2024-08-17, 18:57
Medlem
Kulturmammas avatar
Jag tycker att invandringsdebatten har sprat ur frn alla hll. De invandringsvnliga vill sa mer vatten p integrationsproblem genom fortsatta invandring och har en extremt dubbelmoral.

De invandringskritiska har tyvrr ocks ballat ur dr vissa krver allt mer extrema lsningar och mycket dlig p att kommunicera med motstndaren.

Jag har sjlv dragit mitt str till stacken genom att anvnda fula ord och allt fr grova generalliseringar. Jag vill be alla om urskt fr min krnkande kommunikation i tidigare kommentarer. Frlt mig alla som kan tagit illa upp🙏

P vilka stt kan vi frbttra debatten i dessa tider av total oro?

Vi behver inte att den Svenska debatten sprar ur som i andra lnder.

Kram till er alla!
Citera
2024-08-17, 19:06
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Jag tycker att invandringsdebatten har sprat ur frn alla hll. De invandringsvnliga vill sa mer vatten p integrationsproblem genom fortsatta invandring och har en extremt dubbelmoral.

De invandringskritiska har tyvrr ocks ballat ur dr vissa krver allt mer extrema lsningar och mycket dlig p att kommunicera med motstndaren.

Jag har sjlv dragit mitt str till stacken genom att anvnda fula ord och allt fr grova generalliseringar. Jag vill be alla om urskt fr min krnkande kommunikation i tidigare kommentarer. Frlt mig alla som kan tagit illa upp🙏

Vi behver inte att den Svenska debatten sprar ur som i andra lnder.

Kram till er alla!

Frga vilken person som helst som inte r svensk om det r extremt att vilka behlla sin kultur, sitt sprk, sitt land samt att slippa utrikes tjuvar, mrdare och diverse pack i sitt land?

Dom enda som r extrema r invandringsvurmarna och s har det alltid varit.

Sen kan man dra typ Nordiska motstndsrrelsen ur rven och peka p extrema typer, men de r ungefr som islamister, fr galna fr vanligt folk.
Citera
2024-08-17, 19:26
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Frga vilken person som helst som inte r svensk om det r extremt att vilka behlla sin kultur, sitt sprk, sitt land samt att slippa utrikes tjuvar, mrdare och diverse pack i sitt land?

Dom enda som r extrema r invandringsvurmarna och s har det alltid varit.

Sen kan man dra typ Nordiska motstndsrrelsen ur rven och peka p extrema typer, men de r ungefr som islamister, fr galna fr vanligt folk.

De har rtt men samtidigt s blir debatten p till exempel X vldigt trkig ibland med allt mjligt skit. Jag r ju sjlv skyldig tidigare, s vill bara fundera kring hur man kan mildra polarisering.
Citera
2024-08-17, 19:32
Medlem
Citat:
Genom att f fresprkarna att frst fakta som dessa, kostnaderna fr migranter frn tredje vrlden och att inte anvnda sig av knsloargument och tyckande.

https://wol.iza.org/uploads/articles...AWOL.78.ga.png
https://wol.iza.org/articles/what-de...migration/long
Citera
2024-08-17, 19:35
Medlem
Fettsugnings avatar
Det behvs ingen debatt. Debatter har aldrig lst ett skit. Debatter r till fr att 'intellektuella' ska kunna knna sig viktiga.

Det behvs BESLUT!
Citera
2024-08-17, 19:39
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
S att vilja vrna om sina egna traditioner betyder att man mste vara rasist?

Hoppas verkligen du inte ter kebab, fredagstacos, sushi eller ngon annat som smutsar ner vr kultur.

Du glmde vl inte att kpa en burk surstrmming att mumsa p under veckan?

Frst att ver jordklotet r det inte normalt att gra som vi svenskar gr.

Rasist kan du vara sjlv!
Citera
2024-08-17, 19:48
Medlem
Citat:
Frst att ver jordklotet r det inte normalt att gra som vi svenskar gr.

Rasist kan du vara sjlv!

Det var en ppen frga. Du r weird.

S du ter allts surstrmming, lutfisk, svartsoppa och kroppkakor/palt?

Fr du vill ju vara integrerad i det svenska samhllet, inte sant?
Citera
2024-08-17, 19:50
Medlem
Till att brja med mste de som kritiserat invandringskritikerna (kanske frmst den svenska vnstern) inse att man kan kritisera invandringen och invandringspolitiken (liksom flyktingar och flyktingpolitiken) utan att vara rasist.

Sedan mste gnllspikarna brja fundera p tex fljande:

- hur mycket pengar fr invandringen kosta Sverige? Vare sig kommunerna eller staten har ondligt med pengar, och invandringen har hittills visat sig kosta mnga miljarder. Drmed mste ngon ngon gng brja fundera p hur mycket pengar det fr kosta. De pengar som satsas p invandringen mste tas frn ngot annat, eller s mste skatten hjas.

- hur mnga invandrare kan Sverige integrera i samhllet per r? Det tar tid fr en invandrare att komma in i samhllet p ett vettigt stt, och detta stter en grns p hur mnga Sverige kan ta hand om per r. Det gller inte bara enkla saker som att lra sig sprket, utan mer komplicerade saker, som att lra sig de viktigaste delarna av svensk kultur, s att berrda personer kan skaffa sig ett jobb.

- hur mnga lediga bostder har Sverige? Det blir inte bra, fr vare sig invandrare eller "vriga befolkningen" om det kommer hit fler mnniskor n vi har bostder till. Eftersom invandrarna till stor del fr sina bostder betalda av skattemedel kan de "hyra" hur dyra bostder som helst, som betalas av skattemedel. De kommer drmed att konkurrera ut vriga befolkningen frn dessa bostder, p ett stt som jag inte alls gillar.

- hur mnga lediga jobb har vi som passar dem som kommer? Vrida och vnda p saker som man vill, s har inte Sverige ett omttligt behov av stdare, taxifrare och pizzabagare. Om det under lng tid kommer hit fler mnniskor n vi har jobb fr hnder det sannolikt tv saker: arbetslsheten kar (vilket kostar skattepengar p ett eller annat stt) och lnerna fr en press nert (frmst p de jobb invandrarna kan ta). Vi mste veta om detta r fljder Sverige skall acceptera eller inte.

- hur stor andel av Sveriges befolkning skall best av kulturella utlnningar? Nr blir andelen utlnningar s stor att Sverige r (tminstone kulturellt) borta?
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-08-17, 19:54
Moderator
Topic i trden r hur man ska frbttra diskussionsklimatet i en diskussion om invandringspolitik. ven om ni sklart fr lov att ta avstamp i politisk fr att konkretisera s r det inte meningen att trden ska handla om olika synpunkter p invandringspolitik. Snarare hur dessa ska kunna diskuteras.

/Mod
Senast redigerad av Maviel 2024-08-18 kl. 12:29.
2024-08-17, 19:58
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
De har rtt men samtidigt s blir debatten p till exempel X vldigt trkig ibland med allt mjligt skit. Jag r ju sjlv skyldig tidigare, s vill bara fundera kring hur man kan mildra polarisering.
Aldrig hngt p X(gamla twitter eller hur?), men det kan jag tnka mig!

Det r "antirasisterna"(rasisterna) som str fr polariseringen dock.

Den hade inte uppsttt om man haft en RIKTIG plan samt debatter, diskuterat kring det hr med invandringen och kikat ver alla olika parametrar, bostder i Sverige, arbeten, utbildningsniver, sprk undervisning samt en mngd andra parametrar.

Istllet skulle vi vara "goda" och drmed kasta bde logik och verklighetsuppfattning i papperskorgen.

Istllet krde man p censur, hot, hat och vld. Stiftade lagar fr att tysta mnniskor. Sociala ptryckningar osv.

S man kan ju frga sig vilka det var som egentligen drev p polariseringen...

Visst finns det ntter som r ppet rasistiska, men det finns det i alla lnder ver hela jorden... Inte som att man behver g full polisstat bara fr att man tabbar sig med planeringen kring invandring.

N, historierevisionism r inte snyggt. Vi vet alla vilka som bara ste in invandrare i Sverige utan en plan, utan krav, utan integration verhuvudtaget. Istllet fr att samlas under "svensk" identitet oavsett om det s bara r en titel s skulle alla f behlla sina egna identiteter. Det r s idiotiskt att man knappt frstr hur de tnkte.

Vad r det vi har gemensamt med invandrarna i slutndan om vi inte vgar st stolta fr det vi erbjuder, dvs Sverige, svensk kultur, svenska som sprk och oss sjlva som medmnniskor.

Det r bara trttsamt hur "antirasister" vgrar erknna ett enda fel de gr. Istllet ska man tcka upp felen och lgnerna med fler fel och fel lgner....

N, ni fr st fr er sjlva och ligga som ni bddat.
Jag kommer aldrig att glmma och jag tror det finns mnga med mig som aldrig glmmer. Vi r inte rasister fr det, har aldrig varit, ven om allt jag nmnt ovan orsakat mycket lidande och orttvisor.
Citera
2024-08-17, 20:04
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Det var en ppen frga. Du r weird.

S du ter allts surstrmming, lutfisk, svartsoppa och kroppkakor/palt?

Fr du vill ju vara integrerad i det svenska samhllet, inte sant?

Har testat allt frutom svartsoppa. Det r soppa p typ grisblod eller hur?

Surstrmming r okej. Kroppkakor och palt likas.

Lutfisk kan grna frpassas till ngon sorts kulinarisk soptipp dock.

Men frstr faktiskt inte vad olika matrtter har med ngonting att gra.

Det r dock beklmmande att ni "antirasister" vgrar erknna fel eller brister i ert agerande s till den grad att ni mste och hellre gr fler fel, inte lser bristerna.

Det r verkligen en nutida tragedi av egoistisk narcissism... Jag r bara glad att jag har ett rent samvete i slutndan, har frsttt att jag som individ r oviktig nr det kommer till ert lgnmaskineri.

Men jag hoppas verkligen ni trivs i det nya Sverige, att era barn gr det. Hoppas ni hittar ntt trevligt stlle att bo p med lg kriminalitet och f invandrare, hycklare!
Citera
2024-08-17, 20:18
Medlem
Citat:
Har testat allt frutom svartsoppa. Det r soppa p typ grisblod eller hur?

Surstrmming r okej. Kroppkakor och palt likas.

Lutfisk kan grna frpassas till ngon sorts kulinarisk soptipp dock.

Men frstr faktiskt inte vad olika matrtter har med ngonting att gra.

Det r dock beklmmande att ni "antirasister" vgrar erknna fel eller brister i ert agerande s till den grad att ni mste och hellre gr fler fel, inte lser bristerna.

Det r verkligen en nutida tragedi av egoistisk narcissism... Jag r bara glad att jag har ett rent samvete i slutndan, har frsttt att jag som individ r oviktig nr det kommer till ert lgnmaskineri.

Men jag hoppas verkligen ni trivs i det nya Sverige, att era barn gr det.Hoppas ni hittar ntt trevligt stlle att bo p med lg kriminalitet och f invandrare, hycklare!

Jag tycker det r hemskt trkigt att s fort man pratar invandring och inte r ppet rasistisk s fr men den fetade skiten emot sig.

Vad eventuella barn har med att vara tolerant mot varandra har att gra frstr jag inte.
Jag har inga problem med att vrna om svensk matkultur och anamma utlndsk matkultur.
Det sg jag som en parallell kring just det hr med tolerans.

Den som responderar p mig vet sklart inte heller vart jag bor och det tnker jag inte avslja heller men han borde inse att det faktiskt finns svenskar i sk "utsatta omrden"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utsatt_omr%C3%A5de

Om man ppekar det s r man oftast per definition en muslimkramare.
Varfr?
Fr att jag inte str mig p mina hederliga muslimska grannar?
Jag tnker inte flytta frn min lgenhet. Jag har all rtt att vara dr och jag trivs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in