• 1
  • 2
2024-08-13, 16:12
Medlem
Smekarn87s avatar
Hur upplever ni scrum som arbetssätt. Anser ni att det är ett sätt som skyddar er från extern distraktion. Hade ni helre jobbat vattenfall eller någon annan metod som inte är canban. Anser ni att ni förstår poängen med att rösta exempelvis med scrum poker där en poäng är att inte på förhand röja sin uppskattning av omfånget på ett projekt? Är den agila principen stressande där syftet med en userstory är det vägledande framför en serie kriterier för uppfyllnad.
Citera
2024-08-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Hur upplever ni scrum som arbetssätt. Anser ni att det är ett sätt som skyddar er från extern distraktion. Hade ni helre jobbat vattenfall eller någon annan metod som inte är canban. Anser ni att ni förstår poängen med att rösta exempelvis med scrum poker där en poäng är att inte på förhand röja sin uppskattning av omfånget på ett projekt? Är den agila principen stressande där syftet med en userstory är det vägledande framför en serie kriterier för uppfyllnad.

Det låter lite som att du missförstått det har med scum och agila metoder rätt fundamentalt. Det är i rigida processer man låses in i arbetssätt trots att de kanske inte funkar och sen på sin höjd duttar lite för att patcha en i grunden trasig process.

Canban är för övrigt papperslappar som man flyttar på en tavla och de kan användas i så väl vattenfall som agila processer.
Citera
2024-08-13, 17:15
Medlem
Citat:

Av ren nyfikenhet, hur upplever du Scrum som arbetssätt?

Vad är det som skiljer Scrum och vattenfall enligt dig?

Poker planning har en annan poäng än den jag upplever att du har uppfattat och det är att som team prata om och skapa samsyn kring storlek på på olika items i backloggen. Anledningen till att man inte i förväg vill visa vad den egna uppfattningen om hur stort ett item är för att inte påverka de andra så att dom bara väljer samma som någon annan. Man vill helt enkelt att teamet skall ges en chans att reda ut omfånget av det aktuella itemet genom de samtalen som uppstår om det visar sig att någon tycker att ett item är en storlek 5 och någon annan att det är storlek 20. Varför skiljer deras uppfatning av storlek, och vad är det som gör att man tror det ena eller det andra osv. Man vill alltså skapa samsyn och transparans genom samtal.

Jag undrar även vad du menar med den sista meningen då ingen av de 12 agila principerna handlar om userstorys?

Ha en fin dag
Citera
2024-08-13, 17:32
Medlem
För att ge ett bra svar på dina frågor behöver man nog ha jobbat med båe Scrum och Vattenfall (och gärna med någon annan metod också). Hur många här har det?

Efter många projekt på många företag med många olika Scrum-masters har jag också lärt mig att Scrum kan betyda nästan vad som helst. Det är så himla stor variation mellan hur man använder verktyget.

Som sammanfattning tycker jag ändå att det är bättre att använda nästan vilken metod som helst hellre än att inte använda någon metod alls. Och så finns det en sak som många ofta glömmer: En metod, hur bra den än må vara, kommer inte ge något bra resultat om den inte också gör att folk trivs på jobbet. Om man inte förstår vad det man gör syftar till, om man inte vet vad målet med projektet är, om man inte ges möjlighet att nå målet, då är ingen metod bra nog.
Citera
2024-08-13, 18:40
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Varför är frågan riktad just till tjejer??
Citera
2024-08-13, 19:54
Medlem
Varför gör du skillnad på tjejer och killar som arbetar i scrum??
Citera
2024-08-13, 20:51
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Jag gissar att Ts har en poäng med sin fråga då killar och tjejer är olika och därför beter sig olika, så även men den här typen av verktyg.

Det är ju alltid skillnader mellan könen.

Man kan ju inte endast hävda kön när det passar.
Senast redigerad av Sinnersten 2024-08-13 kl. 20:53.
Citera
2024-08-13, 22:41
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Frågan härstammar ut en observation om att jag tycker kvinnornuteslutande verkar stressas av agila arbetssätt och scrum. Jag har aldrig sett en manlig kollega reagera negativt på det.
Citera
2024-08-14, 13:14
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Frågan härstammar ut en observation om att jag tycker kvinnornuteslutande verkar stressas av agila arbetssätt och scrum. Jag har aldrig sett en manlig kollega reagera negativt på det.
Jag har rakt motsatt erfarenhet från de gånger jag haft "turen" att jobba scrumdrivna projekt.
Kvinnor och feminina män verkar ha lättre för att spela teater och hålla god min på standups, retrospects, poker, parprogrammering och andra aktiviteter som mer målinriktade starka män har svårare för.
Citera
2024-09-29, 15:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Kvinnor stressas lättare än män. Har inget med scrum att göra.
Citera
2024-09-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Jag har rakt motsatt erfarenhet från de gånger jag haft "turen" att jobba scrumdrivna projekt.
Kvinnor och feminina män verkar ha lättre för att spela teater och hålla god min på standups, retrospects, poker, parprogrammering och andra aktiviteter som mer målinriktade starka män har svårare för.
Bättre på att vara falska, men knappast bättre på att leverera i slutändan. Även högre risk för skvaller och hönsgård.
Citera
2024-09-29, 23:28
Medlem
Citat:

I stora grupparbeten/teamwork som inte följer en formaliserad agil metod, finns inte samma fenomen där?

Ett parallellfall: I skolvärlden har jag sett att i stora grupparbeten där det bara finns en ensam kvinna tenderar hon att få ta rollen som "sekreterare", rapportförfattare, ordningskvinna eller administratör och får därmed inte chansen att jobba med den faktiska tekniska utvecklingen. Både kvinnor och män kan ta rollen som projektledare, där finns inga tydliga könsroller där.

Skillnaderna har knappast att göra med olika stressnivåer, utan med att många killar har praktisk erfarenhet av teknik och datorer under uppväxten, medan tjejer kanske har valt en teknisk utbildning för att de är duktiga på teori, matematik och skrivande. Konflikter uppstår när vissa i gruppen har höga ambitionsnivåer och andra låga, fastän lärarna betygssätter vars och ens invidividuella bidrag. Det spelar ingen roll om det är en kvinna eller man som har hög ambitionsnivå, båda kan bli arga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in