Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-14, 18:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Jag misstänker att du redan vet vad du inte borde äta men du gör det ändå för att "unna" dig. Ät mycket vanlig mat enligt tallriksmodellen och träna mycket, då mår man bra och får en stark fysik. Om du sen känner att du är lite tjock dra ner på kolhydraterna tills det känns bra igen.
Mat är bara bränsle inte njutning eller tröst. Fundera på varför du äter egentligen.
Krångla inte till det, du vet ju vad du behöver göra.

Ja kunskap brukar inte vara där det brister för överviktiga. Tänker att det är som med alla mer eller mindre destruktiva beteenden vi människor sysslar med. Man vet rent logiskt vad som är rätt men sen gör man något annat ändå. Vare sig det handlar om mat, pengar, skärmtid, spel osv.

Sen har alla olika förutsättningar där kalorier in och ut är en ekvation som påverkas av ens liv såsom stressnivå, sjukdomar, genetik, vanor man fått hemifrån mm. Personligen äter jag främst för att jag är mycket hungrig 😁 Men hungern håller sig på en mycket bättre nivå om jag äter närmare 150 g protein än 100 g protein per dag.
Citera
2024-08-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det är verkligen inte lätt att prioritera sig själv och hälsan när det dyker upp massa annat i livet som kräver fokus. Speciellt småbarn. Även om man lyckats få till stabila rutiner så åker de lätt ut genom fönstret när livet blir helt annorlunda.

En tanke bara, men du kommer ju bättre till din rätt både för dig själv och din familj om du mår bra och har hälsan. Så kanske värt att inte skjuta upp det till när barnen är större. Det behöver ju inte vara ett stort projekt som kräver massa extra fokus heller utan börja smått och tänk extremt långsiktigt. Tex -30 kg på de kommande 5 åren istället för på 1,5 år.

Alla ska jämt hetsa med viktnedgång känns det som och 5 år kan kanske kännas som en evighet. Men om man är ärlig mot sig själv så kanske man inser att man vanligtvis lätt ökar ett par tre kilo per år. Så att gå ned 6 kg per år istället är en enorm vinst.

Så är det ju, tänker inte heller att väntetiden behöver bli enorm innan jag drar igår igen.

Enklare är väl egentligen att fasta 1 dag i veckan och sedan leva resten som normal.
-2000 kcal per vecka är 14 kg på ett år.
Citera
2024-08-14, 21:30
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Så är det ju, tänker inte heller att väntetiden behöver bli enorm innan jag drar igår igen.

Enklare är väl egentligen att fasta 1 dag i veckan och sedan leva resten som normal.
-2000 kcal per vecka är 14 kg på ett år.

Man får välja sitt vapen. Trist att man ska behöva kämpa jämt men hellre det än att lägga sig ned och dö fet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in