Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-07, 00:45
Medlem
Jag har varit drogberoende i stora delar av mitt liv (42 år), lyckades vara alkoholfri i över ett år men när jag åkte på en cykelsemester helt själv förra året så åkte jag in i gamla vanor. Så min fråga är om det finns nått läkemedel eller motsvarande som ger den lilla extra kicken utan att tvinga en att åka på en behandlingsklinik 2 dagar i veckan?
Senast redigerad av Puckowitch 2024-08-07 kl. 00:47.
Citera
2024-08-07, 00:51
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckowitch
Jag har varit drogberoende i stora delar av mitt liv (42 år), lyckades vara alkoholfri i över ett år men när jag åkte på en cykelsemester helt själv förra året så åkte jag in i gamla vanor. Så min fråga är om det finns nått läkemedel eller motsvarande som ger den lilla extra kicken utan att tvinga en att åka på en behandlingsklinik 2 dagar i veckan?
Jag har sett folk online hävda att Ozempic hjälpt ta bort suget/begäret, men jag är skeptisk själv. Folk säger så mycket strunt. Sen så är väl kanske Ozempic inte något man går på år ut och år in?
Citera
2024-08-07, 00:58
Medlem
Citat:

Begär att få Naltrexon. Används även mot Heroin. Den tar bort kicken man får via dopaminet. Lyckokänslan. Tyckte vin smakade sur saft och kände ingen skillnad mot starköl eller folköl vilket jag definitivt gör annars. Gör att du kanske öppnar en öl men bara dricker tre och till sist tröttnar. Gäller ju bara att du är medveten om det och vad du vill. När suget försvinner så är det vanorna man måste jobba med. Finns även Campral som inte kände något av men är nog olika. Den ska minska suget.
Citera
2024-08-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Jag har sett folk online hävda att Ozempic hjälpt ta bort suget/begäret, men jag är skeptisk själv. Folk säger så mycket strunt. Sen så är väl kanske Ozempic inte något man går på år ut och år in?
Vi må pröve, precis det jag testat nu ikväll, kommer med en feedback imorgon!
Citera
2024-08-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Begär att få Naltrexon. Används även mot Heroin. Den tar bort kicken man får via dopaminet. Lyckokänslan. Tyckte vin smakade sur saft och kände ingen skillnad mot starköl eller folköl vilket jag definitivt gör annars. Gör att du kanske öppnar en öl men bara dricker tre och till sist tröttnar. Gäller ju bara att du är medveten om det och vad du vill. När suget försvinner så är det vanorna man måste jobba med. Finns även Campral som inte kände något av men är nog olika. Den ska minska suget.
Väldigt bra tips, men jag provar med Semaglutid, å försöker lura hjärnan att det är den jag behöver?
Citera
2024-08-07, 01:18
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Jaha, det var ju bra. Spännande! Hoppas det funkar bra
Citera
2024-08-07, 01:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai

Fan säg inte Ozempic är bra för detta också! Det är redan brist som det är sett till att folk med diabetes inte får ut läkemedlet för det är slut i lagret.
Citera
2024-08-07, 04:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
personlig utveckling är ett alternativ. istället för att ta bort delar av personligheten med mediciner kan man ju lära sig att hantera ett nyktert liv så att man inte trillar dit igen.
ja menar så att man slipper mediciner som ju inte sällan är ett satans rävgift vid lång användning; Ozempic hjärtrytmrubbningar och akut pankreatit för att nämna några
jag har hållt på sedan 20 årsåldern med droger och behandlingar, mediciner, terapier, kriminalvården. Till slut hjälpte inget utan jag var tvungen att förändra min inställning till det enda liv jag har och finna tillfredsställelsen i att vakna klar i skallen
Citera
2024-08-07, 10:43
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:

Har du Ozempic liggandes hemma? Av vilken anledning?
Citera
2024-08-07, 13:28
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
personlig utveckling är ett alternativ. istället för att ta bort delar av personligheten med mediciner kan man ju lära sig att hantera ett nyktert liv så att man inte trillar dit igen.
ja menar så att man slipper mediciner som ju inte sällan är ett satans rävgift vid lång användning; Ozempic hjärtrytmrubbningar och akut pankreatit för att nämna några
jag har hållt på sedan 20 årsåldern med droger och behandlingar, mediciner, terapier, kriminalvården. Till slut hjälpte inget utan jag var tvungen att förändra min inställning till det enda liv jag har och finna tillfredsställelsen i att vakna klar i skallen
Låter ungefär som det som min för tidigt hädangångne far såg som lösningen så fort jag eller något av mina syskon hade ett problem:

Skärp dig! Ta dig i kragen!

Sen drabbades han själv av cancer. Då funkade inte den lösningen.

Men annars har den faktiskt ofta funkat för mig. Att förändra inställningen till det enda liv man har är väl ett annat sätt att formulera samma lösning?
Citera
2024-08-07, 13:48
Medlem
Kan rekommendera campral.
Alkohol blir helt ointressant och det ger dig tiden att komma ur ditt psykiska beroende.
Kan du hitta en bra kurator så ta chansen.
Du ska kunna få hjälp via din vårdcentral.
Lycka till!
Citera
2024-08-07, 22:33
Medlem
Citat:
Väldigt bra tips, men jag provar med Semaglutid, å försöker lura hjärnan att det är den jag behöver?

Se det som att överlista, den stora fienden är du själv och det är dig själv du måste överlista. Din hjärna är inte en enkel enhet. Men den enheten som vill vinna måste övervinna och överlista den desktrutiva. Du måste intala dig själv varje dag att du slåss mot en del av dig själv och vilja vinna. Finns verktyg där ute, medicin är inte det enda verktyget och fungerar ofta inte själv utan i kombination med annat, du måste umgås med andra i samma situation eller människor som tar dig bort från situationer där du riskerar misslyckas (som familj och riktiga vänner, eller olika typer av AA). Med tiden försvinner det. Ett tips är att föra dagbok, dåliga dagar och bra.

Om du misslyckas läs dina gamla tankar så väcks resonemanget till liv igen.

Hjärnan är ett neuralt nät som anpassar sig efter situationer, har du anpassat dig tillräckligt till ett beteende (vanor, rutiner) under många år så är det svårt att bryta, för hjärnan tycker det fungerar. Man måste motivera hjärnan under lång tid för att den till sist ska bli övertygad att det andra beteendet är bättre.

Är därför vi med samma hjärnor klarade bo i skogen men idag lever i en nästan helt digital värld. Men skulle vi ta en person från amazonas som inte sett någon teknik i 30+ ålder så hade det tagit lång tid att bara anpassa sig, inte bara förstå.
Senast redigerad av neix 2024-08-07 kl. 22:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in