• 1
  • 2
2024-08-14, 22:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Efter att ha kikat på mångkamp en i OS, och blivit lite inspirerad, så fick jag den vansinniga iden om att se vem som bäst behärskar olika spelmekaniker.

Den här tanken dök upp alldeles nyss, och är inte genomtänkt på någon punkt alls.

Vad finns det egentligen för olika mekaniker, och vilka är dom mest kända spelen inom dessa (således inga obskyra spel)

Just i skrivande stund finns det inte så många ideer.
Kanske sitter ni på några ?
Citera
2024-08-14, 23:10
Moderator
vhes avatar
Kul fråga. Det beror ju i mångt och mycket på vad man definierar som en mekanik. Känns som att mekanik och genre flyter ihop, lite granna.

Nu är jag lätt onykter, men på rak arm:

Worker placement - Agricola
Auktion - Ra
Sticktagning - Die Crew
Deck building (kortsiktig) - Dominion
Deck building (långsiktig) - Magic the Gathering
Geometriska pussel - Blokus
Push your luck - Las Vegas
Sammarbete med. ledtrådsgivning - Hanabi
Bluff - Bluff (!)
Tärningsslag - Clever-spelen, vad fan de nu heter... Ganz Schön Clever? Yatzy, lol.
Truppförflyttning/krigsstrategi - Allt från Avalon, oändligt antal krigsspel
Skitsnack - Warewolf (Nej, inte rollspelet. Eller jo, rollspelet också när jag tänker efter;)
Kreativitet (ritande) - Pictionary
Kreativitet (ordjonglerande) - Rappakalja
Quiz - Trivial Persuit
Ordassociation - Codenames
Bildassociation - Nä.. kommer inte ihåg, det där där man spelar ett spöke som skall hjälpa medium hitta ens mördare?
Spelplansbyggande - Drakborgen
Tile Placement - Kingdoms
Trams - Munchkin, och allt annat från Steve Jackson (OK, det kanske inte är en spelmekanik dårå;)
Karaktärutveckling - Talisman (finns betydligt bättre så klart, men kommer inte på något namn nu)

Kategorier jag inte kan komma på något bra exempel på spel:
Dungeon Crawling
Motorik (alltså att faktiskt fysiskt lyckas kasta/snäppa/pilla saker rätt)
Charader
Sång

Du är välkommen att diskvalificera det du inte tycker faller in under begreppet mekanik :-)
Citera
2024-08-14, 23:15
Medlem
fjollciggs avatar
Mekaniker vete tusan, men Schack handlar väl om strategiskt finlir (tänka) medan segern i Monopol knips medelst idogt slöseri (handla). Sen har vi spel där du enbart når framgång med hjälp av tärningens gunst, som Fia med knuff. Sanslöst jävla tråkigt, men skulle kanske funka som utslagsgren?

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Dungeon Crawling
Charader
Sång

Plockepinn eller Klossmajor? Inga ”brädspel” iofs. Räknas Musfällan?
Senast redigerad av fjollcigg 2024-08-14 kl. 23:22. Anledning: Citat
Citera
2024-08-15, 01:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Kul fråga. Det beror ju i mångt och mycket på vad man definierar som en mekanik. Känns som att mekanik och genre flyter ihop, lite granna.

Auktion - Ra
Sticktagning - Die Crew
Bluff - Bluff (!)
Tärningsslag - Clever-spelen, vad fan de nu heter... Ganz Schön Clever? Yatzy, lol.
Skitsnack - Warewolf (Nej, inte rollspelet. Eller jo, rollspelet också när jag tänker efter;)
Quiz - Trivial Persuit
Bildassociation - Nä.. kommer inte ihåg, det där där man spelar ett spöke som skall hjälpa medium hitta ens mördare?
Trams - Munchkin, och allt annat från Steve Jackson (OK, det kanske inte är en spelmekanik dårå;)
Karaktärutveckling - Talisman (finns betydligt bättre så klart, men kommer inte på något namn nu)

Dungeon Crawling
Charader
Sång

Du är välkommen att diskvalificera det du inte tycker faller in under begreppet mekanik :-)
Jag ser att du redan tänkt långt längre än mig.

Jo, det var väl något åt det hållet jag hade tänkt.
Sedan gäller det bara att tänka ut vilka mekaniker/genrer man vill ha med, och sedan utse spel utifrån det.

Kanske inte så "bara" när man tänker efter.

Kul fråga tyckte även jag, får grunna vidare i morgon.
Citera
2024-08-15, 07:22
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Plockepinn eller Klossmajor? Inga ”brädspel” iofs. Räknas Musfällan?

Klossmajor har jag ingen koll på, de övriga två tycker jag "räknas". Brädspel är ändå en rätt bred term, och brukar inkludera även spel som inte nödvändigtvis har ett fysiskt bräde. T.ex. brukar ju rena kortspel inkluderas - jag tog med Die Crew och Munchkin som exempel.
Citera
2024-08-15, 07:33
Moderator
vhes avatar
Kan väl f.ö. också addera enginge building, alltså där man skall bygga upp någon form av "motor" som genererar resurser för att vidare förbättra sig själv.

It's a Wonderful World och Gizmos har väl rätt mycket den mekaniken.

Ofta blir väl Deck Building lite av ett specialfall av denna mekanik.

Även förhandling kan väl tas med som en egen mekanik. Ur-exemplet torde vara Diplomacy.
Citera
2024-08-15, 12:30
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Klossmajor har jag ingen koll på, de övriga två tycker jag "räknas". Brädspel är ändå en rätt bred term, och brukar inkludera även spel som inte nödvändigtvis har ett fysiskt bräde. T.ex. brukar ju rena kortspel inkluderas - jag tog med Die Crew och Munchkin som exempel.

Blandar du inte ihop brädspel och sällskapsspel nu? Själva usp:en med ett brädspel är väl att man flyttar pjäser på just ett bräde? Munchkin är för mig ett kortspel, precis som Uno. Jag är dock ingen storspelare och är beredd att (motvilligt) vika mig om fler skriver under på denna generösa inkludering.

I övrigt gillar jag dock din lista som innehåller många värdiga ”grenar” till TS mångkamp. Trivial Pursuit känns som ett måste, men framförallt gillar jag kategorin ”spelplansbygge” där vi även har Spökslottet och Disneyland, fast Drakborgen är ju mer ikonisk för genren.

Hur skulle du klassa Labyrint?
Citera
2024-08-15, 12:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Kan väl f.ö. också addera enginge building, alltså där man skall bygga upp någon form av "motor" som genererar resurser för att vidare förbättra sig själv.

It's a Wonderful World och Gizmos har väl rätt mycket den mekaniken.

Ofta blir väl Deck Building lite av ett specialfall av denna mekanik.

Även förhandling kan väl tas med som en egen mekanik. Ur-exemplet torde vara Diplomacy.
Hmm, ju mer jag tänker, ju mer komplext blir det.

Kanske ska men ge katten i att analysera sönder frågan, och bara välja ut ett antal spel med lite olika funktioner.

Kanske någon tanke tanke i rätt riktning.

Carcassonne. (Brickläggning)
Ganz schön clever (1) (Tärning)
Chinatown (förhandling)
Blokus. (Pussel)
Power grid (såklart) (industriekonomi)
Ave Caesar. (Racing)

Ett problem är att ingen känner till alla spel, så det är svårare än jag trodde att få till en allmän mångkampsmall.
Nåväl, man kan göra sin egen lilla mångkamp med sitt spelgäng, och spela utvalda spel i en serie under året, och få fram årets mästare, och sedan upprepa serien så länge man vill.
Citera
2024-08-15, 18:32
Moderator
vhes avatar
Citat:
Blandar du inte ihop brädspel och sällskapsspel nu? Själva usp:en med ett brädspel är väl att man flyttar pjäser på just ett bräde? Munchkin är för mig ett kortspel, precis som Uno. Jag är dock ingen storspelare och är beredd att (motvilligt) vika mig om fler skriver under på denna generösa inkludering.

Ptja. Jag gör en kanske en direktöversättning av engelskans Boardgame, och där tycker jag nog att det har växt till att innefatta även den typ av spel jag nämnde. Det handlar mer om kulturen/aktiviteten än exakt utformning på de ingående fysiska komponenterna. Kika på t.ex. BoardGameGeek så kommer du hitta mycket utan bräden - garanterat alla spel jag räknade upp, trots webbsidans namn.

I just den här tråden får väl Herr.Dittling vara domare dock, då det är hans mångkamp det rör sig om :-)

Citat:
I övrigt gillar jag dock din lista som innehåller många värdiga ”grenar” till TS mångkamp. Trivial Pursuit känns som ett måste, men framförallt gillar jag kategorin ”spelplansbygge” där vi även har Spökslottet och Disneyland, fast Drakborgen är ju mer ikonisk för genren.

Hur skulle du klassa Labyrint?

Labyrint? Är det det med kulan man skall guida rätt genom att vippa runt spelplanen? Det hade jag nog lagt under motorik (om vi nu påstår att det finns en sådan mekanik:-)
Citera
2024-08-15, 18:36
Medlem
Undvik spel där folk kan fuska alltför lätt som Trivial pursuit där man kan plugga svaren så att hela grundidén om att mäta den riktiga allmänbildningen förtas. Men om man inte spelar med totalt desperata skrupelfria vinnarskallar i ett avslappnat sammanhang så kan det kanske (stark betoning på kanske) gå. Men i en något så när seriös tävling så känns TP för "svajigt" för min smak, tyvärr.

Du har helt rätt i din poäng om att ingen kan alla spel och ditt eget spelgäng kan förmodligen fler än många andra. Själv kan jag inget av de nämda spelen. Jo skräddarsy enligt situation är det enda rätta och tänk på grundprincipen att undvika två spel som är för likadana.
Citera
2024-08-15, 20:08
Medlem
Citat:

Auktion - Ra
Sticktagning - Die Crew
Bluff - Bluff (!)
Quiz - Trivial Persuit

Dungeon Crawling
Charader
Sång

Engine building (utan kort) - Puerto Rico, Russian Railroads
Engine buildning (kortbaserat) - Terraforming Mars, Race for the Galaxy
Area Control - El Grande, Shogun
Deduktion - Cluedo, Alchemists
Ordspel med deduktion - Decrypto, Codenames
Programmerade drag - RoboRally, Colt Express
4X - Twilight Imperium
Ameritrash (händelselotteri) - Dead of Winter, Drakborgen, Arkham Horror
Tärningsmanipulation - Castles of Burgundy
Mancala-mekanik - Trajan, Crusaders
Citera
2024-08-15, 20:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Undvik spel där folk kan fuska alltför lätt som Trivial pursuit där man kan plugga svaren så att hela grundidén om att mäta den riktiga allmänbildningen förtas. Men om man inte spelar med totalt desperata skrupelfria vinnarskallar i ett avslappnat sammanhang så kan det kanske (stark betoning på kanske) gå. Men i en något så när seriös tävling så känns TP för "svajigt" för min smak, tyvärr.

Du har helt rätt i din poäng om att ingen kan alla spel och ditt eget spelgäng kan förmodligen fler än många andra. Själv kan jag inget av de nämda spelen. Jo skräddarsy enligt situation är det enda rätta och tänk på grundprincipen att undvika två spel som är för likadana.
Frågespel glömde jag.
Det har ju sin plats.
Måste nog säga att NE (Nationalencyklopedin) frågespel är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in