man ska ha dem så man hittar dem snabbt i en kolmörk bil som kanske ligger upp och ner på med ett kaos av saker och ev vattenfylld… eller brinnande. Något förslag?

Du måste kila fast den i en ficka eller under sätet, för annars flyter den ju iväg i vattnet, eller flyger runt i bilen om det blir turbulens före du hamnar i vattnet
Citera
2024-08-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Du måste kila fast den i en ficka eller under sätet, för annars flyter den ju iväg i vattnet, eller flyger runt i bilen om det blir turbulens före du hamnar i vattnet

Tyvärr fungerar ej hammaren på laminerade inbrottssäkra glas.
Citera
2024-08-09, 09:58
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Räddningstjänsten har en station bara några hundra meter bort, garanterar därför inte dom 2 som är kritiskt skadade inte är döda.

Närmsta vattendykarna finns på station Centrum i Norrköping. Dessa drogs också.
Dom 2 brandstationerna i Linköping får bara göra ytlivräddning medans Centrum i Norrköping har räddningsdykning.
Citera
2024-08-09, 10:04
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag ska skaffa en sån. Jag tänker ofta på hur man tar sig ur en bil som hamnat i vatten, och pratar om det 1-2 gånger i månaden.
Har gjort det sen jag var gravid med äldsta barnet och läste om en mamma som körde ner i vattnet med två barn och bara fick ut det minsta som flöt i sin bilbarnstol. Mamman och treåriga systern dog. Det var en intervju med pappan. Det är nog över 20 år sedan.

Måste vara den här olyckan som hände 2001: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Jag undrar hur det gick för babyn i den olyckan. Är ju över 20 år sedan. Lever hon ett normalt liv idag?
Citera
2024-08-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Jag undrar hur det gick för babyn i den olyckan. Är ju över 20 år sedan. Lever hon ett normalt liv idag?

Jag vet inte. I intervjun med pappan så var hon några år. Tror dom pratade om det, om mamman och storasystern.
Tror den intervjun var i tidningen Kommunalarbetaren, och från 2004.

Men man undrar ju som sagt hur det är idag.

Edit: Kan ha varit IF Metalls tidning också, Dagens Arbete.
Senast redigerad av Shvetsiya 2024-08-09 kl. 10:15.
Citera
2024-08-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Vi har den i facket mellan sätena tror jag men det kan ju lika gärna ligga bråte ivägen ifall bilen är skadad osv. Man borde kanske ha flera? :/ borde kanske sitta som det gör på bussar och tåg i något nära fönstren? Men hur ofta har människor lyckats använda dessa vid olyckor? Tänker att det oftast är sån panik eller kaos så att göra en sådan sak kräver massa fokus?
Citera
2024-08-09, 12:56
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fy så hemskt. Med barn så tänker man ju ännu mer på sådant då man vet att de är helt beroende av att man kan rädda dem. Köpte faktiskt en sådan glashammare eller vad de kallas. Frågan är var man ska ha dem så man hittar dem snabbt i en kolmörk bil som kanske ligger upp och ner på med ett kaos av saker och ev vattenfylld… eller brinnande. Något förslag?

Funderat oå samma sak. Kanske i ett gummiband kring växelspaken. Så du lätt kan slita loss den oavsett om du sitter fram eller bak och behöver ta dig ut.
Citera
2024-08-09, 15:57
Medlem
Streckkods avatar
Helt otrolig historia.

Definierade sig föraren som fartyg?

Det obefintliga konsekvenstänket tyder ju på att det är mörkt
på Kameruns avbytarbänk. Är det det?

Citera
2024-08-09, 17:21
Medlem
Jag har fått höra att bilen rullade ner, att föraren försökt hoppa in och få stopp på bilen, samt att krockgardinerna utlöste när bilen hamnade i vattnet vilket skulle försvårat evakueringen av flickan och kvinnan i baksätet.
Citera
2024-08-09, 17:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvsjo
Jag har fått höra att bilen rullade ner, att föraren försökt hoppa in och få stopp på bilen, samt att krockgardinerna utlöste när bilen hamnade i vattnet vilket skulle försvårat evakueringen av flickan och kvinnan i baksätet.
Oj fy vilken hemsk situation. Låter som stressad förare, går ur bilen och glömmer lägga i växel och/eller handbroms.

Hoppas att det går bra med mamman och dottern.
Citera
2024-08-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Oj fy vilken hemsk situation. Låter som stressad förare, går ur bilen och glömmer lägga i växel och/eller handbroms.

Hoppas att det går bra med mamman och dottern.

Stress är en rimlig faktor, oavsett händelseförlopp. Två barn mellan 1 och 3 år. Lägg på två graviditeter på det. Det är en lång, slitig tid för föräldrarna. Förutsatt att mannen och kvinnan är barnens föräldrar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in