Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-15, 13:46
Avstängd
Ibland ser man tillverkare av VST-pluggar göra ett argument av att pluggen skapar ett "warn analog "sound".

Jag vet inte riktigt vad fan de menar med det men gud ska veta att jag nån gång har gått på det.

(Jag räknade ut att mina pluggar, min studio, skulle kosta mig c:a 50.000 i återanskaffning och utan rabatter.)

Kommer det "analoga" förvinna när gamla stötar som jag dör ut (för min personliga del dröjer det inte så jävla länge) eller duger ett digitalt, digitalt ljud lika bra, för yngre generationer?

Eller är det så att "analogt# digitalt ljud objektivt sett är bättre.

(Det här kan kanske lika gärna handla om filosofi eller psykologi men jag lade den under "musik" i alla fall.)
Citera
2024-08-15, 14:15
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Digitalt ljud i 24/96 är med råge mer än vad det mänskliga örat förmår registrera och hjärnan behandla. Att "analogt" skulle vara bättre i någon mening är alltså ett gammalt tramsigt kommersiellt argument.
Citera
2024-08-15, 14:35
Medlem
Bluetooth-högtalar-pluginet. För det där extra skrikiga ljudet utan bas.
För dig tillbaka till ungdomens dagar då man satt i grupp och chattade med varann på Snapchat.
Citera
2024-08-15, 15:15
Medlem
FM-sändar-pluginet. För dig som vill ha extra brus och överhörning från kanalen bredvid
Känn vinden i håret från den nedvevade rutan, och varma luften från den okonditionerade luftanläggningen. Minns doften av blyhaltig bensin och rapsbaggar i kupén som fladdrar runt i röken från morsans gula Blend.
Citera
2024-08-15, 15:55
Medlem
MikroskopiskBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
(Det här kan kanske lika gärna handla om filosofi eller psykologi men jag lade den under "musik" i alla fall.)
Det handlar nog om psykologi ja. Äter du dina mediciner som du ska?

Citat:
(Jag räknade ut att mina pluggar, min studio, skulle kosta mig c:a 50.000 i återanskaffning och utan rabatter.)
Så länge du inte tjänar pengar på din musik: kör audio warez. I utbildningssyfte. Nästan alla entusiaster stödjer det. Jag har själv programmerat en del audiogrejer och konsultat på "något" lite större företag som håller på med sånt här.

Citat:
Det vet man inte. Man vet inte heller hur långt ett rep är.

Jag rekommenderar att göra dig av med all utrustning du har och börja om med en billig akustisk gitarr. Fokusera på musiken och spelandet. Inte tekniken. Tekniken är skit just nu. Det är mörka tider. Mot vad som kommer komma framöver. Tror det är slöseri med tid att hålla på och "prodda" och hålla på med "pluggar" just nu.

Citat:
Ibland ser man tillverkare av VST-pluggar göra ett argument av att pluggen skapar ett "warn analog "sound".
Själv kör jag på kallt analogt ljud. Mest i alla fall. Vad är ens "sound" förresten? Ät medicinerna! Glöm inte medicinerna!
Citera
2024-08-15, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MikroskopiskBalle
Det handlar nog om psykologi ja. Äter du dina mediciner som du ska?

Så länge du inte tjänar pengar på din musik: kör audio warez. I utbildningssyfte. Nästan alla entusiaster stödjer det. Jag har själv programmerat en del audiogrejer och konsultat på "något" lite större företag som håller på med sånt här.

Det vet man inte. Man vet inte heller hur långt ett rep är.

Jag rekommenderar att göra dig av med all utrustning du har och börja om med en billig akustisk gitarr. Fokusera på musiken och spelandet. Inte tekniken. Tekniken är skit just nu. Det är mörka tider. Mot vad som kommer komma framöver. Tror det är slöseri med tid att hålla på och "prodda" och hålla på med "pluggar" just nu.

Själv kör jag på kallt analogt ljud. Mest i alla fall. Vad är ens "sound" förresten? Ät medicinerna! Glöm inte medicinerna!
jag tar medicinerna. De enda mediciner jag är ordinerad är hjärtmediciner, f.ö.

Men tack. Det är alltså nys med "analogt" digitalt ljud, utan det kokar ner till en bedömningsfråga.

Tråden kan låsas.
Citera
2024-08-15, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Digitalt ljud i 24/96 är med råge mer än vad det mänskliga örat förmår registrera och hjärnan behandla. Att "analogt" skulle vara bättre i någon mening är alltså ett gammalt tramsigt kommersiellt argument.
Ja jag börjar också misstänka att du har rätt.

Jag kör ibland helt digitalt rakt igenom mina produktioner och folk brukar aldrig klaga på att det låter för "digitalt".

EDIT. Och det spelar ingen roll om jaag använder min gamla rullbandare och mixerbord och andra aktersnurror.

Det blir inga klagomål på det heller som säger att det låter för "analogt".
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-15 kl. 16:49.
Citera
2024-08-15, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Bluetooth-högtalar-pluginet. För det där extra skrikiga ljudet utan bas.
För dig tillbaka till ungdomens dagar då man satt i grupp och chattade med varann på Snapchat.
EXAKT!
Citera
2024-08-15, 19:11
Medlem
Citat:

Jag vet inte riktigt vad fan de menar med det men gud ska veta att jag nån gång har gått på det.

Kommer det "analoga" förvinna när gamla stötar som jag dör ut (för min personliga del dröjer det inte så jävla länge) eller duger ett digitalt, digitalt ljud lika bra, för yngre generationer?

Jag har svårt med vissa ljud som jag anser är för digitala. Jag har väldigt svårt med gitarrförstärkaren Boss Katana (åtminstone grundinställningarna). Men är det digitalheten själv som jag stör mig på eller hur det görs? Jag tror det går att göra digitalljud av en typ som tilltalar mig. Jag tycker mycket om vissa inställningar i Roland Microcube t.ex som också är en modeling amp.
Citera
2024-08-15, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Jag har svårt med vissa ljud som jag anser är för digitala. Jag har väldigt svårt med gitarrförstärkaren Boss Katana (åtminstone grundinställningarna). Men är det digitalheten själv som jag stör mig på eller hur det görs? Jag tror det går att göra digitalljud av en typ som tilltalar mig. Jag tycker mycket om vissa inställningar i Roland Microcube t.ex som också är en modeling amp.
Ja då tycker du ungefär som jag.
Citera
2024-08-15, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
FM-sändar-pluginet. För dig som vill ha extra brus och överhörning från kanalen bredvid
Känn vinden i håret från den nedvevade rutan, och varma luften från den okonditionerade luftanläggningen. Minns doften av blyhaltig bensin och rapsbaggar i kupén som fladdrar runt i röken från morsans gula Blend.
Hahaha jaaaaaaa
Citera
2024-08-16, 10:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Analoga medier förvränger alltid signalen i någon omfattning. Kassettband och LP-skivor tillför till exempel en viss mängd brus till musiken. Svaj är ett annat problem som beror på ojämn hastighet hos skivtallriken eller bandet. Rent objektivt så är ju detta en försämring. Subjektivt kanske det kan upplevas som "värme" eller att det på nåt sätt ger musiken "karaktär", vad vet jag.

Ljudet från rörförstärkare brukar också beskrivas i termer som varmt eller mjukt. Det som skapar den upplevda "värmen" är jämna övertoner som uppstår i förstärkaren. Det är alltså distorsion som inte finns i musiken från början. Och tycker man att det är ett bättre ljud, då är det väl så. Var och en är fri att tycka som den vill men man bör vara medveten om att det de facto är en förändring av ljudet, det låter alltså inte som det var tänkt från början i studion.

Om pålagda effekter i form av brus, knaster och svaj har någon framtid vet jag inte, men kan väl tänka mig att de kan ha sin plats om man vill att ett inspelning ska låta gammal. Ungefär som när man lägger på VHS-störningar på en annars perfekt video. Edit: Eller som när man förstör vitbalansen i en film för att det antingen ska se kallt och lite läskigt ut eller för att publiken är van vid att allt ska e lite brunt ut om det utspelar sig i vilda västern.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-08-16 kl. 10:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in