Citat:
Ursprungligen postat av
trazdockans
Det här var märkligt!
https://www.dn.se/sverige/bil-korde-...otade-skadade/
Artikeln är senast uppdaterad 11:11 idag. Det står:
I fordonet befann sig fem personer – en man och en kvinna i 40-årsåldern, en man i 18-årsåldern och två små barn, 3 och 1 år gamla. Tidigare uppgav polisen att det var fyra personer i bilen.
Så märkligt! Kanske är det som nån skrev att 18-åringen övningskörde med resten av familjen. 🥺
Men varför kom 18-åringen själv in till sjukhus? För om man råkar ut för en olycka så stannar man väl med sin familj- inte ger sig iväg ensam och lämnar övriga åt sitt öde?
Min tanke är annars så här- att pappan eller 18-åringen körde. Båda dessa sitter i framsätet. När de åker i ån tar sig pappan och 18-åringen ut, den på förarplatsen öppnar bakdörren och får ut 3-åringen (sonen).
Mamman och dottern sitter kvar i bilen- dottern på höger sida och mamman i mitten och de tar sig inte ut själva. Troligen för att mamman försöker få ut bebisen från barnstolen (tänk meckigt barnlås på bältet...) men inte lyckas och drunknar själv. Kanske det även fanns barnlås på dörrarna bak?
Bakgrunden till min teori är att bilen dels är rätt liten och att det vanligtvis i de flesta familjer är mannen som kör och mamman som sitter bak/ i mitten bak med barnen (bl a pga mindre benutrymme). Det vanligaste är att man har minsta barnet (störst uppsiktsbehov) tvärs bak från förarsätet för att kunna kolla i barnbackspegeln och ge saker till barnet. Därför satt nog minsta barnet (flickan) höger bak och pojken vänster bak. Båda barnen är små och de sitter i varsin bakåtvänd bilbarnstol. Mamman är fast i mitten och måste försöka ta sig förbi dessa, samt kan även ha fått rejäl whiplash eller annat slag mot överkroppen/ huvud då det vanligtvis bara finns midjebälte mitt bak.
Obs- bara mina spekulationer!
Citat:
Ursprungligen postat av
Frede1610
Skulle en barnfamilj verkligen ta med sina två småbarn för att övningsköra?
Folk gör de konstigaste saker! Jag trodde man skulle förbjuda övningskörning med mer än en person efter den hemska olyckan i Småland för ca 15 år sen när en ung kille övningskörde med sin pappa, bror och farföräldrar. Nästan alla dog uttal utom killen som övningskörde. Kanske en farförälder överlevde också.
Tycker det är helt sjukt att det tillåts! Det säger sig ju självt att man inte är fullärd när man övningskör och därför inte borde ha andra i bilen.