Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-21, 11:12
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag kan nämna många stora skribenter med 10-20.000 inlägg som stängts av. Det kan inte vara bra för FB.

Eftersom du inte ger något exempel, så kan jag inte kommentera det.
Detta har dessutom inget med trådstarten att göra. Den handlar om mängden medlemmar som blivit avstängda under 2024.
Oklart vad som ska diskuteras, då siffran inte säger något.
Det du lyfter har mer substans, men handlar om något helt annat. Givetvis tråkigt ifall någon blir avstängd, men ifall någon som postat 20 000 inlägg bryter mot reglerna och åker på en veckas avstängning så är väl detta ändå korrekt hanterat.

admin
2024-08-21, 11:21
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Eftersom du inte ger något exempel, så kan jag inte kommentera det.
Detta har dessutom inget med trådstarten att göra. Den handlar om mängden medlemmar som blivit avstängda under 2024.
Oklart vad som ska diskuteras, då siffran inte säger något.
Det du lyfter har mer substans, men handlar om något helt annat. Givetvis tråkigt ifall någon blir avstängd, men ifall någon som postat 20 000 inlägg bryter mot reglerna och åker på en veckas avstängning så är väl detta ändå korrekt hanterat.

admin
Du kan kanske ta fram en lista på avstängda med minst 10.000 inlägg, och riktigt många av dem har åkt på 6 månader enigt mig och sedan kommer de inte tillbaka. Det jag skriver är bara en hunch, men kolla gärna statistiken.
2024-08-21, 11:26
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Nu spekulerar jag också.
Flashback har funnits länge, och dess skribenter likaså. Som på alla platser kan det bli så att de som är högt rankade av många får ett större svängrum.
Någon form av skifte tycks har skett sedan forumet började lyda under svensk lag.

De som uppskattade den relativa laglösheten kan ha funnit sig en annan plats. Forumet är säkerligen folkligare än tidigare. Det är också utan tvekan större än i början eftersom man kan se det på äldre trådar, men visst kan det ha funnits formtoppar och formsvackor som upplevs olika av användarna.

Listan på dina 1000 viktiga överlappar kanske delvis med de 10 användare jag vet att jag uppskattar. Vi är inte alla lika här. Du trollar ju till exempel med detta konto samtidigt som du skriver vettiga inlägg ibland med samma konto. Hur ska jag bedöma dig då? Är du kvalitet, trams eller sammansatt? Du är kvar enligt reglerna. Det är den gemensamma grunden.
En användares inläggs kvalitet ligger i betraktarens öga. Jag har kunskap i många ämnen och delar gärna med mig, men använder också FB för humor (mot inlägg som är korkade t.ex). Men jag vet precis som du vilka jag gillar och vilka som är skräp, och stängs de jag gillar av för länge försvinner jag.

Du är något på spåret med "svensk lag". Jag stängdes nästan av i veckan för att jag kommenterade Z-folket med att de ser ner på andra folkslag vilket förklarar varför de beter sig illa mot t.ex äldre, inga andra folkgrupper gör det. En helt vanlig kommentar i min värld men snart förbjuden på FB. När såpass vanliga åsikter blir förbjudna på FB så kommer FB att dö.

För övrigt har jag min son som källa på hur Sverige rör sig. Han talar aldrig om FB, han talar bara om reddit. Där ett tips till admin vad som gäller för 25-åringar.
2024-08-21, 11:27
Medlem
keny69s avatar
En vän till mig fick 2 av sina konton (för ohörsamhet) avstänga i 6 månader samtidigt fast han bara använt ett utav kontona. Det kontot som han inte använde finns inte med i statistiken eller på ”avstängningar o bannlysningar” forumet. Så detta med ”minst 2189”, ja det är nog braa många fler än så.
Senast redigerad av keny69 2024-08-21 kl. 11:29.
2024-08-21, 11:33
Citat:
Vad är det som ska diskuteras?
Forumet har 1,6 miljoner medlemmar, och drygt två tusen har under året blivit avstängda. Vissa en vecka, vissa en månad, några ännu längre.
Jag tycker det är olyckligt att vissa medlemmar inte klarar av att följa reglerna. Men det vore ännu mer olyckligt ifall vi inte agerade.
Vi kan fråga oss varför vissa medlemmar inte kan följa reglerna. Svaret skiljer sig nog beroende på vem det gäller.
Vet inte om du tycker det är för många eller få medlemmar som blivit avstängda.
För mig är inte antalet avstängningar av någon större betydelse. Det säger ingenting. Vad som är av betydelse är orsaken till varför de blev avstängda, och för att kommentera detta så behöver man granska varje avstängning.

Ifall en person börjar mordhota enskilda medlemmar så är det bra ifall personen kastas ut. Om denna person kommer tillbaka under olika användarnamn så hoppas jag samtliga kastas ut. Om personen har registrerat 3000 konton, och vi under det senaste året enbart kastat ut 2198 medlemmar, så kan man vara kritisk till att vi stängt av för få medlemmar.

Siffrorna du lyfter säger absolut ingenting, om du inte sätter dem i ett sammanhang. Du skulle kunna jämföra siffrorna med Facebook och X, om dessa var tillgängliga. Då blev de mer intressanta. Ifall man kunde se ett mönster. Hur stor del av medlemmarna som blir avstängda. Hur många som klarar av att diskutera utan att få varningar eller avstängningar.

Så svaret på frågan är att jag tycker absolut ingenting. Siffrorna säger ingenting. Mer än att det är tydligt att forumet modereras. Men om siffran är hög eller låg är omöjligt att svara på utan underliggande material, och något att jämföra med.

admin

Alltså det är helt otroligt hur du och moddarna är totalt oförmögna att ta åt er kritik.
Fråga dig själv hur detta forum kunde fungera för några år sedan när det tilläts betydligt mer?
Fråga dig själv varför fler och fler är missnöjda och väljer att antingen lämna eller aldrig skriva mer?
Upp mot 40.000 medlemmar avstängda på tio år och du ser inget fel med det?
Det är kanske inte medlemmarnas fel utan ERT?

Berätta gärna ungefär hur många inlägg som försvinner från forumet varje månad. För förutom alla dessa patetiska avstängningar så försvinner hur jäkla många inlägg som helst, hur relevanta som helst dessutom.
Det är förnedrande att ta sig tid att skriva ett långt inlägg bara för att se någon jävla skitnödig modde ta bort det bara för att det inte passar hans agenda...

Citat:
Jag ser att FB har en kraftigt minskande skara skribenter, och det är inte bra för FB. Kompletta idioter som korrektamundo tillför naturligtvis ingenting, men livar ändå upp trådar och genererar aktivitet, om än negativ.

Jag kan nämna många stora skribenter med 10-20.000 inlägg som stängts av. Det kan inte vara bra för FB.

Många vettiga medlemmar som man följer har blivit avstängda utan någon som helst anledning, alltid på grund av "ohörsamhet" det vill säga att de har inte gjort något som helst fel förutom att deras åsikter har retat upp någon skitnödig moderator.
Det här forumet har blivit ett skämt, alla kan se det utom moddarna själva och dess rövslickare.
Senast redigerad av Masterblender 2024-08-21 kl. 11:35.
2024-08-21, 11:37
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:

För övrigt har jag min son som källa på hur Sverige rör sig. Han talar aldrig om FB, han talar bara om reddit. Där ett tips till admin vad som gäller för 25-åringar.
I det här fallet kan du nog inte använda din grabb som en måttstock för resten av Sveriges 90-talister. Det är minimal skillnad mellan FB och Reddit, 40% vs 34%, men ja, reddit är lite populärare:
https://postimg.cc/CZLS3vmN

https://svenskarnaochinternet.se/app...ala-medier.pdf
Senast redigerad av peterZiipen 2024-08-21 kl. 11:39.
2024-08-21, 11:46
Avstängd
Citat:
En användares inläggs kvalitet ligger i betraktarens öga. Jag har kunskap i många ämnen och delar gärna med mig, men använder också FB för humor (mot inlägg som är korkade t.ex). Men jag vet precis som du vilka jag gillar och vilka som är skräp, och stängs de jag gillar av för länge försvinner jag.

Du är något på spåret med "svensk lag". Jag stängdes nästan av i veckan för att jag kommenterade Z-folket

Jo, det är ett moget forum för människor som lärde sig skriva i skolan, så är det. Du ger mig ångest nu över att jag skrev ut hela Z-ordet vid något tillfälle, det är ett ord som betyder något fint för mig Katitziwise men som jag använde det var det en lek med rasistiskt språkbruk. Finns inget som Flashback om man vill reta er rasister. Fast att befatta sig med er gör en ju till rasist i andras ögon. Inte bra.

Det är bra du delar med dig av kunskap. Så tjatigt med folk som bara är här för att uppfostra, för att de inte har någon annanstans att vända sig antagligen. Det är ju samma för mig. Flashback är räddningen vissa dagar, men det kostar på.

Blir jag avstängd igen hoppas jag att det följer regelverket och finns en god anledning utöver att jag mig veterligen inte är någons favoritskribent. Det är en del att hämta igen om man ska bli, sisådär 20 år så inget jag tävlar om. Skriver för min egen skull och vet du, tycker de flesta andra gör det också. Många trådar består av miniartiklar riktade rätt ut i universum. Rätt kul läsning.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-21 kl. 11:52.
2024-08-21, 11:48
Jag har varit aktiv på Flashback med olika konton sedan 2005. Jag brukade ha åsikten att trådar likt den här bara var gnäll men jag har på senare tid ändrat mig.

Då menar jag inte alla varningar och avstängningar jag själv drabbats av. De har jag tyckt varit befogade, och i de få fall jag tyckt annorlunda har jag lyckats tjata till mig att moderatorn ifråga skulle ändra åsikt. Den biten fungerar.

Vad jag upplever som inte fungerar är att moderatorerna slutat följa etablerad praxis. I en numera låst tråd skrev jag ett utförligt inlägg med sakliga frågor och kritik.

admin får gärna läsa det inlägget, för där framförs exempel som han ber om i den här tråden.

Citat:
Jag tycker det är olyckligt att vissa medlemmar inte klarar av att följa reglerna.

Mot bakgrund till det. Hur har du tänkt dig att användare ska klara av att följa reglerna när moderatorer tolkar regler fritt i strid mot vad admin sagt?

Den inkonsekventa modereringen som råder på Flashback är ett fundamentalt strukturellt problem som ofta visar sitt fula tryne, men när det belyses blir man först tillsagd att gå ut i solen, sedan ignorerad, sedan raderar man tyst nya inlägg innan det blir hänglås för att man inte följt någon fånig rutin där man ska skicka PM till kreti och pleti innan man får rätten att öppet ifrågasätta hur reglerna ska tolkas.

Då är det svårt för oss användare att förstå hur reglerna ska tolkas. Istället så avfärdas det som dumheter.

Plocka fram statistik, vad ska egentligen diskuteras, allting är toppen! Ni bygger så många murar ni bara kan för att undvika diskussionen.

Sakfrågan upplevs som ett problem av en växande grupp. Är det inte fog nog för att diskutera det? Ska vi skicka 17 PM och ta debatten med 2 personer i olika format innan det får diskuteras och då enbart om det finns statistik som är omöjlig för oss att plocka fram?

Det är uppenbart att moderatorer och admin saknar intresse i frågan.
2024-08-21, 11:54
Avstängd
ManicToos avatar
Noterar att flera i tråden förknippar "avstängning" med "1 vecka". Det tycker jag inte är ett allvarligt problem. Det är när "6 månader" delas ut till höger och vänster, till skribenter som kanske skapat 100 eller 200 trådar med många inlägg, som FB gör fel. Efter 6 månader kommer nästan ingen tillbaka. De går till reddit. FB skjuter sig själv med den regel-användningen.

Jag tycker att de som skapat 100 bra trådar kunde få vara odödliga på FB...

Finns personer som skrivit 35000 inlägg utan att skapa en enda tråd. De är ett mycket större problem på FB, uppenbara troll men de håller sig inom reglerna och får vara kvar. De tillför aldrig någonting och saknar kunskap i allt utom trollande.
2024-08-21, 11:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
2198 för gott eller bara tillfälligt?

Jag blir avstängd med jämna mellanrum för mina oneliners. Jag är göteborgare och det är helt enkelt min kultur att tramsa lite. Inget kan få mig att sluta. Det är vem jag är.

Håller med, är inte göteborgare men ibland känner man bara att den rätta onlinern kommer till en och då måste den skrivas och ibland blir det en varning och ibland blir det en kortare avstängning men den smällen får man ta.
Var med i ett annat forum tidigare där mina tankar inte alltid uppskattades då man helt enkelt inte fick skriva att SD hade rätt på något sätt. Där fick jag efter mycket förhandlande ett års avstängning och sen väl tillbaka så blev jag bannlyst efter något halvår igen så nu skiter jag i det forumet kan man väl säga😀
2024-08-21, 11:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Noterar att flera i tråden förknippar "avstängning" med "1 vecka". Det tycker jag inte är ett allvarligt problem. Det är när "6 månader" delas ut till höger och vänster, till skribenter som kanske skapat 100 eller 200 trådar med många inlägg, som FB gör fel. Efter 6 månader kommer nästan ingen tillbaka. De går till reddit. FB skjuter sig själv med den regel-användningen.

Finns personer som skrivit 35000 inlägg utan att skapa en enda tråd. De är ett mycket större problem på FB, uppenbara troll men de håller sig inom reglerna och får vara kvar. De tillför aldrig någonting och saknar kunskap i allt utom trollande.

Det beror väl också på vad dessa 100 trådar givit men är det bra och givande trådar så bör moderatorer absolut se mellan fingrarna på mindre överträdelser då och då.
2024-08-21, 12:09
Citat:

Jag håller inte med dig om att skribenter borde sorteras på det här sättet. Som jag ser problemet så har det blivit för byråkratiskt för att gemene användare ska bry sig om att bråka.

Säg att ditt inlägg som jag tycker jättemycket om blir raderat. Eftersom jag inte har någon aning om vem som raderat inlägget ska jag först skicka ett PM till en slumpad moderator av del forumavdelningen och fråga. Att få svar tar minst ett par dagar. Då ska jag skriva till den moderatorn och säga något i stil med ”hörrö, det där var ett fränt inlägg som borde vara kvar för x, y, z anledningar”. Sen ska vi debattera tills jag tröttnar och upprepar diskussionen med admin. Först när jag tröttnat på det ska jag skriva en tråd där jag ifrågasätter samma sak, bara för att bli bemött av viktigpettrar som tempeZZt som tror sig veta allt om allt. Det tröttnar jag snabbt på och väntar på en moderator. Moderatorn dyker upp, skriver ”nä den raderingen var cool”, och sedan låser tråden.

Så här blir det oavsett om man vill klaga på enstaka raderingar eller systematiska problem. Vem fan orkar hålla på?

Självklart rinner bägaren över efter ett tag. Det kan bero på att man tröttnat på att varnas och stängas av eller att man tycker att saker fungerar obegripligt och inte förklaras. Då är det självklart att man sticker oavsett om man har 10 inlägg eller 35000.

Det är en jäkla uppförsbacke för att påtala problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in