Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-07, 19:34
Medlem
Har förstått att Macbook Air 2024 M3 med 8gb ram och 256gb i disk är skit och seg när man läser runt bland trådarna. Men passar den ändå inte för mina behov? Att spela fungerar inte vad jag förstått, men det är inte alls mitt behov då jag använder Xbox till detta.

Det jag har behov av är att använda Excel och Word och surfa, titta på streamade sändningar på Internet. Kommer också kolla Netflix, vilket jag förstått är segt på ovan nämnda. Behöver jag 16gb i ram för det? Kommer inte kolla i någon högre upplösning dock. Hur är det att exempelvis läsa kvällstidningar på nätet. ”Laggar” det mycket när man scrollar exempelvis? Har en billig Samsungplatta och den släpar en del när man surfar. Hur upplever ni Macbookanvändare detta? Alltid använt Iphone och är väldigt nöjd.

Vill liksom inte ge 25000kr för en Macbook och en Air 2024 M3 med 8gb går på runt 13k. Men klarar den mina behov? Lagrar inte särskilt mkt utan bilder och sådant har jag på externa diskar.
2024-08-07, 19:48
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Har förstått att Macbook Air 2024 M3 med 8gb ram och 256gb i disk är skit och seg när man läser runt bland trådarna. Men passar den ändå inte för mina behov? Att spela fungerar inte vad jag förstått, men det är inte alls mitt behov då jag använder Xbox till detta.

Det jag har behov av är att använda Excel och Word och surfa, titta på streamade sändningar på Internet. Kommer också kolla Netflix, vilket jag förstått är segt på ovan nämnda. Behöver jag 16gb i ram för det? Kommer inte kolla i någon högre upplösning dock. Hur är det att exempelvis läsa kvällstidningar på nätet. ”Laggar” det mycket när man scrollar exempelvis? Har en billig Samsungplatta och den släpar en del när man surfar. Hur upplever ni Macbookanvändare detta? Alltid använt Iphone och är väldigt nöjd.

Vill liksom inte ge 25000kr för en Macbook och en Air 2024 M3 med 8gb går på runt 13k. Men klarar den mina behov? Lagrar inte särskilt mkt utan bilder och sådant har jag på externa diskar.

Ja
2024-08-07, 19:51
Medlem
Chrome drar massa RAM. Men visst, du kan ju använda Safari, skillnaden är stor.

Om du tänkt ha datorn i 10+ år, vilket inte alls är orealistiskt med Mac:ar, så köp den MBA med 16GB RAM och 512GB SSD. 20000kr kostar den.

Den retina-MBP jag köpte 2013 med 16GB RAM och 512GB SSD går fortfarande som en klocka.

Kostnad per månad är inte så farlig då.
2024-08-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Chrome drar massa RAM. Men visst, du kan ju använda Safari, skillnaden är stor.

Om du tänkt ha datorn i 10+ år, vilket inte alls är orealistiskt med Mac:ar, så köp den MBA med 16GB RAM och 512GB SSD. 20000kr kostar den.

Den retina-MBP jag köpte 2013 med 16GB RAM och 512GB SSD går fortfarande som en klocka.

Kostnad per månad är inte så farlig då.

Så Chrome orkar den inte? Vilka skitdatorer. Ursäkta uttrycket men min gamla Asus i5a med 8gb från 2014 fixar Chrome galant. Hade tänkt ha datorn i 3-4 år. Tror det lutar mot en x86 istället :-)

Tack för input!
2024-08-07, 20:04
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Den kommer klara dina behov mer än väl, något ”lagg” när du kollar på Netflix eller scrollar kvällstidningar kommer du inte märka av. Har du inte högre krav än så, köp Air M2, den lär du bli nöjd med. Har en Air M1 med 8GB RAM och kollar HBO, Youtube, surfar och använder ordbehandlare och Excel. Inget lagg eller annat som märks sänka prestandan.
2024-08-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den kommer klara dina behov mer än väl, något ”lagg” när du kollar på Netflix eller scrollar kvällstidningar kommer du inte märka av. Har du inte högre krav än så, köp Air M2, den lär du bli nöjd med. Har en Air M1 med 8GB RAM och kollar HBO, Youtube, surfar och använder ordbehandlare och Excel. Inget lagg eller annat som märks sänka prestandan.

Problemet är väl att det inte finns uppdateringar till den om 2-3 år.
2024-08-07, 20:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Så Chrome orkar den inte? Vilka skitdatorer. Ursäkta uttrycket men min gamla Asus i5a med 8gb från 2014 fixar Chrome galant. Hade tänkt ha datorn i 3-4 år. Tror det lutar mot en x86 istället :-)

Tack för input!

Klart att den fixar Chrome. Tramsar du? Safari må vara mer optimerat (inte så konstigt då Apple utvecklar både hårdvaran och mjukvaran), men Chrome funkar alldeles utmärkt på Mac.
2024-08-07, 20:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Problemet är väl att det inte finns uppdateringar till den om 2-3 år.

Uppdateringar till en Air M2 eller M3 får du i minst sex år till. Min Air M1 som jag köpte 2020 lär kunna köra senaste macOS i ett par år till och få säkerhetsuppdateringar nåt år efter det. Så köp en Air, om du inte ska spela och använda datorn till Excel, Word, surf och streaming kommer den funka utmärkt.
2024-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Klart att den fixar Chrome. Tramsar du? Safari må vara mer optimerat (inte så konstigt då Apple utvecklar både hårdvaran och mjukvaran), men Chrome funkar alldeles utmärkt på Mac.

Ok, har du testat?
2024-08-07, 20:39
Medlem
Citat:

Vad du har läst och var du läst att den MBA -24 M3 inte skulle klara dina krav är en gåta, för det klarar den lekandes lätt.

Den enda anledningen i ditt läge att ev uppdatera RAM ett hack är för att öka framtidssäkerheten lite mer, så även om det inte är nåt skriande behov nu idag eller i morgon, så kan det vara vettigt att uppa RAM till 16GB, för att bättre säkra övermorgon.

Nu kör jag inte Chrome utan Safari men har en MBP 16” M1 med standard 16GB RAM, och den har aldrig ens startat fläktarna en enda gång sen jag köpte den för några år sedan
2024-08-07, 20:41
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ok, har du testat?

Ja, jag kör Chrome med ett dussintal flikar på en MacBook Air M1 dagligen och det är inga som helst problem. Har Safari öppet samtidigt också. Och MAX och Word. En Air M2 eller M3 kommer du bli nöjd med.
2024-08-07, 21:38
Medlem
Jag innehar flera Macar, allt från air till pro, allt från m1 till m3. Det är en mac du pratar om? Jag gör allt möjligt med min air. Klart den klarar det!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in