Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-15, 20:41
Medlem
Jag har börjat gymma efter att mest ha tränat kondition tidigare. Nu har jag kört 4 veckor med ett snitt på 5 pass i veckan.
Har tidigare kört med PT så jag har koll på övningarna.
Nu till frågan. Den muskel som vuxit absolut mest (visuellt iaf) sitter precis ovan för nyckelbenet närmast halsen. Den löper typ från nyckelbenets start, sen längs med halsen bak mot det som jag tror kallas trapezius. Hur ska jag göra för att den inte ska belastas men samtidigt träna bröst och armar?

Gissa inte!
Citera
2024-08-15, 20:45
Medlem
det är nog inbillning. ingen muskel växer närmvärt på bara 4 veckor, och inte oproportionerligt.
Citera
2024-08-15, 21:01
Sluta glo på dig själv i spegeln och träna på istället. Det kommer jämna ut sig, hur det sen ser ut avgörs mest av dina anlag.
Citera
2024-08-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
det är nog inbillning. ingen muskel växer närmvärt på bara 4 veckor, och inte oproportionerligt.

Nej du, det är inte inbillning och med ”oproportionerligt” menas i relation till omkringliggande muskler. Denna muskel har fått jobba mer helt enkelt.
Citera
2024-08-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem.Nr1
Nej du, det är inte inbillning och med ”oproportionerligt” menas i relation till omkringliggande muskler. Denna muskel har fått jobba mer helt enkelt.

grattis då har du iaf fått en muskel att växa på 4 veckor.

återkom om 4 år så får vi se om övriga muskler kommit ikapp.
Citera
2024-08-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Sluta glo på dig själv i spegeln och träna på istället. Det kommer jämna ut sig, hur det sen ser ut avgörs mest av dina anlag.

Haha, alltså jag tränar styrka i förebyggande ålders-syfte (är 50 år), inte för att flexa på stranden.
Citera
2024-08-15, 21:04
Medlem
Sn0o0oZs avatar
om du kör tunga shrugs, typ 4x4 eller liknande kommer nyckelbenet att minska i storlek.
Citera
2024-08-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
om du kör tunga shrugs, typ 4x4 eller liknande kommer nyckelbenet att minska i storlek.

Har inte kört shrugs. Cable cross för bröst och triceps pull down. Samt biceps curl med hantel.

Tränar bål och ben också med det påverkar inte detta.
Citera
2024-08-15, 21:10
Medlem
lyktstolpes avatar
Trapz
Citera
2024-08-15, 21:13
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Har inte kört shrugs. Cable cross för bröst och triceps pull down. Samt biceps curl med hantel.

Tränar bål och ben också med det påverkar inte detta.

Du borde köra tunga shrugs, typ 4x4 eller liknande. dina svullna nyckelbenet kommer att minska i storlek.
Citera
2024-08-15, 21:30
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Muskler växer inte så snabbt. Punkt. Det är troligtvis bara inflammationen.

Och om du aktiverar dina traps rätt mycket i dragövningar. Sänk vikten och lyft med rätt teknik.
Citera
2024-08-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Muskler växer inte så snabbt. Punkt. Det är troligtvis bara inflammationen.

Och om du aktiverar dina traps rätt mycket i dragövningar. Sänk vikten och lyft med rätt teknik.

Men det är väl inte traps jag pratar om eller?
Trodde trapsen gick på baksidan av nacken och övre delen av bröstryggen..
Denna muskel går från nyckelbenets fäste vid bröstbenet, längsmed där halsen möter skuldran och sedan bak mot trapsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in