Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Du menar att antingen r man med i klubben och lyder under dess lagstiftande frsamling eller s gr man ur och fr inte vara med i "samarbetet".
Man mste allts lyda det "frivilliga" samarbetet fr att vara medlem. Med andra ord r det allts en hgst tvingande hierarki dr olydnad innebr uteslutning...
Uteslutning? EU kan inte utesluta ett medlemsland, det finns ingen sdan mekanism.
Den lagstiftande frsamlingen i EU r EU-parlamentet, frhoppningsvis anvnde du din demokratiska rttighet (och skyldighet imo) att i demokratisk ordning
rsta p vilka som ska sitta dr fr Sveriges rkning.
Och nej, du kan inte rsta p
regering i Sverige, det finns ingen valsedel med texten "Rst till regering", regeringen utses av riksdagens talman och r i princip riksdagens lilla bitch. Ska regeringen ha igenom ngot mste de fresl (proponera) en lagndring men det r fortfarande riksdagen som klubbar igenom lagen. Eller inte. Regeringens jobb r att genomdriva lagen med hjlp av en stor administrativ apparat, allts en massa statliga verk.
EU funkar som ett bikameralt parlament, vilket vi hade i Sverige till 1970. Kammare 1 kunde du inte rsta till, utan det var kommuner och landsting (som du kan rsta till) som i sin tur skickade representatnter. Till kammare 2 rstade du direkt, precis som idag. Indirekt val allts.
Du har indirekt rstat p vem som sitter i EU-kommissinen ocks, de sitter p fem r och utses av Sveriges regering, som du indirekt har slppt fram genom ditt val till riksdagen. 2019 skickade dvarande regering (Stefan Lvns regering) Ylva Johansson till Bryssel p fem r. Jag tror det r dags fr en ny kommissionr i r. Ska vi sl vad om att regeringen Kristersson INTE skickar en sosse fr perioden 2024-2029?
Nsta frga r hur jvla pissdlig samhllskunskapsundervisningen i PISA-srskolan har blivit? Jag har klarat mig undan (1970-79 grundskola, 1979-83 gymnasium)