Under parlamentarismen ser makteliten till att forma vad som är normalt att tycka utifrån sina intressen. Så även om det formellt råder fria val är allt kontrollerat indirekt. Att folk skulle "byta ut eliten" eller motsvarande finns inte, eftersom det hade förutsatt att människor i gemen är kapabla att gå emot starka sociala normer och hämta information från alternativa källor. De enda som egentligen kan byta ut eliten är en annan elit, med stöd från delar av folket. Vi behöver blicka i backspegeln på statskuppen 1809 för att förstå villkoren för maktskifte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Jag ogillar parlamentarisk demokrati eftersom det egentligen bara är en förtäckt demokratur. Vi röstar på en person och sedan gör hen som hen vill i fyra år och sedan röstar vi på en ny person som också skiter i oss dagen efter valet och så håller det på så. Det är ett oseriöst system som öppnar upp för korruption och egennytta. Då är renodlad diktatur faktiskt ärligare, typ ”nu bestämmer jag och om du tycker annorlunda så blir du skjuten”. Då vet man vad som gäller. Parlamentarisk demokrati är mer ”rösta på mig så får du mer bidrag och mindre skatt” och så gör man det och dagen efter valet så beslutar fanskapet om att min epost ska övervakas och någon skattelättnad blir det inte tal om.
Parlamentarisk demokrati är bluff satt i system.
Du är något på spåren bortsett från att det är partival i Sverige som är det viktiga och inte personval.
Den förljugenhet i politiken du beskriver är en konsekvens av hur allt underordnas marknadslogik i ett liberalt och amerikaniserat samhälle. Politiken reduceras till PR-kampanjer och plattityder för att manövrera inför media och väljarna. Nästa val är det ingen som minns eftersom befolkningen passiviseras i en liberal demokrati. Huvudmålet är att folk skall ägna sig åt skattebetalning, konsumtion och underhållning - inte politik. Det är inte så stora skillnader på de politiska partierna och McDonalds när det gäller att sälja in sitt budskap till massmänniskan, och man influerar henne på samma ytliga nivå. Man kan se partierna som varumärken som riktar in sig på olika befolkningssegment liknande företags marknadsföring. Partierna är särintressen som inte kan företräda folket som helhet.
Det hade behövts en annan form av ledare där banden mellan styrande och styrda är tätare. Detta band har försvagats med globaliseringen, där politiker bor ena dagen i Stockholm, nästa dag i Brüssel och tredje dagen i Genéve. En nationellt förankrad elit som har sina intressen kopplade till Sverige är det enda som kan motverka gapet. Borgerliga kosmopoliter och urbana karriärister inom media, politik och näringsliv kan inte företräda svenskarna.