Resultat: Våndas ni att bli inlagd på svenskt sjukhus framöver? (tanke på missförhållanden)
Ja
57,89%
22 röster
Nej
31,58%
12 röster
Vet ej
10,53%
4 röster
  • 1
  • 2
2024-08-19, 12:47
Medlem
explorerss avatar
En sked hängandes i en gasbinda.
Det fick Gun-Marie (nästan blind) att larma med när hon vårdades på Sundsvalls sjukhus för några veckor sedan.
– Det var tur att min man knäppte kort, annars hade väl ingen trott mig, säger hon.

Efter ett tag kom personal in i rummet i ett annat ärende och då kunde Gun-Marie få hjälp.
På morgonen flyttades hon och fick då även en liten ringklocka – men inte heller den hörde personalen.
– Jag knackade med skeden och ringde på klockan, men ingen kom. Man blir ju ledsen. Och osäker och
rädd, jag tänkte att kanske ingen skulle höra mig om jag behövde akut hjälp.

Bild & text: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-med-hors-inte

"En sked fastbunden med gasbinda i sängen"
Larmljud: https://sverigesradio.se/artikel/gun...ag-blir-ledsen

"En diskussionstråd om missförhållanden inom vården"

Men en sked som larmknapp hängandes i gasbinda tar nog priset?
Senast redigerad av explorers 2024-08-19 kl. 13:24.
Citera
2024-08-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
En sked hängandes i en gasbinda.
Det fick Gun-Marie att larma med när hon vårdades på Sundsvalls sjukhus för några veckor sedan.
– Det var tur att min man knäppte kort, annars hade väl ingen trott mig, säger hon.

Efter ett tag kom personal in i rummet i ett annat ärende och då kunde Gun-Marie få hjälp.
På morgonen flyttades hon och fick då även en liten ringklocka – men inte heller den hörde personalen.
– Jag knackade med skeden och ringde på klockan, men ingen kom. Man blir ju ledsen. Och osäker och
rädd, jag tänkte att kanske ingen skulle höra mig om jag behövde akut hjälp.

Bild & text: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-med-hors-inte

"En diskussionstråd om missförhållande inom vården"
Men en sked som larmknapp hängandes i gasbinda tar nog priset?

Kan vara så att hon ringer på klockan precis hela tiden och att personalen blir galna av det pipande ljudet. Har själv jobbat i vården och vet att man har uppgifter att sköta och att man inte bara kan sitta hos en patient hela tiden.

Får man göra så, nej. Men nästa fråga är om man får missbruka klockan, nej. Så tyvärr, detta är troligtvis vad som har hänt.
Citera
2024-08-19, 13:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Vadå troligtvis, det står ju i länken vad som hänt, "På grund av överbeläggning tilldelades hon en säng utan larm, i stället gav personalen henne en sked ... Under natten mådde hon mycket illa och kräktes i påsar. När hon knackade med skeden för att påkalla sjukvårdspersonalen var det ingen som hörde henne ... det låter ju inte så att det hörs ut i någon korridor". Hade en clowntuta funkat bättre? Tarmvred är inte att leka med. Hur ser budgeten ut för Sundvalls sjukhus, och att de inte hade plats?
Citera
2024-08-19, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Kan vara så att hon ringer på klockan precis hela tiden och att personalen blir galna av det pipande ljudet. Har själv jobbat i vården och vet att man har uppgifter att sköta och att man inte bara kan sitta hos en patient hela tiden.

Får man göra så, nej. Men nästa fråga är om man får missbruka klockan, nej. Så tyvärr, detta är troligtvis vad som har hänt.

Sjukhuset var överbelastat så det fanns inga sängar med larm kvar.
Citera
2024-08-19, 13:32
Det här är "Vinsten som kom längre fram". Grattis!
Citera
2024-08-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Sjukhuset var överbelastat så det fanns inga sängar med larm kvar.

Så då fanns det en förklaring. Sjukvård har inte byggts ut trots att befolkningen har ökat.
Citera
2024-08-19, 13:40
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det här är "Vinsten som kom längre fram". Grattis!

Som ett stort skämt hela sjukvården.
Tragiskt och ska inte få kunna ske år 2024 i Sverige som vill vara på framkant i allt,
sjukhussängar utan larmknappar, sjuksyster tar till nöden har ingen lag, vi hänger en sked
Citera
2024-08-19, 13:43
Avstängd
kyrkstockens avatar
Det viktigaste är ju ändå att vi fortsätter massimportera analfabeter och muslimer som varken kan eller vill bidra till samhällets utveckling.
Citera
2024-08-19, 13:45
Medlem
Citat:

Tack för en annan vinkel på det hela som ingen annan verkar bry sig om eftersom det är roligare att tänka "waaaah Sverige går utför waaaah" på detta forum.
Citera
2024-08-19, 14:59
Gun-Marie kanske tillhör de damer som har fingret på ringknappen för jämnan, då kanske det är bra med en sked så personalen även har möjlighet att ägna sig till andra patienter också.
Nu säger jag inte att Gun-Marie tillhör dessa patienter men de finns var så säker.
Citera
2024-08-19, 18:42
Medlem
Citat:

Det fanns ingen klocka att ringa på - nån gång alls. Därav skeden, som nån klurig personal kommit på som nödlösning
Citera
2024-08-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Gun-Marie kanske tillhör de damer som har fingret på ringknappen för jämnan, då kanske det är bra med en sked så personalen även har möjlighet att ägna sig till andra patienter också.
Nu säger jag inte att Gun-Marie tillhör dessa patienter men de finns var så säker.

Det fanns inget larm att "missbruka" tyvärr. Inget larm över huvud taget. Därav personal som kommit på skeden som nödlösning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in