2024-08-12, 23:05
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
https://polistidningen.se/2024/05/la...far-underkant/
Tack för en bra och upplysande länk.
Var verkligen en ögonöppnare 🙏
Citera
2024-08-12, 23:07
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Tyvärr har jag genom mitt arbete också fått ta del utav diverse misslyckade svampexperiment... senast en ung man som nu behöver en levertransplantation...
Fjanta inte omkring med saker som ni inte kan hantera.

Citat:
Låt mig gissa, han förväxlade toppslätskivling med en spindling?

Spindlingar innehåller njurskadande gifter.
Den enda vanliga svamp som skadar levern som möjligen skulle kunna förväxlas med toppslätskivling är gifthätting. Men då är man jävligt dåligt påläst då de egentligen inte är lika varandra alls eller växer i samma miljö. Toppslätskivlingen växer i gräsmattor och på ängsmark. Gifthättingen är en vedlevande svamp som växer på ved av barrträd (oftast) inne i skogen.
Citera
2024-08-12, 23:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Tyvärr har jag genom mitt arbete också fått ta del utav diverse misslyckade svampexperiment... senast en ung man som nu behöver en levertransplantation...
Fjanta inte omkring med saker som ni inte kan hantera.
Fast då har de ju inte konsumerat magiska svampar utan annan giftig svamp pga att de inte lärt sig identifiera rätt svamp. Om syftet med informationskampanjen är att folk inte ska skadas eller dö är det ju bättre att polisen lär befolkningen att plocka rätt svamp.
Citera
2024-08-12, 23:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Man undrar hur många balkong hoppare det finns som ätit den ruskiga svampen? Kan det vara svaret på alla fall vi sett i våra förorter de senaste 15 åren?
Citera
2024-08-12, 23:33
Medlem
knark-kungens avatar
Många exempel? Trams, Svensken har ätit toppisar i tusen år.

Varför gör polisen sånahär uttalanden? Det ingår väl inte i deras arbetsbeskrivning. Folk tappar ju respekten för myndigheten.
Citera
2024-08-13, 02:31
Medlem
hockexs avatar
Jisses.
Kanske om skulle köra bil men det är man inte ens kapabel till, eller haft minsta tanke på att göra.

En sådan person som skulle spåra ut fullständigt och haft världens dödsångest om han råkade få i sig 1/40 del av en liten thc-kaka
Citera
2024-08-13, 03:14
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ja ni hörde rätt gott folk, polisen påstår att magisk svamp kan ha dödlig utgång (om än inte lika illa som heroin eller amfetamin...

https://www.gp.se/krim/knark-svampar...d-500e401df575

Det är säkert möjligt att bieffekten blir det. Svamp är en rätt så stark psykedelia så självklart finns det ngn idiot som tar det i fel setting eller för mkt dos. Men ja sånt är läget. Ngra idioter som självsanerar sig är väl bara positivt för samhället? Eller?
Citera
2024-08-13, 03:32
Medlem
Jag känner då till fler exempel på folk som har kört ihjäl sig i fyllan med bilen
Hur ska man tolka det? Att alkohol är värre dödsdrog än toppisar?
Citera
2024-08-13, 03:56
Medlem
Vilket totalt haveri både från från journalisten och från denna självutnämnda expert Erik Lindeman, som säger sig vara läkare. Sista meningen är så korkad att man knappt vet vad man ska skriva: " Jag ska inte säga att det inte går att dö en ren överdosdöd men det är mindre risk än med exempelvis heroin eller amfetamin".

Om han nu jobbar på giftcentralen är det väl hans jobb att kolla upp det han säger. Var någonstans finns yrkesstoltheten? Finns det något annat ämne där man skulle kunna slänga ur sig något liknande citat?

Tänk om detta hade varit en artikel om fallolyckor i hemmet och någon skulle uttala sig på liknande sätt "jag skulle inte säga att man inte kan ramla och slå sig i en trappa, men det är mindre risk jämfört med om du klättrar upp i ett träd". Bara meningsuppbyggnaden i sig är minst sagt svårtolkad, om man ska jobba på giftcentralen är det väl bra att man är tydlig så att folk förstår vad man säger?

Jag ska skriva om citaten mer efter hur mycket kunskap denna Erik Lindeman verkar ha inom området "jag vet inte om man kan dö av en överdos, men jag har hört att man kan överdosera amfetamin och heroin"

Sverige ska vara ett land där vi lyssnar på forskare, men just när det kommer till droger så är det som att allt förnuft spolas bort. Tyskland har precis legaliserat cannabis och flertalet länder är på väg åt samma håll. Trots detta har vi inte kommit längre i Sverige än att journalister ska intervjua "experter" med mist sagt tveksamma kunskaper inom området.

Måste säga att artikeln som någon länkade från polistidningen var ett stort föredöme på en journalist som faktiskt tog sig tid att sätta sig in i ämnet.
Senast redigerad av Broks 2024-08-13 kl. 03:59.
Citera
2024-08-13, 04:08
Medlem
tychobrahes avatar
Toppisar 🍄🍄🍄🍄
💆‍♂️😁
Citera
2024-08-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesla
Tänk om polisen varnade för ordningsvakter. Men såna har snutarna inget problem med. Polisen skämmer mest ut sig. Klart dom blir arga när folk inte visar den respekt dom prinsessorna kräver.

Mats orkade inte låtsas längre. Han visste nog bäst hur dålig och hemsk polisen TYVÄRR egentligen är. Poliser (Sverige 2024) är riktigt hala och manipulativa människor med ett mycket konstigt och eget sätt att tänka kring vad som är rätt och fel.

-Är inte det olagligt?
-Det beror på.., sa polisen
"Man behöver inte tänka på om det är lagligt eller olagligt alla gånger. Man kan även tänka på vad som är rätt och vad som är fel."
Citera
2024-08-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Det är säkert möjligt att bieffekten blir det. Svamp är en rätt så stark psykedelia så självklart finns det ngn idiot som tar det i fel setting eller för mkt dos. Men ja sånt är läget. Ngra idioter som självsanerar sig är väl bara positivt för samhället? Eller?
Förutom att det aldrig har hänt utan endast är hörsägen.

Kolla in min andra länk från polistidningen där beroendeforskare går igenom fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in