2024-08-18, 11:07
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Tanken p inre exil (som jag fr vrigt inte visste att det hette) har mnga gnger slagit mig. Men d mste jag flytta ut till sommarstugan dr jag slipper se elndet. Just nu kan jag inte vrja mig ngonstans det kryllar av dessa invllare. Vi kan inte ens beska sjarna hromkring d de r fullproppade med muslimer i hucklen som grillar och det gapas och skriks.

Vad man n gr s mts man av detta. Vi kte p en tur sderut i somras fr att hlsa p brorsan och beska bla Liseberg och Bors djurpark. Liseberg ker jag aldrig mer till. Invandrare verallt, unga mn d givetvis som inte kunde bete sig i kerna. Gapade och knuffade varandra och ven om det var p skoj mellan de s blir det otrevligt. Horder av krringar i hucklen med barnvagnar och mnga var gravida, jag bara tnker att inom 10 r r Sverige muslimskt.

P Bors djurpark undrar jag vilka som var djuren? Muslimer verallt och samma syn som p Liseberg men skillnaden att hr var det mindre barn som var inne i barnens hagar och som jagade djur och ryckte de i svansen medan frldrarna leende tog bilder. Vid en grillplats hade de dukat lngbord och satt vl 25 pers i rad och tog upp hela stllet och varfr gapar dom precis hela tiden???

Jag vantrivs i mitt eget land och vart jag n ker r det samma sak. Det enda stllet dr jag kan glmma detta jvla elnde r vid vr stuga i skogen nra en sj. Dr spenderade vi resten av sommaren och dr lyckades man slppa det spass att det var chockartat att komma tillbaka hem sen och d blir man deprimerad ocks p kuppen.

Jag blir fr jvla frbannad fr att kunna ltsas som det regnar. Men jag r medveten om att det r inte ngot jag kan gra ngot t och det r inte bra att stndigt knna avsky och ilska. Men det r ju inte bara det hr att man knner sig som en frmling p besk i sitt eget land, man blir stndigt anklagad fr att vara rasist och att man r en priviligerad vit man. Detta trots att man r med och frsrjer dessa bidragstagare som bara sitter p rven och hvar in bidrag! Vart r tacksamheten?

Jag behver ven jobba utomlands fr att i s fall slppa en del av ilskan. Jag vill inte bidra med en enda krona till vrt samhlle nr det bara gr till invandrare, jag vill inte heller sponsra SVT. Men att flytta permanent till stugan i Vrmland och jobba i Norge som jag brjar planera r inget man gr lttvindigt nr man har hela sitt liv p en annan plats och ungarna har sin mamma i samma by som vi bor i. Drfr kommer jag f leva i detta mnga r till och d blir jag mycket mer sugen p uppror och kamp eftersom det kokar i blodet!

Absolut. Om du knner s, hll grytan kokande.
Citera
2024-08-18, 11:15
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jag tycker det r hemskt trkigt att s fort man pratar invandring och inte r ppet rasistisk s fr men den fetade skiten emot sig.

Vad eventuella barn har med att vara tolerant mot varandra har att gra frstr jag inte.
Jag har inga problem med att vrna om svensk matkultur och anamma utlndsk matkultur.
Det sg jag som en parallell kring just det hr med tolerans.

Den som responderar p mig vet sklart inte heller vart jag bor och det tnker jag inte avslja heller men han borde inse att det faktiskt finns svenskar i sk "utsatta omrden"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utsatt_omr%C3%A5de

Om man ppekar det s r man oftast per definition en muslimkramare.
Varfr?
Fr att jag inte str mig p mina hederliga muslimska grannar?
Jag tnker inte flytta frn min lgenhet. Jag har all rtt att vara dr och jag trivs.
Tolerans r ett ord som vrks fram av av de som lskar invandring, men tolerans kan inte stllas upp som ensam vrdering att handla efter. Tolerans blir en frga nr olika vrderingar/grupper/levnadsstt stlls emot varandra och toleransen kan inte vara urskiljningsls.

Fr att vara verkligt tolerant mste man ha egna vrderingar/en egen kultur man tillhr, ngot att vrdera toleransen emot. En tolerans som inebr att man tolererar en massa saker man nd inte bryr sig om r inte vrd srskilt mycket. Omvnt r tolerans mot det som hotar ens grupp/vrderingar bara ett fint ord p en sjlvutplnande galenskap.

Det r i hgsta grad relevant att frga sig vad ens tolerans innebr fr ens barn. Om man lskar sina barn.
Senast redigerad av M4gnusson 2024-08-18 kl. 11:19.
Citera
2024-08-18, 11:41
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Mycket bra svar. Srskilt det med att lyssna, vilket generellt r ngot som en majoritet av vrldens befolkning r ganska dliga p. Att lyssna behver inte heller betyda att man accepterar, utan bara att man ger en personen en stund att ostrt uttrycka sina sikter. Krver ett visst lugn/tlamod hos lyssnaren dock.

Jag tror ocks att frska stta sig in siktsmotstndarens situation och frska tnka hur den resonerar hjlper. Det blir ofta rtt s ensidigt frn bda hll, d man kommer frn helt olika utgngspunkter, s diskussionen r ddsdmd frn brjan.

Lyssnar du sjlv tycker du, eller vljer du ett snajdigt inlgg att svara p som den gamla godhetsknarkare du r?
Innan jag tror dig vill jag att du lyssnar till samtlig posthistorik av mig och andra i mnet och sedan sger ngot om den som visar att du just lyssnat.
Citera
2024-08-18, 11:42
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Tolerans r ett ord som vrks fram av av de som lskar invandring, men tolerans kan inte stllas upp som ensam vrdering att handla efter. Tolerans blir en frga nr olika vrderingar/grupper/levnadsstt stlls emot varandra och toleransen kan inte vara urskiljningsls.

Fr att vara verkligt tolerant mste man ha egna vrderingar/en egen kultur man tillhr, ngot att vrdera toleransen emot. En tolerans som inebr att man tolererar en massa saker man nd inte bryr sig om r inte vrd srskilt mycket. Omvnt r tolerans mot det som hotar ens grupp/vrderingar bara ett fint ord p en sjlvutplnande galenskap.

Det r i hgsta grad relevant att frga sig vad ens tolerans innebr fr ens barn. Om man lskar sina barn.
Mycket bra.
Citera
2024-08-18, 11:48
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Jag tycker att invandringsdebatten har sprat ur frn alla hll. De invandringsvnliga vill sa mer vatten p integrationsproblem genom fortsatta invandring och har en extremt dubbelmoral.

De invandringskritiska har tyvrr ocks ballat ur dr vissa krver allt mer extrema lsningar och mycket dlig p att kommunicera med motstndaren.

Jag har sjlv dragit mitt str till stacken genom att anvnda fula ord och allt fr grova generalliseringar. Jag vill be alla om urskt fr min krnkande kommunikation i tidigare kommentarer. Frlt mig alla som kan tagit illa upp🙏

P vilka stt kan vi frbttra debatten i dessa tider av total oro?

Vi behver inte att den Svenska debatten sprar ur som i andra lnder.

Kram till er alla!

Problemet som jag ser det r att om person1 kommer med argument som kan hrledas med fakta och statistik s kommer person2 med knsloargument och personangrepp som motargument. Det handlar om omogna individer som ej kan acceptera verkligheten fr vad den r utan mste till varje pris ptvinga andra sin upplevelse av verligheten. sikter fr alla ha, men det blir direkt pinsamt nr fakta och statistik frnekas med knslor, en sdan motdebbatr kan ej tas serist.

Ett exempel r hur debattren Henrik Jnsson beskrivits av socialdemokraterna, han pvisar bara fakta frn ppna kllor men det passar tydligen inte och d mste han som person angripas, ej hans argument. Ungefr som i sandldan p dagis
Citera
2024-08-18, 13:22
Medlem
Citat:
Jag tycker att invandringsdebatten har sprat ur frn alla hll. De invandringsvnliga vill sa mer vatten p integrationsproblem genom fortsatta invandring och har en extremt dubbelmoral.

De invandringskritiska har tyvrr ocks ballat ur dr vissa krver allt mer extrema lsningar och mycket dlig p att kommunicera med motstndaren.

Jag har sjlv dragit mitt str till stacken genom att anvnda fula ord och allt fr grova generalliseringar. Jag vill be alla om urskt fr min krnkande kommunikation i tidigare kommentarer. Frlt mig alla som kan tagit illa upp🙏

Kram till er alla!

Jag frstr inte hur du kan tro att det ska g att kommunicera med dem som vill utrota vrt folk.

Antirasisterna har hela tiden haft mjligheten att sga "ok, jag tycker inte att det r viktigt att det finns svenskar kvar i framtiden, faktiskt tycker jag att det r bttre om hela mnskligheten frvandlas till en mellanbrun massa utan etniska eller kulturella srdrag, men jag frstr att mnga tycker att det r viktigt, s vi fr vl ta hnsyn till det".

Eller ngot annat rligt ingngsstt i det hela. Om det nu ens r mjligt att hra till det lgret och samtidigt vara rlig. Hela grejen r s totalt ologisk, motsgelsefull och frvirrad. Etnisk mngfald r det viktigaste som finns, allt gott kommer frn mngfalden -- men det uppenbara faktum att noll av denna mngfald finns kvar fr vra efterlevande nr hela mnskligheten blandats upp r samtidigt en icke-frga. De frnekar att ngot folkutbyte sker -- samtidigt som de hyllar det. De sger att massinvandring r ndvndig p grund av sjunkande fdelsetal -- men att ens antyda att vita folkslag borde fda fler barn r samtidigt hjden av ondska. De vill att staten ska finansiera social ingenjrskonst fr att fixa till integration, utanfrskap, ojmlikhet, strukturell rasism och tusen andra saker (plus normala saker som sjukvrd, polis och militr) -- men kan samtidigt fraktfullt sga "det r vl upp till er sjlva att skaffa fler vita barn, vad hindrar er?". Et cetera.

Framfrallt utmlar de oss som hatiska drfr att vi inte stller oss bakom folkmord medelst ersttningsinvandring p svenskarna och andra europeiska folkslag.

Vi som argumenterat mot deras vanvettiga ider har ingenting att be om urskt fr och bollen ligger helt hos dem ifall debatten ska bli mer sansad. Men det kommer de inte att gra, drfr att de r helt sjuka i huvudet.

Vi behver inte bli "mer sansade". Vi behver dremot bredda oss och bli mer fokuserade p det vsentliga, nmligen massinvandringen och vrt folks fortsatta existens.
Citera
2024-08-18, 13:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Problemet som jag ser det r att om person1 kommer med argument som kan hrledas med fakta och statistik s kommer person2 med knsloargument och personangrepp som motargument. Det handlar om omogna individer som ej kan acceptera verkligheten fr vad den r utan mste till varje pris ptvinga andra sin upplevelse av verligheten. sikter fr alla ha, men det blir direkt pinsamt nr fakta och statistik frnekas med knslor, en sdan motdebbatr kan ej tas serist.

100% enig ocks i detta. Detta r den vanligaste anledningen till att de flesta diskussioner sprar ur.
Citera
2024-08-18, 13:45
Avstngd
Mad monks avatar
Problemet r vl att vnstern/liberaler som r ansvariga fr invandringskaoset vgrar ha en konstruktiv debatt. Samtidigt tjnar rkesvin som Bert Karlsson och Jan Emanuel miljoner p vrat lidande.
Senast redigerad av Mad monk 2024-08-18 kl. 13:48.
Citera
2024-08-18, 14:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Kram till er alla!

Det gr nog inte att lugna ner debatten, eftersom it takes two to tango. Som tidigare skribenter har framhllit, s utmlar de invandringsvnliga ngon, som r invandringskritisk, som en usel mnniska; kort sagt de invandringsvnliga r ointresserade av att lugna ner debatten.

Det enda sttet att lugna ner debatten vore att lyfta, att det handlar om olika vrderingar.

De invandringskritiska r negativa till frvandligen av Sverige frn ett land med en hgproduktiv befolkning med mycket lg brottslighet till ett helt nytt land med en ny, lgproduktiv befolkning med hg brottslighet. De invandringskritiska r, kort sagt, negativa till att Sverige frvandlas till ett fattigare och farligare land, dr staten inte lngre har ngot vldsmonopol.

Medan de invandringsvnliga anser, att ppna grnser och fortsatt invandring r vrt det priset fr den tidigare befolkningen och Sverige

De invandringskritiska anser vidare, att den importerade groteska kriminaliteten med bl.a. dagliga skottlossningar r ett AKUT lge som krver extrema mottgrder - annars gr landet under.

Medan de invandringsvnliga anser, att tja.. det finns vl en del problem - men det r ingen strre fara p taket.
Senast redigerad av Meiji 2024-08-18 kl. 14:51.
Citera
2024-08-18, 14:22
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Man fr nog separera invandringsdebatt p Fb och den i verkligheten. FB har ju ett tag nu varit under attack av troll som vill sp p hat mot utlnningar. Misstnker att flera av de kontona kommer frn SD:s trollfabrik. Eller frlt SD:s satirverksamhet.

De flesta man har sett debattera invandring utanfr flashback har kunnat gra det lugnt och frnuftigt utan att behva hata utlnningar och resonera utifrn sin oskerhet.

Tell me about it...

Invandrarhatare r samma skrot och korn som dessa som vill ha 30 milj invandrare och ltsas att det inte finns ngra risker med massinvandring. Lite balans tack.

De flesta invandrare jag knner, 98% r sktsamma, jobbar och gr rtt fr sig. Frmodligen mycket bttre medborgare n homofobiska fascistsvin som hatar invandrare fr de r invandrare, hatar kvinnor osv.

Men flashback lockar till sig extremisterna, drfr r debatten s infekterad hr.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-08-18 kl. 14:27.
Citera
2024-08-18, 15:40
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Tell me about it...

Invandrarhatare r samma skrot och korn som dessa som vill ha 30 milj invandrare och ltsas att det inte finns ngra risker med massinvandring. Lite balans tack.

De flesta invandrare jag knner, 98% r sktsamma, jobbar och gr rtt fr sig. Frmodligen mycket bttre medborgare n homofobiska fascistsvin som hatar invandrare fr de r invandrare, hatar kvinnor osv.

Du kan inte mena att denna milda och beskedliga strm av gammal och polariserande skpmat, frtjnstfullt sammanfattad av moderator r i nrheten av extrem jmfrt med hur det har sett ut p andra stllen? Extremist kan du vara sjlv fr vrigt. Och s r du efterlyst p Threads av Anna Andersson om du har "tramsbyxorna" p.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...son-om-threads

"Det var med tungt hjrta jag i hstas bestmde mig fr att sluta hnga p Twitter*. Under tio r hade det varit en viktig klla till nyheter, debatt, skratt och tidsfrdriv men efter att Elon Musk hsten 2022 kpt plattformen och tagit bort den lilla moderering som funnits, blev det gradvis en allt mer outhrdlig plats. Strmmarna av ppen rasism, kvinnohat, fascism och desinformation blev allt stridare och till det kom de stora flockar av fejkkonton som tog ver alla trdar. Det finns gott om problem i vrlden men det blev uppenbart att den journalist eller annan som tillbringar fr mycket tid p Twitter fr en skev bild av bde problem och opinioner.

...

Det har skett ett energiskifte i mikrobloggsvrlden, lika osynligt men ptagligt som nr Harris ersatte Biden.

Nu vntar jag bara p att lite fler fntrattar och tramsbyxor ska hitta till Threads. Sen kan jag fimpa mitt Twitter-konto fr gott."
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-18 kl. 15:51.
Citera
2024-08-18, 16:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Tell me about it...

Du illustrerar det jag skrev, nmligen att det handlar om olika vrderingar.

Det kan skert stmma, att "de flesta invandrare [du] knner, 98% r sktsamma, jobbar och gr rtt fr sig". Det r ju ingalunda en majoritet av Sveriges nya befolkning, som ombesrjer att det sker dagliga skottlossningar och ett par bombdd varje vecka.

De invandringsvnliga (t.ex. du) anser drfr, att invandringen till Sverige r vrd priset med dagliga skottlossningar och terkommande bombdd m.m. Den tidigare befolkningen fr helt enkelt acceptera frvandligen av Sverige till ett fattigare och farligare land, dr polisen inte lngre har ngot vldsmonopol.

Medan invandringskritiker, till skillnad frn dig, r av den bestmda uppfattningen, att invandringen till Sverige INTE ALLS r vrd det priset.

Och som flera har framhllit, s r invandringsvnliga (t.ex. du) inte intresserade av att lugna ner debatten. Drfr beskriver du (och likasinnade) invandringskritiker i synnerligen frklenande ordalag. Enl. dig r invandringskritiker "homofobiska fascistsvin som hatar invandrare fr de r invandrare, hatar kvinnor osv".

Det gr naturligtvis att svara med samma mynt och kalla dig fr en cynisk och samvetsls mnniska.. men vad skulle det tjna till. Det finns inga argument som ndrar p ngons vrderingar.
Senast redigerad av Meiji 2024-08-18 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in