Inledande tankar
Sittande vid datorn i väntan på att hösten ska starta började jag fundera på varför jag inte verkar bry mig om någonting, inte ens politik som är en samhällsplikt.
Folket styr demokratin. Det är ett faktum jag ska vara glad över, men jag inte tycks kunna fokusera på. Jag kan knappt navigera i mitt liv... Ovanpå det ska jag göra min plikt, navigera i politiken och rösta för politiker med min en på tiomiljoner kraft.
Maktlöshet leder till hopplöshet. Blir lurad att rösta på något parti som köper röster med stereotyper, identiteter, plattityder och lögner. Jag bryr mig inte särskilt mycket. Är detta demokratins vision? Jag tror inte John Stuart Mill tänkte att det skulle bli såhär.
Snart är jag gammal nog att få skulden för att samhället ser ut som det gör. Jag har inte gjort tillräckligt. Snart vill folk ta ifrån mig rösträtten och sätta mig i skamvrån. Detta gör mig inte mer motiverad att göra något, snarare gör det att jag vill isolera mig. Idag bryr jag mig inte om politik, det är resultatet. Röstar emot folk som är dumma. Deras fiende är min vän. Absolut kaos, delvis mitt fel.
Statistik & förslag på frågor att diskutera
Finns det något som kan stoppa den positiva feedbackloop där vi får färre politiker och mer kritik om politiker?
Känner ni till några verksamma eller projekt som vill motverka trenden?
Sittande vid datorn i väntan på att hösten ska starta började jag fundera på varför jag inte verkar bry mig om någonting, inte ens politik som är en samhällsplikt.
Folket styr demokratin. Det är ett faktum jag ska vara glad över, men jag inte tycks kunna fokusera på. Jag kan knappt navigera i mitt liv... Ovanpå det ska jag göra min plikt, navigera i politiken och rösta för politiker med min en på tiomiljoner kraft.
Maktlöshet leder till hopplöshet. Blir lurad att rösta på något parti som köper röster med stereotyper, identiteter, plattityder och lögner. Jag bryr mig inte särskilt mycket. Är detta demokratins vision? Jag tror inte John Stuart Mill tänkte att det skulle bli såhär.
Citat:
Naturligtvis hade Mill andra tankar när han påstod att demokratin var det bästa statsformen. Det var länge sedan någon uppmuntrade mig att tänka på moral, politik och statsskicket. Jag hör oftare att politik är slöseri med tid. Jag önskade att jag gick och röstade för välviljan, men senaste gångerna har jag röstat med hat.
But he does think that [represantative democracy] is the best form of government for societies with sufficient resources, security, and culture of self-reliance. In particular, Mill thinks that representative democracy is best, when it is best, because it best satisfies two criteria of all good government: (1) that government is good insofar as it promotes the common good, where this is conceived of as promoting the moral, intellectual, and active traits of its citizens, and (2) that government is good insofar as it makes effective use of institutions and the resources of its citizens to promote the common good ([Considerations on Representative Government] 390, 392). (Mill's Moral and Political Philosophy, Standford Encyclopedia of Philosophy, kap. 4)
Snart är jag gammal nog att få skulden för att samhället ser ut som det gör. Jag har inte gjort tillräckligt. Snart vill folk ta ifrån mig rösträtten och sätta mig i skamvrån. Detta gör mig inte mer motiverad att göra något, snarare gör det att jag vill isolera mig. Idag bryr jag mig inte om politik, det är resultatet. Röstar emot folk som är dumma. Deras fiende är min vän. Absolut kaos, delvis mitt fel.
Statistik & förslag på frågor att diskutera
Citat:
Intresset för politik minskar bland unga mellan 15 och 24 år, från 50 procent 2018 till 38 procent 2023. Till exempel minskar antalet personer som kallar sig antirasist, feminist och miljövän visar intervjuer med 15 000 svenska unga. (svt)
Citat:
Mer än varannan ung person har en bristande tilltro till politiker, där 56 procent anser helt eller delvis att politiker inte klarar av att lösa problemen i Sverige.(svt)
Citat:
Många upplever omvärlden som orolig och trygghet blir därför viktigare, där nära och kära prioriteras. Kompisar är allra viktigast och sex av tio uppfattar livet som rikt på vänner. Tre av fyra upplever också att de står ganska nära, eller väldigt nära, sina föräldrar.
– Man ser familjen mer som en trygghetsgarant än att samhället ska vara det. (svt)
– Man ser familjen mer som en trygghetsgarant än att samhället ska vara det. (svt)
Citat:
Blir fler unga rasistiska konservativa miljöhatare som hellre förlitar sig på kompisarna än politiker och demokratin? Vad kan vara orsaken? Håller ni med majoriteten av de 15000 intervjuade att man inte kan lita på politiker?
Även om de flesta anser att demokrati är det bästa statsskicket så ökar antalet unga som inte gör det. Bland killar är det 19 procent medan bland tjejer är det sju procent. Ulrik Hoffman menar att det är en liten men växande grupp – bland killar kan det dels handla om var de står politiskt. (svt)
Citat:
Andelen av befolkningen som är medlem i ett politiskt parti har minskat sedan 1980-talet. Även andelen som deltar aktivt i ett politiskt partis verksamhet har minskat. Intresset för att delta i politiska diskussioner har däremot ökat, framför allt bland kvinnor.(scb)
Citat:
Frågor om politiskt intresse ställdes senast i undersökningen år 2014–15. Då var 5 procent av befolkningen i åldern 16–84 år medlemmar i något politiskt parti. Det motsvarar ungefär 400 000 personer. Högst andel partimedlemmar uppmättes åren 1984–85, då 15 procent uppgav att de var medlemmar i ett politiskt parti. (scb)
Citat:
Har politiker mobbats till att lämna partier eller har politikerna lämnat och mobbingen startat efteråt?
I undersökningen får de som intervjuas ta ställning till fyra påståenden och välja det som de tycker bäst beskriver hur de brukar göra i samtal som handlar om politik. År 2014–15 uppgav 40 procent att de för det mesta deltar i diskussioner och säger sin åsikt när samtal kommer in på politik. Det är en ökning sedan 1980–81, då motsvarande andel var 35 procent. Utvecklingen sedan början av 1980-talet har inte utgjorts av en stadigt ökande andel, utan har varierat något över tid. (scb)
Finns det något som kan stoppa den positiva feedbackloop där vi får färre politiker och mer kritik om politiker?
Känner ni till några verksamma eller projekt som vill motverka trenden?