• 1
  • 2
2024-08-15, 20:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ptja. Jag gör en kanske en direktöversättning av engelskans Boardgame, och där tycker jag nog att det har växt till att innefatta även den typ av spel jag nämnde. Det handlar mer om kulturen/aktiviteten än exakt utformning på de ingående fysiska komponenterna. Kika på t.ex. BoardGameGeek så kommer du hitta mycket utan bräden - garanterat alla spel jag räknade upp, trots webbsidans namn.

I just den här tråden får väl Herr.Dittling vara domare dock, då det är hans mångkamp det rör sig om :-)

Labyrint? Är det det med kulan man skall guida rätt genom att vippa runt spelplanen? Det hade jag nog lagt under motorik (om vi nu påstår att det finns en sådan mekanik:-)
Som så ofta får saker och ting lite felaktiga namn.
Bordsspel säger en del, och det är väl egentligen ett bättre ord, men nu har brädspel fått fäste som samlingsord för analoga spel, och så får det väl bli.

Dextertygames, (motorik), en gren jag helst glömmer eftersom jag är så urusel på sådant.
Men visst skulle Labyrintspel kunna vara med.
Citera
2024-08-15, 22:55
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ptja. Jag gör en kanske en direktöversättning av engelskans Boardgame, och där tycker jag nog att det har växt till att innefatta även den typ av spel jag nämnde. Det handlar mer om kulturen/aktiviteten än exakt utformning på de ingående fysiska komponenterna. Kika på t.ex. BoardGameGeek så kommer du hitta mycket utan bräden - garanterat alla spel jag räknade upp, trots webbsidans namn.

I just den här tråden får väl Herr.Dittling vara domare dock, då det är hans mångkamp det rör sig om :-)

Spontant tänker jag att BoardgameGeek började som en brädspelssajt, men blev nåt annat med tiden? Som jämförelse kan vi ta Gamereactor vars initiala fokus var tv-spel, men som numera även recenserar film och tuttar.

Jag har också lite svårt att erkänna namnet på en webbsida som nåt slags facit i frågan, men kanske är jag bara gammal och vrång över att allting inte bara är precis så som jag tycker att det ska va

Att Herr Dittling har den avgörande rösten i sin egen tråd är jag däremot helt okej med!

Citat:
Labyrint? Är det det med kulan man skall guida rätt genom att vippa runt spelplanen? Det hade jag nog lagt under motorik (om vi nu påstår att det finns en sådan mekanik:-)

Just fan, Brio har också ett Labyrint-spel, och i det fallet känns ju motorik-facket korrekt. Men nej, jag tänkte på denna gamla pärla: https://www.webhallen.com/se/product...YaAsivEALw_wcB
Citera
2024-08-16, 11:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Spontant tänker jag att BoardgameGeek började som en brädspelssajt, men blev nåt annat med tiden? Som jämförelse kan vi ta Gamereactor vars initiala fokus var tv-spel, men som numera även recenserar film och tuttar.

Jag har också lite svårt att erkänna namnet på en webbsida som nåt slags facit i frågan, men kanske är jag bara gammal och vrång över att allting inte bara är precis så som jag tycker att det ska va

Att Herr Dittling har den avgörande rösten i sin egen tråd är jag däremot helt okej med!

Just fan, Brio har också ett Labyrint-spel, och i det fallet känns ju motorik-facket korrekt. Men nej, jag tänkte på denna gamla pärla: https://www.webhallen.com/se/product...YaAsivEALw_wcB
Hehe, gamla fina Amazing Labyrint, som numera bara verkar heta Labyrint, ett utmärkt spel, och varför inte under genren barnspel.

Nu när jag får bestämma, så får det vara precis som i trådrubriken, brädspel.
Som jag skrev tidigare är det kanske inte det bästa ordet, men det får ses som vedertaget

Om någon vill dryfta frågan om ordet brädspel, så får vederbörande starta en egen tråd.
Citera
2024-09-09, 23:06
Medlem
goseigens avatar
Vinnarhålet - många spel med flera spelare.

I spel som EiA kan det ofta vara bättre att vara tvåa.

https://boardgamegeek.com/boardgame/254/empires-in-arms

De fungerar ofta så att man ska nå ett målsnöre, och den som ligger först kommer att få alla andra på sig. Därför kan det vara bättre att ligga strax bakom.

EiA är asymmetriskt, där Frankrike, UK och Ryssland bäst klarar av att leda, men Preussen, Spanien, Turkiet och Österrike förmodligen blir slaktade om de leder.

Man kan spela Sverige också, och de är i en ännu sämre position. Ta ledningen kan man göra, men med tiden kommer Wellington till Göteborg och Kutuzov till Finland. Det enda sättet att vinna är genom att smyga och lägga in en superspurt.

Läsa reglerna och inga misstag - 3R och liknande pluppspel.

https://boardgamegeek.com/image/1033...he-third-reich

Som britt kan man landstiga i Bremen och blitza sig till Berlin. Som tysk måste man därför försvara kusten och Berlin, eller förlora 1939.

Läsning - spel som go.

Kan du läsa ut en sekvens som är över 20 drag är du en bra spelare. Du kan slå de flesta genom att titta på olika situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in