Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Till dags dato har minst 2198 medlemmar blivit avstängda, jag säger minst eftersom vissa blir avstängda utan att finnas med i statistiken. Bland annat har ju allas vår idol Korrektamund0 blivit avstängd på grund av Gud vet vad? Hon (?) finns i varje fall inte med i statistiken, och förmodligen är hon inte ensam.

Vad tycker ni om detta? Hur många av dessa minst 2198 medlemmar har lust att komma tillbaka efter sin avstängning?

Jag har blivit avstängd från Flashback 3 gånger totalt. Två av gångerna fick jag 1 veckas avstängning, senaste var för ca 2-3 veckor sedan. Och en av gångerna stängdes jag av i 6 månader. Jag minns inte ens varför det var länge sedan.
Så tänk på vad ni skriver 😀
2024-08-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Jag håller inte med dig om att skribenter borde sorteras på det här sättet. Som jag ser problemet så har det blivit för byråkratiskt för att gemene användare ska bry sig om att bråka.

Säg att ditt inlägg som jag tycker jättemycket om blir raderat. Eftersom jag inte har någon aning om vem som raderat inlägget ska jag först skicka ett PM till en slumpad moderator av del forumavdelningen och fråga. Att få svar tar minst ett par dagar. Då ska jag skriva till den moderatorn och säga något i stil med ”hörrö, det där var ett fränt inlägg som borde vara kvar för x, y, z anledningar”. Sen ska vi debattera tills jag tröttnar och upprepar diskussionen med admin. Först när jag tröttnat på det ska jag skriva en tråd där jag ifrågasätter samma sak, bara för att bli bemött av viktigpettrar som tempeZZt som tror sig veta allt om allt. Det tröttnar jag snabbt på och väntar på en moderator. Moderatorn dyker upp, skriver ”nä den raderingen var cool”, och sedan låser tråden.

Så här blir det oavsett om man vill klaga på enstaka raderingar eller systematiska problem. Vem fan orkar hålla på?

Självklart rinner bägaren över efter ett tag. Det kan bero på att man tröttnat på att varnas och stängas av eller att man tycker att saker fungerar obegripligt och inte förklaras. Då är det självklart att man sticker oavsett om man har 10 inlägg eller 35000.

Det är en jäkla uppförsbacke för att påtala problem.
Hur tycker du att det borde se ut då? Ta bort möjligheten att klaga ? Eller starta en tråd direkt och vänta på att berörd moderator ser den av en slump?

Det enda rimliga är ju att man först försöker lösa det med involverad mod och sen tar det vidare om man inte kommer överens.
2024-08-21, 12:25
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Noterar att flera i tråden förknippar "avstängning" med "1 vecka". Det tycker jag inte är ett allvarligt problem. Det är när "6 månader" delas ut till höger och vänster, till skribenter som kanske skapat 100 eller 200 trådar med många inlägg, som FB gör fel. Efter 6 månader kommer nästan ingen tillbaka. De går till reddit. FB skjuter sig själv med den regel-användningen.

Jag tycker att de som skapat 100 bra trådar kunde få vara odödliga på FB...

Finns personer som skrivit 35000 inlägg utan att skapa en enda tråd. De är ett mycket större problem på FB, uppenbara troll men de håller sig inom reglerna och får vara kvar. De tillför aldrig någonting och saknar kunskap i allt utom trollande.

Det är väl bara att skapa ett nytt konto under tiden i så fall? Eller är folk så fästa vid sina konton att det är en helt omöjlig tanke att göra sig ett nytt?

Reddit är inte så mycket bättre det heller. Där kan man lätt bli avstängd eller få sina inlägg nedröstade för minsta lilla kontroversiella åsikt. Här syns allt lika tydligt. Tycker de fungerar bra som komplement till varandra.

Varje gång jag själv blivit varnad så är det för att man inte har kunnat hejda sig att skriva ett inlägg som jag vet har varit på gränsen till eller helt enkelt OT. Mitt första konto blev permanent avstängt och det tycker jag väl var lite väl hårt egentligen. Märkligt dock att jag har varningar ifrån 2012 som inte är preskriberad, ska ju bli det efter ett år står det.
Senast redigerad av BrorGertrud 2024-08-21 kl. 12:28.
2024-08-21, 12:37
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur tycker du att det borde se ut då? Ta bort möjligheten att klaga ? Eller starta en tråd direkt och vänta på att berörd moderator ser den av en slump?

Det enda rimliga är ju att man först försöker lösa det med involverad mod och sen tar det vidare om man inte kommer överens.

Jag tycker att det är orimligt att man ska behöva ta diskussionen 2 gånger innan man får ta den en tredje gång där det konkluderas att de första 2 var rätt.

Jag tycker att det vore bättre om folk fick skriva klagotrådar direkt som är öppna för vem som helst att läsa.

Eftersom moderatorerna påstår sig kunna rösta om allt är det inga problem för vem som helst att sätta sig in i en specifik åtgärd. Att hitta rätt moderator att kontakta och hålla på är slöseri på tid.

Och så förbjuder man att användare som tempeZZt svarar å moderatorers och administratörers vägnar. Att skriva åsikter borde vara OK, men bara mods och admins borde få göra uttalanden som kan tolkas som officiella beslut.
2024-08-21, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Det är väl bara att skapa ett nytt konto under tiden i så fall? Eller är folk så fästa vid sina konton att det är en helt omöjlig tanke att göra sig ett nytt?

Varje gång jag själv blivit varnad så är det för att man inte har kunnat hejda sig att skriva ett inlägg som jag vet har varit på gränsen till eller helt enkelt OT.

Om man är en nischad skribent så kommer det att synas på kontot att det är samma person. Alternativet är att ha ett konto för varje podd man följer men det är för analt för min ork och smak. Därför vill jag behålla samma konto. Om jag plötsligt får nya åsikter och intressen kan jag acceptera att återkomma med nytt efter avstängning. I annat fall blir det som att börja om på ruta ett. Men du verkar förhålla dig lite mer casual.
2024-08-21, 13:03
Administrator
admins avatar
Citat:
Noterar att flera i tråden förknippar "avstängning" med "1 vecka". Det tycker jag inte är ett allvarligt problem. Det är när "6 månader" delas ut till höger och vänster, till skribenter som kanske skapat 100 eller 200 trådar med många inlägg, som FB gör fel. Efter 6 månader kommer nästan ingen tillbaka. De går till reddit. FB skjuter sig själv med den regel-användningen.

Nu är sex månaders avstängning förhållandevis ovanligt, men med det sagt så håller jag med om att längden på avstängning i de flesta fall är alldeles för lång. Detta är något som vi planerar att ändra, och jag skulle uppskatta att vi bör vara klara med riktlinjerna inom den närmaste månaden.

admin
2024-08-21, 13:03
Medlem
Kan flashback ip banna?
2024-08-21, 13:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Kan flashback ip banna?

Nej, Flashback sparar inte IP.
2024-08-21, 13:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du kan kanske ta fram en lista på avstängda med minst 10.000 inlägg, och riktigt många av dem har åkt på 6 månader enigt mig och sedan kommer de inte tillbaka. Det jag skriver är bara en hunch, men kolla gärna statistiken.

Har de "åkt på" sex månader så har de ju "åkt på" både en vecka och en månad innan eller gjort något riktigt grovt regelbrott.

Man behöver minst 10-15 varningar för att få sex månaders avstängning.
2024-08-21, 13:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Kan flashback ip banna?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, Flashback sparar inte IP.

När jag var avstängd hade jag inte tillgång till forumet alls i 6 månader. Jag trodde det var kopplat till IP, men så var alltså inte fallet?
2024-08-21, 13:25
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Man behöver minst 10-15 varningar för att få sex månaders avstängning.
Det är en sanning med modifikation. Om man försöker köpa droger t.ex. eller gör en allvarlig outning kan man stängas av på sex månader direkt. Men det är helt rätt att de flesta som stängs av på sex månader har fått många varningar innan.
2024-08-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Till dags dato har minst 2198 medlemmar blivit avstängda, jag säger minst eftersom vissa blir avstängda utan att finnas med i statistiken. Bland annat har ju allas vår idol Korrektamund0 blivit avstängd på grund av Gud vet vad? Hon (?) finns i varje fall inte med i statistiken, och förmodligen är hon inte ensam.

Vad tycker ni om detta? Hur många av dessa minst 2198 medlemmar har lust att komma tillbaka efter sin avstängning?

Har själv blivit avstängd för saker jag sagt som inte alls var kontroversiella och som förr i tiden inte ansågs vara konstiga alls. Men som allt i samhället så ska pk eliten även få styra FB

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in