Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-07, 13:27
Medlem
Exakt.
Linköping fridyker = dyker utan tuber.

Från station Centrum i Norrköping kommer räddningsdykare = dykare med tuber.
Citera
2024-08-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08Gerrard
Exakt.
Linköping fridyker = dyker utan tuber.

Från station Centrum i Norrköping kommer räddningsdykare = dykare med tuber.

Precis. Det står även i DNs artikel (som jag länkade till några inlägg bak) att de fridök.

När polis och räddningstjänst kom fram trodde man först att det handlade om fyra personer som färdats i bilen, det visade sig vara fem. Räddningstjänsten fick fridyka efter kvinnan och barnet som har livshotande skador.
Citera
2024-08-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillelillejag
Första vittnet på plats, Första person som också hoppade i vattnet för att hjälpa till har vittnat om att Pappan DIREKT sa att det fanns fler i bilen som behövde räddas! Har aldrig stått något om att han låtsats om att ingen mer fanns i bilen. Så idiotiskt att spekulera i saker innan utredningen är klar. Det är en tragedi och trauma för alla inblandade. Hoppas innerligt att kvinnan och det andra barnet klarar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av lillelillejag
Det står på Corren, i intervju med första vittnet samt i tråd från händelseförlopp i exakta tider. Det är inte spekulationer, det är vittnesmål från de på plats. Punkt.

Jag har letat för att hitta något styrker det du påstår men kan inte hitta det någonstans. Varken i text eller i intervjuer. Kan ligga bakom betalvägg?

Vore som sagt bra om du kunde länka och också (om det ligger bakom betalvägg) skicka med ett litet citat.
Tack på förhand.
Citera
2024-08-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Då börjar man ju spekulera, 18 åringen övningskörde?

Skulle en barnfamilj verkligen ta med sina två småbarn för att övningsköra?
Citera
2024-08-07, 14:09
Medlem
Vet eventuellt vilka det är, känner mannen via mitt arbete. Han är 41 år och hans fru är 39. Vet att de har två barn, vet dock inte vem den 18-åringen är.
Citera
2024-08-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danca
Vet eventuellt vilka det är, känner mannen via mitt arbete. Han är 41 år och hans fru är 39. Vet att de har två barn, vet dock inte vem den 18-åringen är.
Svenskar?
Citera
2024-08-07, 14:13
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Det här var märkligt!

https://www.dn.se/sverige/bil-korde-...otade-skadade/

Artikeln är senast uppdaterad 11:11 idag. Det står:

I fordonet befann sig fem personer – en man och en kvinna i 40-årsåldern, en man i 18-årsåldern och två små barn, 3 och 1 år gamla. Tidigare uppgav polisen att det var fyra personer i bilen.

Så märkligt! Kanske är det som nån skrev att 18-åringen övningskörde med resten av familjen. 🥺
Men varför kom 18-åringen själv in till sjukhus? För om man råkar ut för en olycka så stannar man väl med sin familj- inte ger sig iväg ensam och lämnar övriga åt sitt öde?

Min tanke är annars så här- att pappan eller 18-åringen körde. Båda dessa sitter i framsätet. När de åker i ån tar sig pappan och 18-åringen ut, den på förarplatsen öppnar bakdörren och får ut 3-åringen (sonen).
Mamman och dottern sitter kvar i bilen- dottern på höger sida och mamman i mitten och de tar sig inte ut själva. Troligen för att mamman försöker få ut bebisen från barnstolen (tänk meckigt barnlås på bältet...) men inte lyckas och drunknar själv. Kanske det även fanns barnlås på dörrarna bak?

Bakgrunden till min teori är att bilen dels är rätt liten och att det vanligtvis i de flesta familjer är mannen som kör och mamman som sitter bak/ i mitten bak med barnen (bl a pga mindre benutrymme). Det vanligaste är att man har minsta barnet (störst uppsiktsbehov) tvärs bak från förarsätet för att kunna kolla i barnbackspegeln och ge saker till barnet. Därför satt nog minsta barnet (flickan) höger bak och pojken vänster bak. Båda barnen är små och de sitter i varsin bakåtvänd bilbarnstol. Mamman är fast i mitten och måste försöka ta sig förbi dessa, samt kan även ha fått rejäl whiplash eller annat slag mot överkroppen/ huvud då det vanligtvis bara finns midjebälte mitt bak.

Obs- bara mina spekulationer!

Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610

Folk gör de konstigaste saker! Jag trodde man skulle förbjuda övningskörning med mer än en person efter den hemska olyckan i Småland för ca 15 år sen när en ung kille övningskörde med sin pappa, bror och farföräldrar. Nästan alla dog uttal utom killen som övningskörde. Kanske en farförälder överlevde också.
Tycker det är helt sjukt att det tillåts! Det säger sig ju självt att man inte är fullärd när man övningskör och därför inte borde ha andra i bilen.
Citera
2024-08-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenriettaZ
Svenskar?
Ja, med utländskt påbrå
Citera
2024-08-07, 14:17
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610
Finns flera scenarior jag kan tänka mig där man gör det.
Kanske skulle de alla åka och handla och passade på att få in lite mängdträning på 18-åringen som ska ta körkort. De kanske hade hämtat barnen på förskolan.
Citera
2024-08-07, 14:18
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danca

Beklagar.
Funderar på om 18-åringen kan ha varit 'collateral damage' bara, t ex om han stod på kajkanten och blev iputtad av bilen? Då är det mer rimligt att han skulle tagit sig till sjukhus själv istället för att vänta in räddningstjänst.
Citera
2024-08-07, 14:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Jävligt bra jobbat av Payam Namin som hoppade i vattnet direkt och räddade barnet. Den där typen av snabbt tänkande och självuppoffring är fantastiskt att se. Allt för många blir offer för åskådareffekten, och väntar på att någon annan ska axla ansvaret.

Ja, verkligen.
Iranier är inte kända för sina goda sim egenskaper och han var på platsen för att fiska.
Hur många Iranier har fiske som hobby ?

Medalj av Livräddningssällskapet och livstids hedersmedlem i Fritidsfiskarna ?
Citera
2024-08-07, 14:27
Medlem
Ja man vill ju verkligen veta mer om person nummer 5. Det känns inte som en familjemedlem utifrån det knapphändiga som går att läsa sig till.

Såhär skriver Gp:

Enligt Region Östergötland har även en femte person förts till sjukhus i samband med olyckan. Personen ska vara lindrigt skadad och kunde skickas hem. Det är oklart hur personen fått sina skador.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bi...8-9f3b11af67af
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in