Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-07, 14:41
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, verkligen.
Iranier är inte kända för sina goda sim egenskaper och han var på platsen för att fiska.
Hur många Iranier har fiske som hobby ?

Medalj av Livräddningssällskapet och livstids hedersmedlem i Fritidsfiskarna ?
Vet såklart inte hur många av dem som är iranier, men många invandrare fiskar i Stångån. Även yngre vilket är kul att se.
Citera
2024-08-07, 14:54
Medlem
Enligt räddningstjänsten rör det sig om två vuxna och två barn som är drabbade.

– Vi fick dyka efter två personer, och två kunde ta sig ur bilen själv, säger Christian Lind på räddningstjänsten

- Jag såg en man och ett barn. Så jag kunde inte tänka, jag sprang bara och hoppade ned i vattnet och hämtade barnet. Sen sa mannen direkt att det finns flera i bilen.
Citera
2024-08-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danca
Ja, med utländskt påbrå

I så fall är de inte svenskar. Kameler kanske kan simma men Kia-bilar kan det inte.

Med tanke på hur det ser ut på platsen där hände är det århundradets bedrift att lyckas missa så grovt att det reser iväg över gräsmattan och ner i ån.

Men killen som engagerade sig är absolut värd en bragdmedalj. Resten stod väl med sina mobiler och filmade...
Citera
2024-08-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag har letat för att hitta något styrker det du påstår men kan inte hitta det någonstans. Varken i text eller i intervjuer. Kan ligga bakom betalvägg?

Vore som sagt bra om du kunde länka och också (om det ligger bakom betalvägg) skicka med ett litet citat.
Tack på förhand.

Det är en så kallad live-uppdatering och ingen artikel som går att finna här: https://nt.se/nyheter/linkoping/arti...kador/lw4381vr

För citat om Payman
Nu har assistanskåren lämnat platsen med den drabbade bilen. Även räddningstjänstens dykare gör sig klara för att åka.

Dykarna har egentligen bara varit på plats för att hjälpa till att få upp bilen, konstaterar dykledaren Christofer Pie.

Vad tänker du om de privatpersoner som såg olyckan och var snabba med att agera?

”Det var väldigt modigt gjort. Det var flera som jag fått till mig efteråt som hoppat i”, säger Christofer Pie och tillägger:

”Det är med väldigt stor risk man gör det också, men det är väldigt modigt gjort.

I samma uppdatering framgår nu att föraren är misstänkt för vållande till kroppsskada än så länge enligt åklagaren.

Det finns heller inga hinder på platsen som ska ha bidragit till att bilen körts i vattnet. Polisen uppges ha en ganska god uppfattning om vad som skett men vill höra fler vittnen.
Senast redigerad av Champinjoner 2024-08-07 kl. 17:17.
Citera
2024-08-07, 19:18
Medlem
MattHelms avatar
Någon som har koll på om bilen färdades på Kallerstadsleden från Tornby mot Gumpekulla och drog höger ner på cykelvägen innan Kallerstadsbron (svinhög trottoarkant) eller om bilen kom på Nykvarnsgatan från Skylten/Tekniska Verken och genade över asfaltsplätten vid silon?

Tittar jag på bilderna på SVT så pekar fronten av bilen mot Nykvarnsparken vilket tyder på det förstnämnda.

Om det övningskördes torde ju en grön skylt kunna hittas.

/Matt Helm, internationell kontraspion.
Citera
2024-08-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattHelm
Någon som har koll på om bilen färdades på Kallerstadsleden från Tornby mot Gumpekulla och drog höger ner på cykelvägen innan Kallerstadsbron (svinhög trottoarkant) eller om bilen kom på Nykvarnsgatan från Skylten/Tekniska Verken och genade över asfaltsplätten vid silon?

Tittar jag på bilderna på SVT så pekar fronten av bilen mot Nykvarnsparken vilket tyder på det förstnämnda.

Om det övningskördes torde ju en grön skylt kunna hittas.

/Matt Helm, internationell kontraspion.

Välkommen! Den här tröga tråden kan verkligen behöva en internationell kontraspion.

Den enda uppgiften (som jag har sett) om varifrån bilen kom finns på s 1. Där står att den "kom uppifrån slänten", men inte mer från vilket håll.
Citera
2024-08-07, 20:30
Medlem
chran508s avatar
Har fått höra av en person i min närhet ett eventuellt händelseförlopp. Detta är typ femtehandsinformation så en rejäl nypa salt krävs. Men familjen ska tydligen ha stått parkerad på gräset intill ån och pappan och sonen fiskade medans mamman satt kvar i bilen med den sovande flickan. Sedan, förmodligen när de skulle åka därifrån, ska sonen på något sätt ha råkat koppla ur parkeringsbromsen vilket fick bilen att rulla. Sonen ska alltså ha suttit i passagerarsätet.
Citera
2024-08-07, 20:58
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Har fått höra av en person i min närhet ett eventuellt händelseförlopp. Detta är typ femtehandsinformation så en rejäl nypa salt krävs. Men familjen ska tydligen ha stått parkerad på gräset intill ån och pappan och sonen fiskade medans mamman satt kvar i bilen med den sovande flickan. Sedan, förmodligen när de skulle åka därifrån, ska sonen på något sätt ha råkat koppla ur parkeringsbromsen vilket fick bilen att rulla. Sonen ska alltså ha suttit i passagerarsätet.

Tack för infon, även om det är med en nypa salt som du säger.
Det som tycks lite märkligt är att en 3-åring kan koppla ur parkeringsbromsen själv, även om barnet skulle nå från passagerarsätet. Hade det varit en gammal handbroms hade barnet troligen inte klarat att dra ur den eftersom det krävs styrka och ett tryck på knappen samtidigt. Och de flesta hyfsat moderna bilar har ju en parkeringsbromsknapp bara men den låses inte upp utan den kopplas ur när man startar motorn. Satt pappan i förarsätet och pojken ändå på nåt sätt hade kommit åt knappen hade han bara kunnat dra i knappen för att låsa framfarten.
Citera
2024-08-07, 21:02
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Det som tycks lite märkligt är att en 3-åring kan koppla ur parkeringsbromsen själv, även om barnet skulle nå från passagerarsätet. Hade det varit en gammal handbroms hade barnet troligen inte klarat att dra ur den eftersom det krävs styrka och ett tryck på knappen samtidigt. Och de flesta hyfsat moderna bilar har ju en parkeringsbromsknapp bara men den låses inte upp utan den kopplas ur när man startar motorn. Satt pappan i förarsätet och pojken ändå på nåt sätt hade kommit åt knappen hade han bara kunnat dra i knappen för att låsa framfarten.

Kanske var den artonåriga sonen?
Citera
2024-08-07, 21:04
Medlem
Åh, jag hoppas verkligen alla klarar sig!

Enligt lokaltidning ska mannen ha varit förare (text från igår förmiddag):

Citat:
Chefsåklagaren: Mannen misstänks för brott

Utredningen om tisdagens olycka kommer att ledas av åklagare, det uppger chefsåklagare Eva Nemec Nordh.

"Jag har fått upp en anmälan från polisen som rör vållande till kroppsskada ännu så länge. Bilen har åkt ned i Stångån av okänd anledning", säger chefsåklagaren.

"Det är den manlige föraren som är misstänkt för det här brottet. Han är inte frihetsberövad. Polisen får utreda vad det är som har hänt. Varför har bilen hamnat i ån och vad är det för omständigheter som ligger till grund för det som inträffat? Några närmare uppgifter har jag inte, säger Eva Nemec Nordh och fortsätter:

"Bilen har tagits i beslag och det ska undersökas om det var något fel på den eller om det var ett handhavandefel. Det ska också utredas om det kan ha varit ett sjukdomsfall. Eftersom det rör sig om ett vållandebrott är det ingen som tror att mannen har kört ner i Stångån med flit."

Eva Nemec Nordh kommer att utse en åklagare som ska leda förundersökningen.

https://nt.se/nyheter/linkoping/arti...kador/lw4381vr

------------------------------------------------------------------------------------------
Artikeln inom citatrutan har redigerats i enlighet med regel 1.02 (Upphovsrättsligt material) /Moderator
Senast redigerad av Jultrollet 2024-08-09 kl. 14:15.
Citera
2024-08-07, 21:17
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Ja det finns onekligen flera luckor med den storyn. Infon kommer från en bekant till familjen och risken finns ju att den är påhittad för att täcka upp/mörka något känsligt.
Citera
2024-08-07, 21:18
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Kanske var den artonåriga sonen?
Som jag förstår det ska 18-åringen inte tillhöra familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in