Citat:
Ursprungligen postat av
Smekarn87
Frågan härstammar ut en observation om att jag tycker kvinnornuteslutande verkar stressas av agila arbetssätt och scrum. Jag har aldrig sett en manlig kollega reagera negativt på det.
I stora grupparbeten/teamwork som inte följer en formaliserad agil metod, finns inte samma fenomen där?
Ett parallellfall: I skolvärlden har jag sett att i stora grupparbeten där det bara finns en ensam kvinna tenderar hon att få ta rollen som "sekreterare", rapportförfattare, ordningskvinna eller administratör och får därmed inte chansen att jobba med den faktiska tekniska utvecklingen. Både kvinnor och män kan ta rollen som projektledare, där finns inga tydliga könsroller där.
Skillnaderna har knappast att göra med olika stressnivåer, utan med att många killar har praktisk erfarenhet av teknik och datorer under uppväxten, medan tjejer kanske har valt en teknisk utbildning för att de är duktiga på teori, matematik och skrivande. Konflikter uppstår när vissa i gruppen har höga ambitionsnivåer och andra låga, fastän lärarna betygssätter vars och ens invidividuella bidrag. Det spelar ingen roll om det är en kvinna eller man som har hög ambitionsnivå, båda kan bli arga.