Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-08-18, 11:29
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Nu känner jag att jag gissar lite, men är det inte så att kvinnor generellt föredrar icke lag-sporter typ simning, löpning och friidrott?
Och om det stämmer, så skulle jag nog härleda till att de föredrar att tävla med sig själva, hellre än att träna mot ett motståndarlag.
Citera
2024-08-18, 17:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
De har kanske lättare att få sponsorer eftersom de är snygga i badkläder.

Hälften av befolkningen är dock kvinnor, som sannolikt går igång mer på lättklädda män...
Citera
2024-08-18, 17:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Simning, simhopp, konstsim och vattenpolo är väl lite bögiga sporter. Det finns inte tillräckligt med bögar för att fylla på i leden helt enkelt.
Killar vill hellre hålla på med lagidrotter som fotboll, hockey och annat samt kraftsporter.

Kan du utveckla lite vad du menar med att simning skulle vara en "bögig" sport? Vad är det som gör det mer "bögigt" än t ex fotboll?
Citera
2024-08-18, 17:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jag tror att du delvis kan vara inne på rätt spår. Det kan mkt väl vara så att killar känner sig obekväma att visa upp sig i tighta simkläder som smiter åt ordentligt medan tjejer inte har något problem med det.
Tittar man på tävlingsresultat så är även tjejer bättre upp till 11-12 års åldern då killar först då drar ifrån. Och killar vill inte gärna framstå som sämre än tjejer.

Andra exempel på tajta tävlingsdräkter finns inom brottning, cykel, längdskidåkning, skridsko och tyngdlyftning. Borde inte könsfördelningen vara densamma inom dessa sporter om tävlingsdräkterna var problemet?
Citera
2024-08-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Andra exempel på tajta tävlingsdräkter finns inom brottning, cykel, längdskidåkning, skridsko och tyngdlyftning. Borde inte könsfördelningen vara densamma inom dessa sporter om tävlingsdräkterna var problemet?

Jag tror som jag sa att tävlingsdräkten bara är en del av problemet. För vissa kanske den inte ens är ett problem, men kan säkert avskräcka en del killar.
Citera
2024-08-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Kan du utveckla lite vad du menar med att simning skulle vara en "bögig" sport? Vad är det som gör det mer "bögigt" än t ex fotboll?

Han tänker nog på de tighta kläderna och benrakning, vilket vissa uppfattar som "bögigt".
Citera
2024-08-18, 18:50
Medlem
Något så när moderna förebilder torde spela viss roll för mängd.
Det har inte funnits någon manlig svensk simmare att se upp till sedan Lars Frölanders VM Guld 2001.
På kvinnliga sidan har bland annat Kammerling,Alshammar och naturligtvis Sarah Sjöström dragit tjejer till simning.
Killar har inte kvinnliga förebilder,och knappast vice versa heller när vi snackar de unga år där det bestäms om det skall tävlings simmas eller ej.
Manlig svensk simsport behöver en ny Lars Frölander.
Citera
2024-08-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Något så när moderna förebilder torde spela viss roll för mängd.
Det har inte funnits någon manlig svensk simmare att se upp till sedan Lars Frölanders VM Guld 2001.
På kvinnliga sidan har bland annat Kammerling,Alshammar och naturligtvis Sarah Sjöström dragit tjejer till simning.
Killar har inte kvinnliga förebilder,och knappast vice versa heller när vi snackar de unga år där det bestäms om det skall tävlings simmas eller ej.
Manlig svensk simsport behöver en ny Lars Frölander.

Ja, här håller jag med. Utöver de anledningar jag redan fört fram kan detta absolut spela in också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in