2024-08-12, 20:25
Medlem
Ja ni hörde rätt gott folk, polisen påstår att magisk svamp kan ha dödlig utgång (om än inte lika illa som heroin eller amfetamin...

Citat:
– Det finns många exempel på folk som dör en våldsam död för att de hoppar ut genom ett fönster när de tror att de kan flyga eller att de blir påkörda av en buss. Jag ska inte säga att det inte går att dö en ren överdosdöd men det är mindre risk än med exempelvis heroin eller amfetamin.

https://www.gp.se/krim/knark-svampar...d-500e401df575
Citera
2024-08-12, 20:42
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Ja ni hörde rätt gott folk, polisen påstår att magisk svamp kan ha dödlig utgång (om än inte lika illa som heroin eller amfetamin...

Fint han säger det är mindre risk för överdos än heroin
Men har rätt i att man inte dör av amfetamin eller våra heliga svampar. Så 1 rätt får man ge
Citera
2024-08-12, 20:49
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Får han någon följdfråga om de där många exemplen?

Personligen skulle jag säga att den största risken är förväxling med svampar man inte mår speciellt bra av, innan man hittat rätt kan man ha svårt att avgöra vad som inte är rätt, och man behöver vara något av en fungal nörd för att vara duktig på att hitta och identifiera dem.
Citera
2024-08-12, 20:52
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss

Personligen skulle jag säga att den största risken är förväxling med svampar man inte mår speciellt bra av, innan man hittat rätt kan man ha svårt att avgöra vad som inte är rätt, och man behöver vara något av en fungal nörd för att vara duktig på att hitta och identifiera dem.
Som tur är finns det få eller ens någon giftig svamp som påminner om topslättsskivling. Och röd flugsvamp är svår att ta fel på även om de inte verkar ha upptäckt vi mår bra på de nu med. 🍄
Citera
2024-08-12, 20:57
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Som tur är finns det få eller ens någon giftig svamp som påminner om topslättsskivling. Och röd flugsvamp är svår att ta fel på även om de inte verkar ha upptäckt vi mår bra på de nu med. 🍄

Det finns ett ganska långt spann mellan ingen negativ konsekvens överhuvudtaget och att man avlider, och det finns säkert någon som plockat någon broking som är taskig mot matsmältningen eller levern eller så.
Citera
2024-08-12, 21:01
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Det finns ett ganska långt spann mellan ingen negativ konsekvens överhuvudtaget och att man avlider, och det finns säkert någon som plockat någon broking som är taskig mot matsmältningen eller levern eller så.
Jo dör ju folk av svamp ofta nu. Men det är ju inte knarksvampar de dött av. De som dött har plockat matsvamp.
Men inom knarksvamparna så finns få tillfällen för att man ska plocka dödlig eller giftig svamp.
Citera
2024-08-12, 21:29
Medlem
supremanics avatar
Citat:

Jag var också nyfiken på de där många exemplen då det lät ganska otroligt så jag ställde frågan till ChatGPT och den sa att det inte finns något dokumenterat fall i Sverige med någon som trott att den kunnat flyga och hoppat till sin död:

Citat:
Dock finns det anekdotiska berättelser och urbana legender om liknande incidenter, men dessa är ofta svåra att bekräfta och kan vara överdrivna eller felaktigt återgivna.

Tror han bara repeterat de gamla goda urbana legenderna man hörde i högstadiet. Undra om han anser att cannabis får en att tro att man är en blå apelsin också
Citera
2024-08-12, 21:36
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag var också nyfiken på de där många exemplen då det lät ganska otroligt så jag ställde frågan till ChatGPT och den sa att det inte finns något dokumenterat fall i Sverige med någon som trott att den kunnat flyga och hoppat till sin död:

Tror han bara repeterat de gamla goda urbana legenderna man hörde i högstadiet. Undra om han anser att cannabis får en att tro att man är en blå apelsin också
Haha bra jobbat. Det är från någon film tror jag när någon tror han är en gyllene gud och hoppar ut från taket ner i en pool.
Legenden var att man skalade sig som en apelsin i sitt drogrus
Citera
2024-08-12, 21:51
Medlem
Citat:

Tyvärr har jag genom mitt arbete också fått ta del utav diverse misslyckade svampexperiment... senast en ung man som nu behöver en levertransplantation...
Fjanta inte omkring med saker som ni inte kan hantera.
Citera
2024-08-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Tyvärr har jag genom mitt arbete också fått ta del utav diverse misslyckade svampexperiment... senast en ung man som nu behöver en levertransplantation...
Fjanta inte omkring med saker som ni inte kan hantera.
Låt mig gissa, han förväxlade toppslätskivling med en spindling?
Citera
2024-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
I texten finns också vad han kallar en klassisk råttan i pizzan-historia om att personer som har tagit LSD har trott att de kan flyga och därför kastat sig från fönster eller broar.
– Den historien har valsat runt i så många versioner i tabloider i olika delar av världen men det är liksom aldrig någon identifierbar person som beskrivs.

https://polistidningen.se/2024/05/la...far-underkant/
Citera
2024-08-12, 22:46
Medlem
Bahaha! Men så oärligt och ovetenskapligt då.

Spelar ingen roll hur borta man blir av en tripp, de där spontant idiotiska sakerna gör man helt enkelt inte. I allt det dunkla är hjärnan ändå superfokuserad på sitt tycker jag.

Som när jag trodde jag såg nätet/spiralen av hela kosmos uppbyggnad målas upp för mig, i en upprepande struktur som först tycktes obehagligt maskinell och programmerad, men som så småningom tvingade mig att bemöta faktumet att tid inte enbart kan vara linjärt - så all historia/utveckling (inom främst mänskligheten) verkade sammankopplad på så sätt att den större strukturen skapar alternativa kopior av diverese egenskaper/förutsättningar, som av impulser breder ut sig kors och tvärs. (Olika dimensioner, I guess?)

Vi snackar åtta gram här, betydligt mer än min hjärna nog pallar egentligen. Men hade knappast viljan till något annat än att bara sitta helt häpen för mig själv, och försöka förstå dessa visualiseringar som jag kände uppenbart kom från något yttre snarare än mitt egna psyke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in