2024-08-21, 13:18
Medlem
Hej,

Var ute och sprang 15 km i söndags och nu har jag märkt att jag har väldigt ont i undersida/utsida på vänster fot.

jag har ej ont i viloläge men vid belastning så värker det som satan att jag behöver gå på tå för att inte trigga smärtan.

När jag sätter ner hela foten så gör det ont.

Förmodligen är det en överbelastning av något och jag undrar vad det är jag bör göra?

Vila?
Vilka övningar kan jag göra för att påskynda läkning?
Vilken muskel/sena/led rör det sig om?
Citera
2024-08-21, 13:49
Medlem
peterZiipens avatar
Låter som att det skulle kunna röra sig om hälsporre. Här finns bild på vart de vanligaste smärtområdena är:
https://skadekompassen.se/skador-sju...and/halsporre/

Om det är hälsporre så skulle jag ta det vääääldigt lugnt. Kan sitta i i flera månader

I vilket fall så tror jag absolut det bästa är att vila. Att fortsätta springa och överbelasta kommer med största sannolikhet bara att förvärra.
Citera
2024-08-21, 14:03
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Låter som att det skulle kunna röra sig om hälsporre. Här finns bild på vart de vanligaste smärtområdena är:
https://skadekompassen.se/skador-sju...and/halsporre/

Om det är hälsporre så skulle jag ta det vääääldigt lugnt. Kan sitta i i flera månader

I vilket fall så tror jag absolut det bästa är att vila. Att fortsätta springa och överbelasta kommer med största sannolikhet bara att förvärra.

Tack för svar.
Jag känner inte igen mig i beskrivningen av hälsporren.
Bilden i din länk på områdena som ska ha smärta stämmer inte överens men de områden jag har smärta i.

Tänk utsida av foten (på samma sida som lilltån) och undersida.

Hälen har jag inga problem med utan jag går tvärtom på hälen för att inte trigga smärtan i det området.
Citera
2024-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Hej,

Var ute och sprang 15 km i söndags och nu har jag märkt att jag har väldigt ont i undersida/utsida på vänster fot.

jag har ej ont i viloläge men vid belastning så värker det som satan att jag behöver gå på tå för att inte trigga smärtan.

När jag sätter ner hela foten så gör det ont.

Förmodligen är det en överbelastning av något och jag undrar vad det är jag bör göra?

Vila?
Vilka övningar kan jag göra för att påskynda läkning?
Vilken muskel/sena/led rör det sig om?

Sån smärt fick jag innan jag skaffade bred nog sko.
Foten vill naturligt breda ut sig när du trampar ner. Stoppar skon det så kläms istället foten ihop, kan man säga. Har du breda nog löpskor?
Citera
2024-08-21, 16:36
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sån smärt fick jag innan jag skaffade bred nog sko.
Foten vill naturligt breda ut sig när du trampar ner. Stoppar skon det så kläms istället foten ihop, kan man säga. Har du breda nog löpskor?

Det där kan nog stämma.

Har ganska smala löparskor.
Citera
2024-08-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det där kan nog stämma.

Har ganska smala löparskor.
Gå till löplabbet å casha nya
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera